Kyse ei siis ole korallien kasvusta tai valon riittävyydestä toiminnallisen suorituskyvyn suhteen, vaan nimenomaan siltä, miltä valo näyttää katsojan silmään.
Sillä välin, kun nykyiset kiinan LED-ihmeeni palavat pikkuhiljaa loppuun, olen etsiskellyt monimetallivalaisimen valokeilaa jäljittelevää LED:iä jo jonkin aikaa. Toistaiseksi vastaan ovat tulleet seuraavat valmistajat, jotka käyttävät ns. multi-chip LED/ dense LED matrix -tekniikkaa:
- passiivijäähdytteinen Ecoxotic Canon 100W http://www.ecoxotic.com/100-watt-ellipt ... n-led.html
- aktiivijäähdytteinen Kessil http://www.kessil.com/aquarium/Saltwater_A360.php
Itselläni on tällä hetkellä karanteeni / korallinkasvatus -altaassa (veden syvyys 400mm) Kessil A160 -valaisin, josta voin sanoa kahden viikon käytön jälkeen seuraavaa:
- pitää pientä hurinaa, silti mielestäni olohuonekelpoinen (mutta ei missään nimessä äänetön)
- yleinen laatuvaikutelma on erinomainen, valaisin on hyvännäköinen ja jämäkkän oloinen
- valotehon ja sävyn säätö toimivat moitteetta ja valaisin pysyy kohtuullisen viileänä vaikka sitä ajettaisiinkin täysillä
- mukana ei tule juuri mitään ripustimia, joten kaikki pitää ostaa erikseen (tai rakentaa itse), mikä lisää joko valaisimen hintaa tai touhun määrää kun näitä ripustaa altaan päälle
- täytyy olla ehdottomasti tuo isompi malli, jos meinaa laittaa jonkin muun kuin nanon päälle ja meinaa pitää SPS:iä (ei ole siis mikään hirmu teholataus valoa tämä pienempi malli A160)
- valon näyttää omaan silmään parhaalta LED-valolta mitä olen livenä nähnyt, KUN VEDEN PINTA EI LIIKU JUURI LAINKAAN (veden liike luokkaa merihevos-allas)
- jos veden pinta liikkuu, alkaa allas näyttämään sellaiselta diskolta, että siitä ei epilepsia ole kovinkaan kaukana jos katselee allasta pidemmän aikaa, eli shimmeringiä riittää vaikka naapureille asti, välke ei kuitenkaan ole samanlaista kuin monimetallissa, se on huomattavasti terävämpää
- kokeilin samaa pikku-valoa täysillä pääaltaan päällä (800mm syvä) perinteisten LED:ieni kanssa, jossa se näytti itse asiassa ihan kivalta, kun perinteisemmät LED:t tasoittivat loistetta (200W perinteistä led-valoa + 40W Kessilistä)
Jos jollakulla on muita tämän tyyppisiä valoja, varsinkinkin noita Ecoxoticin Canoneita, niin kutsuisin mielelläni itseni kylään niitä ihmettelemään