"Monimetalli-valon" jäljillä LED-tekniikalla

Yleistä keskustelua tekniikasta

"Monimetalli-valon" jäljillä LED-tekniikalla

ViestiKirjoittaja Merihemmo » 17 Helmi 2016 17:28

Tyypillisesti kaupoissa myytävänä olevissa LED-valaisimissa käytetään eri värisiä polttimoita kennossa, joilla saadaan aikaiseksi halutun sävyinen valo. Tämän tyyppisten LED-valaisimien valo näyttää mielestäni kovin erilaiselta verrattuna perinteisillä monimetallivalaisimilla tuotettuun valokeilaan, joka tulee yhdestä pisteestä. LED-valaisimien valosta puuttuu tietty pehmeys, mutta samalla valo ei näytä ainakaan omaan silmään niin eläväiseltä kuin monimetallivalaisimen valo. Siitä puuttuu se kuuluisa "shimmering"-efekti. Lisäksi näiden LED:ien vitsauksena on usein eri väriset pisteet pitkin valkoista hiekkaa (vaatii hieman silmän herkistymistä, että näitä alkaa huomaamaan, ja kun ne kerran huomaa, niin sitten ne näkee aina ja kokoajan kaikkialla). Jonkin verran näitä asioita voidaan säätää esim. LED-valaisimissa käytetyillä linsseillä, mutta en ole vielä toistaiseksi nähnyt sellaista LED-valaisinta livenä, joka olisi lähellä monimetallin valoa (muutenhan LED-tekniikka pesee monimetallivalaisimen mennen tullen ja siksi sitä itsekin käytän).

Kyse ei siis ole korallien kasvusta tai valon riittävyydestä toiminnallisen suorituskyvyn suhteen, vaan nimenomaan siltä, miltä valo näyttää katsojan silmään.

Sillä välin, kun nykyiset kiinan LED-ihmeeni palavat pikkuhiljaa loppuun, olen etsiskellyt monimetallivalaisimen valokeilaa jäljittelevää LED:iä jo jonkin aikaa. Toistaiseksi vastaan ovat tulleet seuraavat valmistajat, jotka käyttävät ns. multi-chip LED/ dense LED matrix -tekniikkaa:
- passiivijäähdytteinen Ecoxotic Canon 100W http://www.ecoxotic.com/100-watt-ellipt ... n-led.html
- aktiivijäähdytteinen Kessil http://www.kessil.com/aquarium/Saltwater_A360.php

Itselläni on tällä hetkellä karanteeni / korallinkasvatus -altaassa (veden syvyys 400mm) Kessil A160 -valaisin, josta voin sanoa kahden viikon käytön jälkeen seuraavaa:
- pitää pientä hurinaa, silti mielestäni olohuonekelpoinen (mutta ei missään nimessä äänetön)
- yleinen laatuvaikutelma on erinomainen, valaisin on hyvännäköinen ja jämäkkän oloinen
- valotehon ja sävyn säätö toimivat moitteetta ja valaisin pysyy kohtuullisen viileänä vaikka sitä ajettaisiinkin täysillä
- mukana ei tule juuri mitään ripustimia, joten kaikki pitää ostaa erikseen (tai rakentaa itse), mikä lisää joko valaisimen hintaa tai touhun määrää kun näitä ripustaa altaan päälle
- täytyy olla ehdottomasti tuo isompi malli, jos meinaa laittaa jonkin muun kuin nanon päälle ja meinaa pitää SPS:iä (ei ole siis mikään hirmu teholataus valoa tämä pienempi malli A160)
- valon näyttää omaan silmään parhaalta LED-valolta mitä olen livenä nähnyt, KUN VEDEN PINTA EI LIIKU JUURI LAINKAAN (veden liike luokkaa merihevos-allas)
- jos veden pinta liikkuu, alkaa allas näyttämään sellaiselta diskolta, että siitä ei epilepsia ole kovinkaan kaukana jos katselee allasta pidemmän aikaa, eli shimmeringiä riittää vaikka naapureille asti, välke ei kuitenkaan ole samanlaista kuin monimetallissa, se on huomattavasti terävämpää
- kokeilin samaa pikku-valoa täysillä pääaltaan päällä (800mm syvä) perinteisten LED:ieni kanssa, jossa se näytti itse asiassa ihan kivalta, kun perinteisemmät LED:t tasoittivat loistetta (200W perinteistä led-valoa + 40W Kessilistä)

Jos jollakulla on muita tämän tyyppisiä valoja, varsinkinkin noita Ecoxoticin Canoneita, niin kutsuisin mielelläni itseni kylään niitä ihmettelemään ;) Olisi muutenkin mukava kuulla käyttökokemuksia harrastajilta tämän tyyppisistä valaisimista, ja onko muilla tiedossa jotain muita vastaavien tuotteiden valmistajia? Tämän tyyppisissä "single-LED" valaisimissa takuuaika on mielestäni ollut huolestuttavan alhainen: 1 vuosi, joten myös näiden pidenpiaikasista käyttökokemuksista olisi kiva kuulla. Onhan valaistus usein kallein altaaseen liittyvä yksittäinen tekniikka-investointi, joten sen valinta on hyvä tehdä harkiten. Kessilistä olen lukenut kansainvälisiltä palstoilta, että eivät ole olleet kovinkaan pitkäikäisiä valaisimia ja vaikeasti korjattavia jos menevät rikki.
Merihemmo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 13 Syys 2011 19:58

Re: "Monimetalli-valon" jäljillä LED-tekniikalla

ViestiKirjoittaja Sam Salonen » 22 Helmi 2016 07:27

Meillä on 2 x Kessil A360W Tuna Blue altaan päällä. Ei pahaa sanottavaa - tykkään.
Sam Salonen
 
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Tammi 2013 15:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Monimetalli-valon" jäljillä LED-tekniikalla

ViestiKirjoittaja Rapide » 22 Helmi 2016 10:03

Tuo "väripisteongelma" on lähinnä niiden valojen ongelma, joissa diodit on hajautettu pitkin runkoa tai siiltä.
Laadukkaammissa valoissa, joissa ledit on yhdessä nipussa, kuten AI, Ecotech ja Giesemann nyt esimerkkeinä tuota ongelmaa en ole havainnut. Näin etenkään jos valonlähde on vedenpinnasta reilusti ylempänä.

Omassa pikkualtaassa näkyy tietyissä kohdissa tiettyä väriä, mutta valo onkin hyvin lähellä pintaa. Lamppuna on AI Hydra 52.
Isommassa tankissa taas on valona Hydra 26, joka on hyvin korkealla pinnasta. Tässä altaassa ei ole nähtävissä minkäänlaisia väripisteitä.
Sama juttu uudessa tankissa, jossa AI Primet noin 50cm pinnan yläpuolella.
Valo on hyvin monimetallimainen.

Jos todellakaan ei halua värien näkyvän, kannattaa hankkia RGB chipeillä toteutettu valaistus.
Niissä valoissa ei ainakaan erotu väripisteitä.
Rapide
 
Viestit: 95
Liittynyt: 11 Maalis 2015 09:04

Re: "Monimetalli-valon" jäljillä LED-tekniikalla

ViestiKirjoittaja Dnoob » 23 Helmi 2016 08:36

Minulla on 4kpl AiHydra 52 valaisimia altaan päällä. Etäisyys vedenpinnasta on 40 - 50cm väliltä. Ei ole minkäänlaista väripistettä missään vaan värit jakautuvat tasaisesti.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: "Monimetalli-valon" jäljillä LED-tekniikalla

ViestiKirjoittaja Merihemmo » 23 Helmi 2016 20:06

Viittaat varmaan Rapide tuohon Giesemannin VERVVE-sarjaan? Teszlassa ledit ainakin kuvien perusteella näyttää olevan siroteltu verraten kauas toisistaan. Tämä olikin hyvä tärppi, en ollut huomannut tuota VERVVE-sarjalaisen tuloa markkinoille.

Kuinka lähellä veden pintaa olet alkanut saamaan eri värisävyeroja esille Hydralla? Olen kuullut tutuilta, että ei tuo Hydrakaan ihan autuaaksi tekevä ole kaikissa olosuhteissa, mutta varmasti parempi kuin sellaiset, joissa ledit on jaettu erilleen toisistaan. Itse en ole nähnyt kyseista valaisinta livenä.

Dnoobilla ja Rapidella on varmasti pitkän linjan akvaristeina kokemusta monimetallivalaisimistakin. Kuinka vertaisitte Hydran valoa vanhaan kunnon 16k HQI polttimoon, irtoaako Hydrasta myös kunnon valonsäde-efektiä, eli "shimmeringiä"?

Tuon mun pikkualtaan Kessilin kanssa olen huomannut, että välkkeen määrään vaikuttaa merkittävästi kuinka korkealla vedenpinnasta valoa pitää. Nyt se on mulla reilu 5cm veden pinnasta, jolloin välkkeen määrä on tajunnan räjäyttävällä tasolla. Se pehmenee kyllä jos nostaa valaisinta.
Merihemmo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 13 Syys 2011 19:58

Re: "Monimetalli-valon" jäljillä LED-tekniikalla

ViestiKirjoittaja Dnoob » 23 Helmi 2016 20:13

Kyllä tuolla kivasti välkkyy pintaveden liikkeen mukaan. En kyllä enää muista miten välke tuosta erosi monimetallilla. Hämärä muistikuva on, että oli voimakkaampaa ja valo itsessään oli erisävyistä, Silloinkin minulla oli sinisiä T5 putkia tekemässä kelvineitä valoon. Olikohan polttimet silloin 16000K-20000K. Niitä oli muistaakseni 2 valaisimessa ja aikaisemmassa 1.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 4 vierailijaa

cron