Skimmeri yliaktiivinen ?

Yleistä keskustelua tekniikasta

Skimmeri yliaktiivinen ?

ViestiKirjoittaja kepa » 04 Syys 2014 12:41

Joskus skimmeri menee villiksi, eli kuppi täyttyy alta puolessa tunnissa vedellä. Mistähän moinen voisi johtua, eilen lisäsin kaatokulmaan mekaanista suodatusta eli kahdenlaatuista suodatinmattoa biopallojen päälle... meni vartti ja skimmeri meni aivan sekaisin ... parikertaa piti kuppi tyhjentää sitten rauhoittui. Olen lukenut että joillakin tekee samaa kun on juuri pessyt sukat, mikähän taman aiheuttaa ?
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Skimmeri yliaktiivinen ?

ViestiKirjoittaja Dnoob » 04 Syys 2014 12:45

Olethan säätänyt skimmerin vedenpinnan oikealle korkeudelle? :)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Skimmeri yliaktiivinen ?

ViestiKirjoittaja kepa » 04 Syys 2014 12:48

Dnoob kirjoitti:Olethan säätänyt skimmerin vedenpinnan oikealle korkeudelle? :)


Minun skimmerissä ei ole säätöä, vesi tulee suoraan kaatokulmasta putkella skimmeriin... normaalisti se pelaa ihan komeasti... joskus tekee tuota edellä mainittua... myös parikertaa kun olen tyhjentänyt kupin niin takaisinlaiton jälkeen tehnyt samaa kunnes vedenpinta ala-altaassa on noussut oikealle tasolle.
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Skimmeri yliaktiivinen ?

ViestiKirjoittaja Dnoob » 04 Syys 2014 12:59

Frye osaa varmaan konsultoida sinua, kun on altaan rakentanut. Kun ala-altaan vedenpinta on stabiili, sitten ei kuohu yli?
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Skimmeri yliaktiivinen ?

ViestiKirjoittaja Merihemmo » 04 Syys 2014 13:40

Mulla vaahdottimen ylikuohumista ovat aiheuttaneet: HW HydroKoll, AquaMedicin suola vedenvaihdon jälkeen, erilaiset Prodibio ampullit, elukan kuoleminen altaassa, yksi satsi Omega One kasvishiutaleita (siis kalanruokaa), vaahdottimen pumpun ilman inlet-suuttimen kuristuminen pikkuhiljaa kun sinne kerääntyy suolaa/kalkki ja joku toisinaan tapahtuva mysteerisyy joka liittyy aina jotenkin siihen, että olen pois kotoa. Mun kaikki vaahdottimet ovat olleet "inside sump"-mallia.

Lisäksi joidenkin vaahdotinpumppujen kanssa on ollut sellaisia ongelmia, että pumppu tuottaa vaahtoa hyvin satunnaisia määriä ja vaahdottimen säätö on ollut hankalaa (ATI Powercone pumput ja Tunzen pikkuvaahdottimet).

Ylikuohumisen voi ratkaista laittamalla koho-anturi vaahdotinkuppiin ja ohjata vaahdotinpumpun pistorasiaa. Kun kuppi täyttyy ja koho nousee, katkaisee se virran pumpulta ja alkaa piippailemaan, että kupin tyhjennyksen aika.
Merihemmo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 13 Syys 2011 19:58

Re: Skimmeri yliaktiivinen ?

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 04 Syys 2014 21:55

Joidenkin laitteiden kanssa ei tarvii kun olla hieman likaiset / rasvaiset kädet niin ne sekoaa. Korallien ja muiden s-rangattomien lisääntymispuuhat voi aiheuttaa sen kanssa, sekä nuo muut syyt joita jo kirjoiteltiinkin.

Jos ylivaahdotusta tulee sillon tällön, kannattaa skimmeri ottaa hetkeksi pois päältä ja kokeilla myöhemmin uudelleen. Säätöihin ei kannata koskea, jos muuten vaahdotin on toiminut tasaisesti, koska harvemmin siinä on vikaa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Skimmeri yliaktiivinen ?

ViestiKirjoittaja Kimmo S » 16 Tammi 2015 13:24

Meillä vaahdotin kuohui yhteen vaiheeseen lähes joka päivä puolituntia valojen sammumisen jälkeen. Meilläkin oli tuolloin vaahdotin suoraan ylivuodossa kiinni. Nykyään on hieman eri setuppi sumpussa, mutta aika usein nykyäänkin ylivuoto hörppii ilmaa alkuillasta. Aika herkkä balanssihan ylivuodossa on, eli ei se hirveän isoa muutosta tarvitse. Voihan olla, että joku elikko esim. kutee aina iltaisin tai ihan vain vesikemian muutos saa tuon aikaiseksi.
Kimmo S
 
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Heinä 2012 09:28


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 6 vierailijaa

cron