Akku-UPS

Yleistä keskustelua tekniikasta

Akku-UPS

ViestiKirjoittaja Merihemmo » 09 Kesä 2012 16:40

Nyt on ihan pakko kirjoittaa kun tuntuu siltä, että olen törmännyt todelliseen löytöön!

Asensin tänään kuvassa olevan kokonaisuuden altaaseen, vasemmalla itse UPS-yksikkö ja oikealla lisäakku. Akulla varmistettuun ylijännitesuojattuun töpseliin on liitettynä Tunzen vedenpinnantasaaja, MaxiJet nostopumppu 1200l/h ja pieni Tunzen nanostream 2800l/h (pyörittää vettä pääaltaassa). Nämä ovat siis päällä kokoajan varsinaisen nostopumpun ja streamien lisäksi, ja jäävät sähkökatkon aikana päälle akkuvirralla.

Tällä APC:n setillä nämä kolme laitetta pysyvät päällä yli 14 tuntia! ja hintaa koko setille tuli alle 600 euroa. Tämä malli on vielä siitä hyvä, että siihen voi vaihtaa akut (useimmat halpis-mallit ovat sellaisia, että kun akku väsyy, koko härvelin voi nakata roskikseen). Vastaavantehoiset akku-UPSit maksavat usein noin 2000 - 2500 euroa. Tämä malli toimii vielä RH 95% ja ~45 asteen lämpötilassa, eli sopii hyvin akvaariohuoneeseen.

Jos ajatellaan, että akvaario selviää ilman sähköä 4 tuntia, selviää toi mun allas nyt 18 tuntia ilman sähköä ennen kuin alkaa tulemaan damagea. Lisäksi lyhyille sähkökatkoille ja virtapiikeille herkkä Tunzen pinnantasaaja on nyt hyvin suojattu. Mielestäni 600 euroa tästä ei ole paljon, kun vielä muistaa mitä muut vastaavat vehkeet maksavat.

Ostin omani Verkkokauppa.comista, kun siellä tätä yksikköä myytiin pienen hintavetailun perusteella merkittävästi halvemmalla kuin muualla:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ack-UPS-RS
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... V-lisaakku

IMG_3734.JPG
IMG_3734.JPG (104.56 KiB) Katsottu 2230 kertaa


Suosittelen, vai tietääkö joku jonkun paremman mallin?
Merihemmo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 13 Syys 2011 19:58

Re: Akku-UPS

ViestiKirjoittaja Rapide » 09 Kesä 2012 22:14

Mulla on tuo tismalleen sama setti :D
Tosin nyt vasta se tulee käyttöön, kun muutamme pois Helsingin keskustasta kauas "maalle", missä sähköt saattaa jopa katketakkin joskus :?
Itse aion laittaa pari streamia tuohon kiinni.
Rapide
 

Re: Akku-UPS

ViestiKirjoittaja Aqualung » 13 Kesä 2012 16:25

Täällä on myös APC ja battery pack käytössä. Härvelin perässä pelkkä nostopumppu käyttöajan maksimoimiseksi. Pumpun paluu kuitenkin liikuttaa pääaltaan vettä ihan ok ja näin ei pitäisi ala-altaankaan vetää happamaksi.
IMG_9787.jpg
IMG_9787.jpg (72.27 KiB) Katsottu 2196 kertaa
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron