Dosaatiopumppu

Yleistä keskustelua tekniikasta

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja Samigo » 14 Marras 2012 13:30

Iipuli kirjoitti:Tuppaavat olemaan arvokkaita doserit ja siksi tämä tuote yllätti. Halvemmaksi tulee tilata noita kolme, kuin halvin kalakadun 3-kanavainen... Tietty jokainen täytyy säätää erikseen, mutta budjettiharrastajaa se ei ainakaan haittaa.
Noita on tilauksessa kaksin kappalein ja pitäisi saapua ensi viikolla. Sitten käyttökokemuksia.

http://fish.aquaristic.net/GroTech-1-channel-metering-pump-TEC-1-NG.html



Noniin, Iipu, nyt niitä käyttökokemuksia? ;) Lähettipoika kampes mut aamulla ylös sängystä (ei sillä tavalla, kuten nokkelimmat jo ajattelee) ja löi käteen tuon mm. tuon Grotechin doserin, joten kiinnostaa mitä muut on saaneet tuolla aikaiseksi. Sen verran mitä aamulla ehdin näpräämään, niin miinuksena on ainakin se, ettei dosauksia voi ohjelmoida itse vapaasti vaan ne valitaan tapahtuvaksi aina tietyn ajan välein (1h --> 8d(ish)). Näin ollen tuolla ei ole mahdollista esimerkiksi painottaa kalkkivesidosauksia yöajalle. Eikä varmasti ole markkinoiden hiljaisimpia mutta eiköhän tuolla jotain lorottele.
540 l (150x60x60); käynnistetty 1.4.2013.
Samigo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Marras 2011 18:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja Vilma06 » 27 Marras 2012 22:36

No niin, nyt on kokemuksia näistä pumpuista täälläkin! Päätimme kokeilla näitä yhden monikanavaisen sijaan, lähinnä sen takia, että voi vaihtaa yhden kerrallaan jos rikkoutuu ja voi myös sijoitella eri kaappeihin/eri nurkkiin tarvittaessa. Eivätkä ole kalliita, voi sitten huoletta joskus päivittää kalliimpiin virityksiin jos tarvetta ilmenee.

Meillä on nyt siis 4 näitä pumppuja, 3 kpl ballingille (+ A-elements yhden liuoksen seassa) ja yksi K+elements - traceille. Helpot asennettavat kyllä, samoin helppo kalibroida ja asettaa ajat sekä tilavuudet. Tosiaan kuten Samigo jo totesikin, ajan valinta ei ole kovin monipuolinen. Vaihtoehdot ovat 1,2,3,4,6,8 tai 12 tuntia tai 1-9 päivää, 1-99 ml kerralla. Kelloa ei ole, vaan laite laskee virtojen laitosta eteenpäin esim sen 3 h ja sitten käynnistyy. Noh täähän ei oo kovin kiva, kun aineita ei haluta samalla sekunnilla altaaseen, mutta ongelman voi ratkaista laittamalla pumppuihin virrat päälle puolen tunnin välillä toisistaan. Sähkökatkon jälkeen tosin saa sitten olla repimässä niitä irti ja uudestaan vaiheittain seinään :?

Hiljaisia eivät ole, mutta en osaa verrata mihinkään muuhunkaan. Alakaapissa kun ovat niin ääni ei kyllä olohuoneeseen kuulu millään, koko allas on sen verran huriseva että peittää jo siksi alleen tuollaiset pikkupumppupöhinät :lol:
Vilma06
 
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Elo 2012 12:37
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja Iipuli » 28 Marras 2012 22:00

Mun doserit on hiljasempia kuin bm:n monikanavainen. Ja se monikanavainen on sentäs allaskaapin sisällä ja tää yksittäinen pöydällä. :shock:
Mulla toi on hoitamassa yhden poikasaltaan korvausveden syöttöä ja toimii siinä ihan hyvin. (kun on eka tarkkaillu paljon vettä haihtuu vrk. Sisällä.
Toi kellon/ajastimen puuttuminen on kyl miinus.
Hintaansa nähden hyvä ostos.
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja Mika » 29 Marras 2012 09:26

jaakkim kirjoitti:Vanhasta doserista pimenimeni kello, joten tilasin sitten halvan hinnan takia uuden doserin. No mistäs muualtakaan kuin Kiinasta :lol:
Pieni oli loota.
...

En ole vielä puuhannut laitteen kanssa kovinkaan paljon, mutta täytynee sanoa että on sitten hiljaisin masiina mitä olen koskaan nähnyt, hakkaa mennentullen nuo merkkivermeetkin. Voisi olla vaikka tyynyn vieressä, niin ei häiritse kyllä unia.

Erikoisinta tuossa on se, että tuossa pitää itse laskea kuinka paljon tarvittavaa ainetta laitetaan altaaseen. Perinteisestihän määrä näpytellään suoraan doseriin, tässä ei. Enemmän speceistä löytyy omilta sivuilta: http://www.marinemagic-online.com/catal ... 892827.htm
Itse ostin Ebaystä, josta saa himpunverran edukkaammin, rahdilla 155 egeä. Hinta ei päätä huimannu, joten olen väliaikaseen masiinaan tyytyväinen mikäli kestää kauemmin kuin tuo hyväksi kehuttu Buble Magus, joka oli todella äänekäs.


Onko tämän laitteen kanssa ollut mitään ihmeellistä, eli vieläkö toimii jne?
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja Samigo » 29 Marras 2012 10:50

Mika kirjoitti:
jaakkim kirjoitti:Vanhasta doserista pimenimeni kello, joten tilasin sitten halvan hinnan takia uuden doserin. No mistäs muualtakaan kuin Kiinasta :lol:
Pieni oli loota.
...

En ole vielä puuhannut laitteen kanssa kovinkaan paljon, mutta täytynee sanoa että on sitten hiljaisin masiina mitä olen koskaan nähnyt, hakkaa mennentullen nuo merkkivermeetkin. Voisi olla vaikka tyynyn vieressä, niin ei häiritse kyllä unia.

Erikoisinta tuossa on se, että tuossa pitää itse laskea kuinka paljon tarvittavaa ainetta laitetaan altaaseen. Perinteisestihän määrä näpytellään suoraan doseriin, tässä ei. Enemmän speceistä löytyy omilta sivuilta: http://www.marinemagic-online.com/catal ... 892827.htm
Itse ostin Ebaystä, josta saa himpunverran edukkaammin, rahdilla 155 egeä. Hinta ei päätä huimannu, joten olen väliaikaseen masiinaan tyytyväinen mikäli kestää kauemmin kuin tuo hyväksi kehuttu Buble Magus, joka oli todella äänekäs.


Onko tämän laitteen kanssa ollut mitään ihmeellistä, eli vieläkö toimii jne?


Tilasin tuon doserin itsekin mutta ei menny sukkana sisään mitä tulee toimivuuteen. Yksi kolmesta pumpusta toimii kuten pitää ja antaa joka dosauksella saman tilavuuden (joka tosin on hieman vähemmän, mitä luvattiin dosausnopeudeksi, mutta minulle riittävästi). Kaksi muuta väsyvät joka dosauksen jälkeen lisää ja tilavuus siis putoaa jatkuvasti. Yksi pumppu myös kitisee. Reklamoin tästä ja veloituksetta on tulossa kaksi pumpun päätä ja yksi moottori. Jos ei noilla tule parannusta, niin kokeilen vielä vaihtaa silikoniletkun vähän pehmeämpään. Tuossa Grotechin singlessä on jotenkin notkeamman oloinen letku. Tiedä sitten onko myös lyhytikäisempi, mutta toimivuus on pääasia obv.

Jaakkimilla kuulemani mukaan on toiminut moitteetta ja hiljaisesti, joten liekkö ollut vain perustyhjähkö arpa ja maanantaikappale minun paketissa.
540 l (150x60x60); käynnistetty 1.4.2013.
Samigo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Marras 2011 18:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja jaakkim » 29 Marras 2012 11:51

Jepulis, jee. Täällä tuo pelittää ihan kuin pitääkin. Itse purkasin ensitöikseni ko. laitteen, kun niissä on ollut noiden johtojen kanssa kytkös ongelmia. Kaikki kävin läpi ensin ennenkuin testasin laitetta. Parhain masiina joita olen nähnyt hiljaisuuden ja hintansa puolesta. Tiedä sitten onko ulkomaisten foorumien väitteissä perää, mutta sanovat että noissa olisi samat moottorit kun kalliimmissa Grotechin vermeissä. Mene ja tiedä. Kuvissahan tuo ulkonäkö hiukan pettää, eli näyttää metalliin paketoidulta, mutta muovia tuo on.
Noissahan on hyvä laittaa "liukaste" pintaan :lol: Siis letkuun kun moottori pyörähtää.
Milli tuntuu vain lompakossa.
jaakkim
 
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Syys 2011 08:50
Paikkakunta: Turku

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja Samigo » 29 Marras 2012 11:55

jaakkim kirjoitti:Noissahan on hyvä laittaa "liukaste" pintaan :lol: Siis letkuun kun moottori pyörähtää.


Ahaa, täytyypä kokeilla, jos liukaste takaisi tyydyttävämmän lopputuloksen.
540 l (150x60x60); käynnistetty 1.4.2013.
Samigo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Marras 2011 18:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja Rapide » 29 Marras 2012 12:04

Ilkka <3 ProfiLuxin doser :D
Hyvästi hankala GroTech...
Rapide
 

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja Aqualung » 29 Marras 2012 13:50

Liukkaria pintaan? :shock: Kyllä täällä ajellaan kuivana vaan.
4 kanavaa GHL:ää painaa märkää tuubissa päivät pitkät ilman mitään kitinöitä. Saksalainen ottaa mitä annetaan eikä rutise. :lol:
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Dosaatiopumppu

ViestiKirjoittaja jaakkim » 29 Marras 2012 15:28

Aqualung kirjoitti:Liukkaria pintaan? :shock: Kyllä täällä ajellaan kuivana vaan.
4 kanavaa GHL:ää painaa märkää tuubissa päivät pitkät ilman mitään kitinöitä. Saksalainen ottaa mitä annetaan eikä rutise. :lol:

Siis sitä laitetaan ulkoisesti letkun pintaan, ei suppona :lol:
Tuota suositellaan kaikille merkistä riippumatta. Samaa rasvaus menetelmää käyttävät sairaaloiden dosereissakin.
Milli tuntuu vain lompakossa.
jaakkim
 
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Syys 2011 08:50
Paikkakunta: Turku

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron