Aaltokone halvalla/DIY?

Yleistä keskustelua tekniikasta

Aaltokone halvalla/DIY?

ViestiKirjoittaja Iipuli » 17 Elo 2012 20:44

Tahtoo aaltolaatikon altaaseen! Senverta hypnoottisen näköistä on tuo huojunta, kun katselee videoklippejä altaista, joissa sellainen on.
Nyt rakkaat kanssaharrastajat, tietotaitoanne ja opastustanne kaipaan nyt! Millaisia systeemeitä teillä on käytössä? Raaskisiko joku paljastaa DIY projektinsa tuotokset? Tiedän, että niitä on...
Tavoitteena olisi saada pieni aalto aikaiseksi tuonne 120cm riuttaan ja budjettiharrastajana mieluiten halvalla!
Uskoisin rakentelunkin onnistuvan, jos vaan hyvät ohjeet jostain löytyisi.
(tässä on muuten hyvä sauma tehdä oravannahkakauppaa, jos mielii itselleen keltävälskäriä tai pterapogon cauderneja ;) )
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Aaltokone halvalla/DIY?

ViestiKirjoittaja Iipuli » 17 Elo 2012 21:55

:shock:
http://www.youtube.com/watch?v=W1duSSdjRb4

Täh? Voiks se olla noin simppeliä?

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... id=1411393

Seuraava projekti tiedossa... :ugeek:
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Aaltokone halvalla/DIY?

ViestiKirjoittaja Dnoob » 17 Elo 2012 21:58

Nam :D
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Aaltokone halvalla/DIY?

ViestiKirjoittaja Aqualung » 18 Elo 2012 08:27

Luulisi tuo youtuben altaan pitävän kohtuullista loiskettakin kun streami puhaltaa välillä kuplaa, ylivuoto ottaa vetä pulssissa ja paluu jää reilusti pinnan yläpuolelle. Mutta komeatahan se on, hiukan iso aalto vaan omaan makuun tuossa altaassa.
Yksi keinohan on jos käyttää Tunzen pumppuja ohjata 7096 multicontrollirilla vaikkapa yhtä 6055 streamia aaltokoneena ilman boksia. Ihan noin kovaa aaltoa ei sillä saa, mutta 6100 tai 6105 streameille jo lähtee enempikin. Toki pienemmäläkin saa sen polyppien ja muun heilumisen jo aikaiseksi. Nämä testailut itse olen tehnyt tuolla 540l pytyllä.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Aaltokone halvalla/DIY?

ViestiKirjoittaja Iipuli » 18 Elo 2012 08:48

Joo, aika hurja tuo kyllä on. Kaverin ketjussakin, missä tuota esitteli, niin kaverit totes kalojenkin tulevan tuosta merisairaaksi... :lol:
Jotain parin cm pikkuaaltoa täällä hakusessa. Noin niinkuin alkuun ainakin. Pumppu meni jo tilaukseen, että saadaan edes tämä etenemään. :roll:
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Aaltokone halvalla/DIY?

ViestiKirjoittaja Dnoob » 18 Elo 2012 08:54

http://www.aquafair.de/product_info.php ... ts_id/1413 ei tuo niin kallis ole valmiinakaan. Uusi pumppu ja controlleri tulee kuitenkin mukana takuineen :)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Aaltokone halvalla/DIY?

ViestiKirjoittaja Merihemmo » 18 Elo 2012 21:15

Mulla on 120cm pitkässä altaassa itse liimattu pvc-laatikko, jossa on tunzen Turbelle Stream 6105 (kun sattui lojumaan ylimääräisenä kaapissa). Streamia ohjaa tunzen Wavecontroller 7092 (huomattavasti halvempi kuin multicontroller). Laatikko on kooltaan suurin piirtein tunzen isomman waveboxin kokoinen. Streamin "suutin" on tiivistetty täysin tiiviisti laatikon reikään kumilla ja suutin-osa on kiinnitetty nippareilla streamin runkoon jotta streami pysyy varmuudella kasassa sen roikkuessaan ainoastaan suuttimen varassa. Laatikko on kiinni lasissa tunzen magneetilla. Laatikon on hyvä olla esim harmaata PVC:tä jossa on kansi, jotta valo ei pääse laatikkoon (eka versio oli kirkasta akryyliä ja pumppukaan ei ollut tiiviisti reiässä: http://www.youtube.com/watch?v=g4gqAYg27Jc ). Siellä alkaa meinaan äkkiä kasvamaan kaikenlaista levää ja streami menee tukkoon. Lisäksi muovi saa olla vähän paksumpaa, jotta laatikolla on painoa ja se ei resonoi streamin kanssa niin pahasti, mulla PVC:t on nykyisessä 4mm (paksu PVC on tosi halpaa verrattuna akryyliin). Eka laatikko oli 2mm vahvaa akryyliä ja se oli selkeästi huono valinta. Laatikkoon tulee myös huomattavasti lisää tehoa kun streami on tiivistetty huolellisesti reikään. Koska streami on niin tehokas, pystyn ajamaan sitä pienimmällä mahdollisella teholla, jolloin se ei pidä ääntä. Lisäksi streami on kiinni laatikossa kumitiivisteen varassa, joka vaimentaa streamin värähtelyä. Aallon korkeus minimiasetuksella on 15 - 20mm, isommalla asetuksella vuokot alkavat heilua niin paljon, että eivät tykkää. Toisinaan laitan aaltoa isommaksi pariksi tunniksi, jolloin skeidat lähtee liikenteeseen vähemmän virtaavista paikoista.

Varmaan pienemmälläkin streamillä laatikko toimisi hyvin. Se Tunzen Nanowaveboxi ajaa kyllä saman asian ja 120cm altaseen saa sillä ihan riittävän aallon. Mulla oli itse asialle juurikin sellainen ennen tätä laatikkoa, mutta nanowaveboxin moottorin rikkouduttua (3 vuoden käytön jälkeen) tein sitten tämän DIY-aaltolaatikon. Tässä nykyisessä ratkaisussa on huomattavasti enemmän tehoa ja laatikko on huomattavasti hiljaisempi, vaikkakin se vie enemmän tilaa altaasta. Olen ollut tähän todella tyytyväinen ja aion laittaa seuraavaan isompaan altaaseen samantyyppisen ratkaisun. Nykyiseen laatikkoon saisi varmasti vieläkin enemmän tehoa kun avartaisi streamin suutin-osaa. Voi olla, että seuraavan altaan kohdalla teen niin. Nykyistä lootaa voi tulla ihmettelemään tänne Tampereelle jos sattuu ohi ajamaan ja kiinnostusta löytyy..

Sen ylivuotolaatikon lotinan saa vaimennettua lähes kokonaan pois ylivuotolaatikkoon laitettavalla suodatinmatolla.

Vähän off-topic:
Itseäni kiinnostaisi, että onko joku toteuttanut aallokon täys-leveässä riutta-altaassa tällaisella ratkaisulla: http://www.youtube.com/watch?v=wFGASFHEWL8 Olen suunnitellut toteuttavani veden liikuttamisen altaassa ulkoisilla pumpuilla streamien sijaan, mutta aallokon meinaan tehdä laatikolla, koska mun järkeilyn mukaan sillä tavalla ainoastaan saa "oikean" aallon. Hintakin tässä Abyzzin ratkaisussa on aika kova verrattuna laatikkoon. Eli tästä jos jollain on käyttökokemuksia niin ne kiinnostaisi. Muutenkin kyseisen pumpun käyttökokemukset kiinnostaa.
Merihemmo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 13 Syys 2011 19:58


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron