Roope siirtyi led-aikaan!

Yleistä keskustelua tekniikasta

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja mrsalaatti » 13 Tammi 2013 03:30

Voisin itseasiassa kysäistä jos sitä syaania vähentäisivät, jotenkin kuvittelen että parantaa värien toistoa. Toivottavasti ei vaikuta toimitusaikaan.
mrsalaatti
 
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Maalis 2012 19:31

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja vici84 » 13 Tammi 2013 11:11

Mua pikkasen harmittaa koska tilasin valaisimet seuraavilla ledeillä, 25kpl 15000k ja loput 30 kolmea sinistä mutta minulle toimitettiin sitten noi missä on 10000k, 15000k, ja 4 sinistä ja vielä toi turha vihreä. Minulle sanottiin että olisi muka paras yhdistelmä. Olen kyllä tyytyväinen mutta suunnittelen sinisen lisäämistä t5 illa koska on nyt liian kirkas kun kaikki ajaa 100% illa. Eli painostakaa myyjää hankkimaan juuri ne ledit mitä haluatte muuten voi tulla ihan mitä vaan. Mulle luvattiin 6 viikon toimitusaika... 9 viikkoa siinä meni, lentorahtina tulee varmaan 2 viikossa.
Keittiöriutta 95 x 65 x 55 perustettu 02/2014
vici84
 
Viestit: 211
Liittynyt: 14 Kesä 2012 06:57
Paikkakunta: Karjaa

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja mrsalaatti » 13 Tammi 2013 17:29

Moi,


Olen tilaamassa pientä erää led kokoonpanolla:
1.Himmenin: 450nm 6kpl, 410nm 8kpl, 475nm 14kpl
2.Himmennin: 500nm 6kpl, 10000k 11kpl, 15000k 10kpl

Ehdotuksia?
Tänään on vielä mahdollisuus vaikuttaa ledien nm ja kpl määrään.


Tämmöinen vastaus tuli led-finlandilta, huomena ilmeisesti lähettää tilauksen eteenpäin.

Ehdotin itse seuraavanlaista kokoonpanoa:
Ehdotus 1. Himmentimelle: 410-420nm 10kpl 450-460nm 12kpl 475nm 6kpl
Ehdotus 2. Himmentimelle: 540-550nm 3kpl 10000k 10kpl ja 15000k 14kpl

En tiedä mitä eri aallonpituuksia valikoimista löytyy mutta toivottavasti saavat edes lähelle tuommoiset.
Actinic putkien spectristä löytyi piikki myös tuosta 540-550nm kohdalta, ovatkohan syaanilla yritäneet sitä imitoida.
mrsalaatti
 
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Maalis 2012 19:31

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja RoopeB » 29 Tammi 2013 10:06

vici84 kirjoitti:Pelkkää positiivista sanottavaa näistä valaisimista. Korallit tykkää, kasvaa hirveetä vauhtia ja värit tulee paremmin esille ainakin mun altaassa.

Jos nyt hakemalla haetaan niin tuulettimet voisi olla hiljaisempia ja toi vihreä 510nm valo on turha.

Hinta laatu suhde on kyllä kohdallaan näissä.
Minun pitäisi vielä pikkasen nostaa noita valaisimia niin sais varjot hävitettyä.

Kuva kertoo enemmän.


Mahtavalta näyttää! 8-)

Tuo vihreän (alunperin määritelty syaaniksi) tarkoitus on lisätä valaisimen sävymäärää ja saada näin enemmän eloa kokonaisuuteen (spektri).

Itselläni toinen tuulettimista on käytännössä melkein äänetön, kun taas toisen kuulee melko selvästi. Mitään älytöntä puhinaa ei pidä, voisikin verrata läppärin huminaan.

Nyt jos tilaisin valaisinta, vaihtaisin muutaman valkoisen ledin sini-violetteihin. Säilyttäen kuitenkin nykyisen kytkennän, sininen - valkoinen, kytkinten takana. Mutta tämänhän saa tilausta tehdessä määritellä vapaasti.

Tulevaisuudessa, kun tulee lisävalon tarve, tilaan ehdottomasti näitä 120W valaisimia lisää.
RoopeB
 
Viestit: 100
Liittynyt: 16 Touko 2012 13:01
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja mrsalaatti » 30 Tammi 2013 18:34

Nyt roikkuu uusi valo purkin yllä, toivottavasti korallit eivät pala kun säädöt minimeilläkin huomattavasti vanhaa 150w+2x24w valaistusta kirkkaampaa :D.
Ja sitä sinisen intensiteettiä! Ennen ruskealta näyttäneet korallit saivat uuden värin, pidempiaikaisia muutoksia odotellessa sitten vaan.
Jonkunlaisen häikäisysuojan joutunee tekemään kun matalalla vihreä välkähtelee ripple-efektin vuoksi mutta korkeammalla paistaa silmiin ja seinälle.
Nyt jo voi sanoa että vanhaan ei ole paluuta, koitan kerätä kuvakollaasin kunhan muutokset alkavat näkymään.

Vähemmän valaistunut harrastaja huolestui kun kaloilla ei ole aurinkolaseja 8-)
mrsalaatti
 
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Maalis 2012 19:31

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja vici84 » 30 Tammi 2013 19:14

Minulla ei korallit palanut vaikka laitoin suoraan 100% tehoon. Kalat pysyi varjossa noin 3 viikkoa ennen kun tottui valotehoon. Ja yhdyn tohon että koralleille tulee värit todella hyvin esille, suuria muutoksia saat odotella :D
Keittiöriutta 95 x 65 x 55 perustettu 02/2014
vici84
 
Viestit: 211
Liittynyt: 14 Kesä 2012 06:57
Paikkakunta: Karjaa

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja Merihemmo » 05 Huhti 2013 18:56

Laitan tämän tänne Roopen ketjuun, kun täällä on jo kyseisestä valaisimesta keskusteltu ja kehuttu muutenkin.

Nyt on mullakin 2x250HQI + 4x54W T5 vaihdettu 3x120W Led Finland Akvaario valaisimeen. Kahden päivän kokemuksella valaisimien yleistuntuma on tosi jämäkkä, vaikuttaa laatupeliltä eikä tunnu "muoviselta rimpulalta", potkua riittää myös sinisellä puolella ja lähellä UV-aallonpituuksia, joten korallien fluorisoivat värit puskevat nyt paremmin esiin edellisiin valoihin verrattuna. Pari korallia näyttävät nyt ihan erilaisilta edellisiin valoihin verrattuna, hyvällä tavalla siis ;) Muut korallit muuten vaan värikkäämmiltä. Vanhoissa valoissa oli Giesemannin Megachromet 15000K ja Osramin siniputket. Monimetallissa oli enemmän sitä kuuluisaa välkettä, mutta kyllä sitä näillä ledeilläkin on jonkin verran. Saan jälkitoimituksena linssit, jolloin välkkeen määrä varmasti lisääntyy niiden asennuksen jälkeen. Tällaisenaankin on kuitenkin ihan ok. Valo ei siis ole missään nimessä niin staattinen kuin T5 valaistuksessa.

Palvelu Led Finlandilla oli erinomaista, tein tilauksen viikko sitten perjantaina ja valaisimet olivat altaan päällä toissa päivänä keskiviikkoiltana.

Akvaariohuoneessa ei enää tahdo pärjätä teepaitahihasilteen ja laitoin eilen illalla altaaseen lämmittimet, kun lämpötila putosi 23 asteeseen. En ole koskaan tarvinnut ennen lämmittimiä, sydäntalvellakaan.

Altaassa on Tunzen streamit, Red Dragon vaahdotin pumppu ja ATB:n Airstar nostopumppuna. Valaisimien tuulettimien äänet eivät erotu altaan yleisen "suhinan ja lotinan" yli, eli ovat mielestäni erittäin hiljaiset. En ole muita aktiivijäähdytteisiä led valaisimia nähnyt livenä, joten vertailua on vaikea tehdä.

Päällimmäisten korallien kärjet alkoivat vaalenemaan niissä paikoissa, joissa koralliin osuus kahden lampun valot, joten himmensin valaisimia nyt aluksi varmuuden vuoksi. Mulla on kasvanut korallit aika vaihdilla, joten nyt on mielenkiintoista katsoa miten näiden valaisimien kanssa käy.

Tässä kuvat altaasta ja valaisimista.
IMG_0053.JPG
IMG_0053.JPG (125.92 KiB) Katsottu 6199 kertaa

IMG_0050.JPG
IMG_0050.JPG (223.8 KiB) Katsottu 6199 kertaa
Merihemmo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 13 Syys 2011 19:58

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja Akutila » 09 Huhti 2013 17:31

Kappas, oikein sermin olet tuohon paiskannut :mrgreen: Komealta näyttää jopa kuvissa! Tarvitsee tulla livenä sumpille tässä joku hetki katsomaan/kuuntelemaan josko seuraavaan altaaseen kelpaisi tuommoiset.
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja Merihemmo » 10 Huhti 2013 17:13

No joo, piti laittaa jonkunmoinen sermi kun kalat pomppi muuten pois altaasta, vaikkakin kuvan resoluutio kompensoi aika paljon sermin "huonekalulaatuista" viimeistelytasoa :roll: Mutta kyllä se kuitenkin tehtävänsä on ajanut. Tervetuloa vaan kahvittelemaan!
Merihemmo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 13 Syys 2011 19:58

Re: Roope siirtyi led-aikaan!

ViestiKirjoittaja Dnoob » 10 Huhti 2013 17:17

Komea allas :)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron