DSB

Yleistä keskustelua tekniikasta

DSB

ViestiKirjoittaja tpraut » 20 Elo 2011 11:39

Eli mitäs hyötyä/haittaa DSB:stä on ? Pää-altaassa kun on vain n. 5cm kerros korallihiekkaa niin ajattelin jos laittaisin ala-altaaseen 20x20x20 kokoisen lasisen maljakon, jonka täyteen hiekkaa. Olisi siis helppo saada pois sieltä tarpeen tullen, mutta mitä tälläisestä nyt sitten on haittaa/hyötyä ?
180l Juwel Vision
tpraut
 
Viestit: 242
Liittynyt: 15 Elo 2011 20:06

Re: DSB

ViestiKirjoittaja Frye » 21 Elo 2011 18:33

Yksinkertaisuudessaan DSB ajaa samaa asiaa kun elävä kivi. Kun hiekkaa on tarpeeksi muodostuu sen sisälle hapettomia alueita missä viihtyy NO3:a hajottava bakteerikanta. Jos altaassa on elävää kiveä reilusti ja NO3 arvot on kohdallaan niin ei tuo DSB juuri tuo muutosta kuvioihin. Toki siellä viihtyy ehkä osin erilainen pieneliökanta kun varsinaisessa kivessä.

Makuasia. Jos sulla on hiekka valmiina ja NO3 arvot vähän kohollaan, niin ei tuo hirveän kallis kokeilu ole josko apu tuosta löytyisi. Toki ottaa oman aikansa ennenkun vaikutus alkaa näkymään.
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: DSB

ViestiKirjoittaja tpraut » 21 Elo 2011 21:10

Testailin tänään NO3 ja on ne vähän liikaa koholla. Testin mukaan 10-20mg/l. Voishan sen hiekkapedin sitten laittaa sinne ala-altaaseen. Juuri kävin hakemassa makrolevät syömään myös ravinteita.
180l Juwel Vision
tpraut
 
Viestit: 242
Liittynyt: 15 Elo 2011 20:06

Re: DSB

ViestiKirjoittaja Frye » 24 Elo 2011 12:06

Suht helppo se on tuollaisena erillisenä astiana koittaa. Saa tarvittaessa koko pedin pois jos ei tule haluttua vaikutusta.
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: DSB

ViestiKirjoittaja Mika » 02 Syys 2011 10:01

Sen mitä itse olen lukenut näitä vanhempia ulkolaisia paperijulkaisuja niin dsb:m ainoa negatiivinen asia mahtaa olla se että sitä ei kärsisi sorkkia ollenkaan... saman ja ehkä tehokkaamman vaikutuksen saanee esim. käyttämällä kokeilussa "Carib Sea, Refugium Mineral Mud" -tuotetta.
Itse koitan varmasti tuota jos jossain vaiheessa budjetti sallii sen ala-altaallisen systeemin ostamisen.
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: DSB

ViestiKirjoittaja Akutila » 02 Syys 2011 12:48

Mika kirjoitti:Sen mitä itse olen lukenut näitä vanhempia ulkolaisia paperijulkaisuja niin dsb:m ainoa negatiivinen asia mahtaa olla se että sitä ei kärsisi sorkkia ollenkaan... saman ja ehkä tehokkaamman vaikutuksen saanee esim. käyttämällä kokeilussa "Carib Sea, Refugium Mineral Mud" -tuotetta.

Kovasti keskusteluissa tulee myös toistuvasti esille detrituksen kertyminen refugioon ja tätä kautta ravinteiden kertyminen järjestelmään. Hyvällä ravinteenpoistolla tosin tämäkin ongelma luultavasti lievenee. Tietysti kaikkein tehokkaimmillaan DSB toimisi pääaltaassa, missä hiekkapohjalla elävälle eliöstölle riittäisi kunnolla ruokaa ja elintilaa. Tällöin riskit tosin kasvavat jos esimerkiksi striimi irtoaa kiinnikkeestään ja puhaltaa muutaman vuoden seisseen pohjahiekan jostain kohtaa ympäri.
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron