Riutan valontarve

Yleistä keskustelua tekniikasta

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja -Alix- » 01 Tammi 2013 12:57

Hyvä muistutus eri eliöiden eri tarpeista valonlähteen suhteen. Erityisesti korallit lienevät kranttuja valon laadun suhteen, makeanveden kasvit tuntuvat kasvavan harrastajilla tyydyttävästi aika kummallistenkin valojen alla. Minä huokailin edes jonkunnäköisen standardin perään valonlähdetyyppien väliin, vaikka edes näkyvän valon puitteissa ;) Yleisesti käytetty viittaus polttimon sähkönkulutukseen kun ei kerro juuri mitään valotehosta ja ledit sekoittavat senkin pienen yhtäläisyyden (akvaarioiden valonlähteissä on sattumoisin (?) ollut suhteellisen samanlainen virrankulutus verrattuna valon määrään).
-Alix-
 
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Syys 2011 22:00

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja rokoti » 01 Tammi 2013 13:04

Rapidelle vastauksena, että tämä oli se manuaali, joka väittää että 50cm syvään altaaseen tarvitaan suuren valomäärän tarpeessa 400w :? Ledejä myös itse haaveillut, mutta vielä ei budjetti anna periksi niille :)
rokoti
 
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Joulu 2012 21:45

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja Frye » 01 Tammi 2013 14:10

Juurikin näistä valon laatuasioista johtuen halusin tuoda tuon omankin wattilukemani esille. Mulla siis ko. wattimäärällä ajetaan 70cm syvää allasta. Huolellisella T5 putkien valinnalla siitähuolimatta sps:tkin kasvaa jopa ihan pohjan tuntumassa vaikka watteina tuota valoa ei olekaan "tarpeeksi."
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja Rapide » 01 Tammi 2013 15:02

Jaha... En tuota Majurin opasta ole lukenutkaan, sillä on niin vanhaa tietoa jo, että en usko että kannattaakaan. Siis kahdeksassa vuodessa ehditään kumota näissä hommissa jo moneen kertaan uudet tiedot, ja sitä tietoa tulee jatkuvasti lisää...
Ettei olisi ollut tuolloin vielä T8 kyseessä? ;)
Rapide
 

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja Frye » 01 Tammi 2013 15:07

Saatto hyvin olla, tai sitten ei vaan ollut käsitystä noista par aallonpituuksista, ja ajateltiin että kun on tarpeeks watteja niin se on se ratkaseva tekijä. Jokatapauksessa aivan kuten sanoit tieto lisääntyy, mikä on hyvä juttu!
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja McW_ » 01 Tammi 2013 17:57

Ja jotta asia ei olisi T5-rintamallakaan riittävän selvä, on sitten vielä otettava huomioon erilaiset heijastinratkaisut. Useammalle putkelle yhtenäinen heijastin hukkaa TODELLA suuren osan valosta heijastamalla sitä ympäriinsä, siinä missä yksittäiset heijastimet kohdistavat valon suoraan akvaarion pohjalle.

Suoritettiin tuossa joku aika sitten koe. Vertailussa oli 8-putkinen Aqualight-valaisin, 8-putkinen Tropic Marin ja 8-putkinen ATI. Kahdessa jälkimmäisessä oli yksittäiset heijastimet jokaiselle putkelle, ja Aqualightissä heijastin koostui kahdesta 4 putken ryhmästä.

Aqualightissä ja Tropic Marinissa käytettiin TÄSMÄLLEEN samoja putkia, joten jonkinlaista karkeaa vertailuarvoa saatiin laskettua. Valitettavasti PAR-mittaria ei ollut saatavissa joten jouduttiin mittaamaan LUXeja. Mittaus toteutettiin 30cm päässä kohtisuoraan valaisimesta.

Aqualight: n.7000lux
Tropic Marin: 17-18 000lux
ATI: n.17-18 000lux
McW_
 
Viestit: 123
Liittynyt: 15 Elo 2011 12:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja Leib » 03 Tammi 2013 21:21

Tuli mieleen tästä valontarpeesta spektrin ja valotehon lisäksi valaistusajan pituus. Eikös liian kirkasta valoa voi kompensoida lyhyemmällä valaistusajalla ja toisinpäin? Esim liian kirkas monimetalli tai liian hämärä loisteputki?

Omassa 120 l (erkkeri 80*35*45(k)) sps/lps altaassa käytössä 80 W leditehoa (ledit diy: valkoista, paria sorttia sinistä, cyaania ja punaista.)

Valaistusajat: valkoiset, cyaani, punainen, sininen 10 h ja royal blue 12 h. Olisi mielenkiintoista kuulla myös muiden käyttämiä valastusaikoja vai onko se aina 12h päivä ja 12 h yö...
Leib
 
Viestit: 10
Liittynyt: 30 Marras 2012 13:09
Paikkakunta: Vaasa

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja rokoti » 04 Tammi 2013 11:50

Noita valaistusaikoja minäkin olen miettinyt. Nykyisessä 96 l altaassa on siis 4x24w t5 joista puolet 10k ja puolet 20k kelvinin putkia. Valot ovat päällä kutakuinkin juuri sen 12 tuntia päivässä, ehkä jopa hieman ylikin koska aamulla ennen töihinlähtöä on kiva vilkaista riuttaa ja illalla tietysti valoja haluaisi pitää päällä mahdollisimman pitkään. Valaistusajat ovat 10k+20k 12h ja 10k+20k 9h. Olen miettinyt lähinnä kuinka nämä valaistusajat vaikuttavat levän kasvuun ja toisaalta vaikutusta korallien kasvuun ja väreihin? Missä menee raja, että kuinka paljon valoa korallit sietävät päivässä?

Tästäpä tuleekin sitten seuraava kysymys mieleen, että kuinka muutan valaistusaikoja uudessa 200l altaassa 150w + 2x24w t5 monimetallivalaisimen kanssa? Täytyisikö alkuun lähteä maltillisemmin liikkeelle? Niin ja olisiko ehdotuksia tuon valaisimen putkiksi ja 150w polttimon värisävyksi?
rokoti
 
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Joulu 2012 21:45

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja SKMake » 18 Helmi 2013 18:34

Minä mistään mitään tiedä (joka on muuten aika viisaasti sanottu :D ), mutta jos valaisin ei ole tarpeeksi tehokas ja tuota oikeanlaista valoa ei se riittävä määrä valoa läpäise vesimassaa pohjalle asti. Tokihan jos pohjalla pitää eliöstöä, joka pärjää vähemmälläkin niin ei huolta.

Itse pidän valoja päällä sen 12h eikä ole mitään himmennyksiä tai salamointia. Tai no on mulla normi kattovalot päällä aamulla ennen töihin lähtöä, jotka saa hoitaa sen aamun sarastuksen. Sama iltaruskon kanssa :lol: (Tästä tuli mieleeni vanha Suomalainen sanonta: Illan rusko on aamun p*sk*).

Mielenkiinnosta laskin, että watteja mun LED spotissa tulee vajaa 1 per litra.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Riutan valontarve

ViestiKirjoittaja MeriAkva » 07 Kesä 2013 11:24

4 eri LED värisävyllä samassa valaisimessa ( Marine valkoinen 17 500K + sininen 460nm + sininen 450nm + aktiininen (400nm) tämä spektrin aallonpituudella (453nm) saavutetaan korallien imevä symbioottisen levän pigmentti
(400-500nm). Koralleille tarkoitetulla spesiaali LED valaisimella ei hukkaudu koralleille tarpeetonta tehoa
kuten vihreä, lila, punainen valo, vaan kaikki teho suuntautuu 100% koralleille.
MeriAkva
 
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Touko 2013 18:34

EdellinenSeuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa

cron