Nostopumpun teho?

Yleistä keskustelua tekniikasta

Nostopumpun teho?

ViestiKirjoittaja Jooseppi » 03 Loka 2013 22:31

Tuli tilanne eteen ja en äkkisilmäysellä löytänyt mistään suosituksia nostopumpun tehoon altaan tilavuuteen nähden. Oliko se niin jotenkin että, pumpun on kierrätettävä altaan vesi määrä kertaa X tunnissa? Jos oli niin mikä oli se X tässä tulkinnassa? Jos olen väärillä jäljillä niin oikaiskaa.
Kiits!
Jooseppi
 
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2012 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Nostopumpun teho?

ViestiKirjoittaja RoopeB » 04 Loka 2013 09:30

Noin 2-4 x vesimäärä, pitäisi olla ihan ok. Itselläni on tällä hetkellä n. 3.5 x ja edellisessä altaassa n. 3 x, nimellistä tehoa.

Oikeasti määrä on vähäisempi nostokorkeuden aiheuttaman tehon vähenemisen takia. Valmistajan taulukon mukaan pumppuni tehot vähenisivät altaassani nykyisellä korkeudella melkein puoleen, jolloin myös tuo veden kierron määrä laskee tuosta nimellisestä 3.5x --> n. 2x.

Olen lukenut, että joillakin on ollut "vain" 1 x vesimäärä tunnissa, isoissa altaissa.
RoopeB
 
Viestit: 100
Liittynyt: 16 Touko 2012 13:01
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Nostopumpun teho?

ViestiKirjoittaja SKMake » 05 Loka 2013 16:35

Täytyypä sanoa, että ei käynyt tällainen "X-määrää/h" asia mielessäkään, kun eilen paikallisessa rautakaupassa pyörittelin putken palasia käsissäni ja suunnittelin ylivuodon rakentelua. Ajattelin sitten vain laittaa jonkulaisen karvalakki-mallin-nostopumpun ja säätää palloventtiilillä, että lirisee sillain kivasti :D
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Nostopumpun teho?

ViestiKirjoittaja Jooseppi » 05 Loka 2013 17:54

No niin niin... En minä kyllä tiiäkkään onko olemassa mittään suositusta. Ajattelin vaan onko veden kierto vauhdilla merkitystä esim. Veden hapetukseen tai puhdistukseen. Kun nyt näyttää että minulla korvausvesi punppu työntää enempi vettä mitä mun nostopumppu nostaa. Ehkä se ei tosiaan oo niin justiinsa.
Jooseppi
 
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2012 10:27
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Nostopumpun teho?

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 05 Loka 2013 18:09

Oma kierto on arviolta vajaa 3x veden tilavuuteen nähden. Pumpulla on nostoa n. 1,5 m verran, että todellisuus ei ole kyllä ihan tuo.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Nostopumpun teho?

ViestiKirjoittaja Jooseppi » 05 Loka 2013 23:37

Mutta onko siitä haittaa jos se kierto on liian iso? Nyt kun tunnustelen sormilla paluuputkesta tulevaa vettä niin se kovin onneton. Hyvä kun sen huomaa. Ja sitten kun ala- altaaseen tulee vettä niin hitaasti ettei se juuri edes kupli tai mene kakkos osioon niin että se ilmastus siinä. Voisihan isommalla nostopumpulla saada pääaltaan virtausta paremmaksi, kun tällä hetkellä minulla pitää streamit melko pienellä erään asukkaan takia, ettei se joudu stremin imuun.
Jooseppi
 
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Marras 2012 10:27
Paikkakunta: Iisalmi


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa

cron