Ulkosuodatin

Yleistä keskustelua tekniikasta

Ulkosuodatin

ViestiKirjoittaja tounison » 28 Loka 2013 22:15

Onko altaissanne ulkosuodattimia kierrossa? Itsellä olisi ylimääräisenä pieni eheim classic käyttämättömänä. Tämä varmaan poistaisi leijailevia höttöjä altaasta ja saisi laitettua fosfaatin poistajan ja aktiiviheelen sinne(nyt ala-altaassa pussissa). Mahtaako olla väliä miten päin nuo aktiivihiilen ja fosfaatin laittaa. Pitäisikö tuon suodattimen laittaa imemään pää vai ala-altaasta ja vastaavaasti minne paluu alas vai ylös :o
tounison
 
Viestit: 83
Liittynyt: 25 Elo 2013 21:01
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkosuodatin

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 29 Loka 2013 07:30

Monilla on ulkosuodatin hyötykäytössä kemiallisten massojen kanssa. Hirveän tehokas se ei saa olla, etteivät esim. aktiivihiilet kulu siellä vedenvirtauksessa ja muutenkin noille massoille on suositusvirtaukset. Ei ole mitään väliä asennatko sen pää- vai ala-altaaseen, samaa vettähän se on. Itse pyrkisin kyllä piilottamaan sen kaapistoon mahdollisimman lyhyillä letkuilla eli laittaisin ala-altaaseen. Kaikki suodattimet eivät kuitenkaan kykene toimimaan jos allas on samalla tasolla kuin itse suodatin.

Laittaisin aktiivihiilet ylemmäksi kuin fosfaatinpoistajat, koska niissä on tiheämpi vaihtoväli. Ei sitten tarvitse kuin avata kansi ja ottaa ne päällimäisen levyn alta pois ja vaihtoon. Kuin vaihtoehtoisesti tyhjentää koko pöntöön ja kaivaa ne alimpien joukosta joka kuukausi.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ulkosuodatin

ViestiKirjoittaja tounison » 29 Loka 2013 09:08

Minulla on molemmat massat irtonaisena pusseissa, joten taitaisi mahtua vieräkkäikin suodattimeen päällimmäiseksi. Lähinnä mietin ottaisiko imun tuolta pääaltaasta ja paluu alas. Ylhäällä tuota höttöä liikkuu jonkin verran, kun allas on uusi. Onko näissä käytössä biologisia massoja tai biopalloja sisällä?

Kalakaverit kirjoitti:Monilla on ulkosuodatin hyötykäytössä kemiallisten massojen kanssa. Hirveän tehokas se ei saa olla, etteivät esim. aktiivihiilet kulu siellä vedenvirtauksessa ja muutenkin noille massoille on suositusvirtaukset. Ei ole mitään väliä asennatko sen pää- vai ala-altaaseen, samaa vettähän se on. Itse pyrkisin kyllä piilottamaan sen kaapistoon mahdollisimman lyhyillä letkuilla eli laittaisin ala-altaaseen. Kaikki suodattimet eivät kuitenkaan kykene toimimaan jos allas on samalla tasolla kuin itse suodatin.

Laittaisin aktiivihiilet ylemmäksi kuin fosfaatinpoistajat, koska niissä on tiheämpi vaihtoväli. Ei sitten tarvitse kuin avata kansi ja ottaa ne päällimäisen levyn alta pois ja vaihtoon. Kuin vaihtoehtoisesti tyhjentää koko pöntöön ja kaivaa ne alimpien joukosta joka kuukausi.
tounison
 
Viestit: 83
Liittynyt: 25 Elo 2013 21:01
Paikkakunta: Lieto

Re: Ulkosuodatin

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 29 Loka 2013 17:46

tounison kirjoitti:Onko näissä käytössä biologisia massoja tai biopalloja sisällä?


Biopallot on eräänlainen biologinen massa. Ikuinen ja karkea sellainen ja antaa paljon bakteereille kasvupinta-alaa. Koska merialtaassa pidetään elävääkiveä, joka on se tärkein ja suurin biologinen suodatinmateriaali altaan bakteereille, ei sinänsä ole suurta tarvetta täyttää suodatinta biologisilla massoilla. Ei siitä kuitenkaan haittaakaan ole. Voit laittaa sinne myös vanulevyn hienosuodatusmateriaaliksi, jolloin saat vedestä kirkkaan sen poistaessa vedestä pienhiukkasia, mutta tuota vanua pitäisi vaihtaa aika tiuhaan (2vkon välein ?).
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa

cron