DIY kalsiumreaktori

Tee se itse - meininkiä.

DIY kalsiumreaktori

ViestiKirjoittaja Aqualung » 21 Loka 2012 18:53

Eli eliminoidakseni huoneilman hiilidioksidin vaikutus kalkkiveden (korvausvesi) annosteluun tuli väsättyä pieni "reaktori" pitämään huoneilma poissa kosketuksista (mahdollisuuksien mukaan) kalkkivedestä. Malli on "kohtuu tarkka" kopio Tunzen calciumdispenseristä (n.80€) ja käyttöperiaatetta voi lukaista asiasta jos joku ei vielä ole kuullut täältä Aqua Medicin astetta kalliimman ja teknisemmän laitteen käyttöopas PDF:stä.

Eli käytännössä hintaa laitteelle tuli menetettyä tuloa yhden 1,5l vissypullon pantin verran. Pohjaan kairasin 2 reikää ja joista 4/6mm letkut sisään. Toinen letku vietoon pullon korkille asti ja kiinnitettiin n.1-2mm korkista siihen kaulaan kiinni. Toinen jää sinne pohjaan sen muutama mm läpiviennistä ja läpiviennit tilkitään vesitiiviiksi. Tämän jälkeen lykätään pulloon muutama desilitra kalkkipulveria (itse käytin kaapista TM Pro Coral Kalk pulveria), korkki kunnolla kiinni ja pullo ylösalaisin.

Ja sitten ei muuta kuin korvausvesiautomatiikkaan kiinni. Ainakin noin niinkuin periaatteessa. Itse kuitenkin saatan esim vedenvaihdoissa tai muuten arjessa säätää sen verran etten jättänyt tätä pinnantasurin armoille, vaan uhrasin doserista tyhjän neljännen kanavan tälle. Itselläni kuluu korvausvettä vuorokaudessa piirun päälle 4 litraa (+/- vähän) ja nyt doserin perässä tuon kalkkireaktorin kautta ammutaan altaaseen aina tasatunnein (24krt/vrk) 120ml kalkkivettä ja pinnantasuri saa suoriutua reilusta litrasta per vrk.

Eipä kai tuossa muuta nyt ole. Kuvia? Jokainenhan nyt osaa kuvitella kaapissa ylösalaisin olevan vissypullon? :D

Mahdollisesti ehkä ja kenties joskus (mikäli tämä pommi nyt osoittautuu toimivaksi) vuorossa on ihan oikea DIY läpinäkyvästä akryylistä ja/tai PVC:stä koko reaktorin kokoisine täyttöaukkoineen yms..
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Paluu D.I.Y

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron