D.I.Y Led 60w

Tee se itse - meininkiä.

D.I.Y Led 60w

ViestiKirjoittaja Aquanautti » 28 Loka 2012 23:15

Rakensin kokeilun vuoksi ledilampun akvaariolle ja tässä muutamia kuvia:

Toimii...
Kuva
kansi osa on vielä rakenteilla

Kuva

Ledit on 10W 20 000K, kylmä valkonen.
Aqua-web pingu
Aquanautti
 
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: D.I.Y Led 60w

ViestiKirjoittaja Samigo » 29 Loka 2012 10:19

Hyvältä näyttää! Onko nuo ebayn palikoita kaikki? Olisko heittää tekniikasta tarkempia speksejä? Onko 2 x 50W ajuri? Himmennettävissä? Yhdellä vai kahdella virtajohdolla seinään asti?

Olisko myös mahdollista saada kuvaa ledeistä valaisemassa itse allasta? Näyttää tuossakin jo lupaavan sinertävältä mutta tuumin, että mahtaiskohan nuo kaivata kuitenkin vielä royal blueta mausteeksi (kun omaan silmääni optimaalisinta kokonaissävyä ajattelen). Olis kiinnostavaa saada näistä 20k valkoisista vertailukohtaa Aqualungin refuledeille, koska käsittääkseni samalla myyntinimellä myytävissä ledeissä voi olla paljonkin sävyeroja.
540 l (150x60x60); käynnistetty 1.4.2013.
Samigo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Marras 2011 18:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: D.I.Y Led 60w

ViestiKirjoittaja Aqualung » 29 Loka 2012 12:39

Tutun näköistä rautaa. Onko kotelo reijitetty siilien kohdalta? Omat raudat kun lämpeävät jonkun verran enkä halunnut hautoa tekniikkaa.
IMO tuo 20000K kaipaa hiukan jotain sinisiä vielä tueksi ollakseen kunnon riuttavalo. Kenties tuonne limittäin väliin 4x10W RB:t himmennettävinä. Tai joku 3W RB per 10wattinen.

Kuvat valoista altaan päällä on aika turhia mittamielessä (liikaa muuttujia), mutta olisi niitä silti kiva saada. Visuaalinen ilme on puoli ruokaa ja nyt on nälkä!
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: D.I.Y Led 60w

ViestiKirjoittaja Aquanautti » 30 Loka 2012 05:01

Samigo kirjoitti:Hyvältä näyttää! Onko nuo ebayn palikoita kaikki? Olisko heittää tekniikasta tarkempia speksejä? Onko 2 x 50W ajuri? Himmennettävissä? Yhdellä vai kahdella virtajohdolla seinään asti?

Olisko myös mahdollista saada kuvaa ledeistä valaisemassa itse allasta? Näyttää tuossakin jo lupaavan sinertävältä mutta tuumin, että mahtaiskohan nuo kaivata kuitenkin vielä royal blueta mausteeksi (kun omaan silmääni optimaalisinta kokonaissävyä ajattelen). Olis kiinnostavaa saada näistä 20k valkoisista vertailukohtaa Aqualungin refuledeille, koska käsittääkseni samalla myyntinimellä myytävissä ledeissä voi olla paljonkin sävyeroja.


On noi Ebay palikoita... vähän speksejä: View angle: 120 degree, Lumen output: 950-1000Lm, LED working temperature: <65°C, Source life: > 50,000 hours, Rated voltage: 9-12V DC, Output power: 10W virtalähde/ajuri on 60w josta kaksi eri syöttöä ledeille. Tähän kaksi syöttöiseen päädyin koska ajattelin että johdot tulisi nätimmin sisälle ja virrasyöttö menee seinää yhdellä . Valaisinta en laita altaan yläpuolelle vielä vähään aikaan, koska kansikotelon aukot on vielä poraamatta ja vaijeri kiinnitys on vielä työnalla. Himmennintä olen kyllä ajatellut, mutta tämä koko projekti on vasta alkutaipaleella joten joskus myöhemmin sitten...

Sinistä valoa tuo kyllä kaipaa, mutta se kuinka paljon on vielä mietinnässä.
Aqua-web pingu
Aquanautti
 
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: D.I.Y Led 60w

ViestiKirjoittaja Aquanautti » 15 Marras 2012 20:26

Muutama lisä kuva.....
Kuva
Itse tehty vaijeriripustus
Kuva
Tuuletus ritilät molemmissa päissä
Kuva

Nämä 10w ledit tuo samanlaisen välkehdinnän kuin monimetallit, se oli täysi yllätys minulle. Nyt kun eka versio on valmis niin testailen sitä vielä ja samalla tilailen jo seuraavaan osia :D .
Seuraavaan versioon tulee kauko-ohjattava dimmeri ja digitaalinen ajastin jos vain sellaisen jostain löydän. Ajatuksena on myös kehittää uusi kotelo johon saisi asennettua nuo uudet tekniikat.
Minua kiinnostaisi myös kokeilla muita "ledi värejä" ja tähän kaipaisin suosituksia/ehdotuksia.
Aqua-web pingu
Aquanautti
 
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: D.I.Y Led 60w

ViestiKirjoittaja laponen » 16 Marras 2012 11:05

Tässä ohjain valoille, halpa ja toimiva ;)
http://www.boostled.com/category_s/1833.htm
Mistäs tuo kotelo on hankittu ledeille ?
laponen
 
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2012 13:32

Re: D.I.Y Led 60w

ViestiKirjoittaja Aquanautti » 19 Marras 2012 04:44

Kotelon löysin työmaalta... oli jäänyt ylimääräisiä kansia edellisestä kohteesta niin päätinpä sitten kokeilla :D. En vielä tiedä mihin kannet ovat kuuluneet josko tuo selviäisi lähiaikoina. Uuteen valaisimeen olen jo alkanut metsästämään koteloa ja eiköhän tuo löydy jostain hylly tavarana. Tähän uuteen valaisimeen onlen tilannut jo dimmerin ja ajastimen halvalla ebayn kautta. Ledit ja virtalähde tulee todennäköisesti myös ebayn kautta kuin myös ledit 10w 20k cool white + 10w royal blue + joitain muita värejä... sittenpä näkee
Aqua-web pingu
Aquanautti
 
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:28
Paikkakunta: Vantaa


Paluu D.I.Y

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron