Levämattosuodatin

Tee se itse - meininkiä.

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja kaitsuh » 04 Loka 2011 08:41

Arvot ovat seuraavat.
tilavuu 360l
No2 0.1
NO3 5mg/l
PO4 0,03
Alk 8
Ca 400
Mg 1180
Ph 8.1
lämpötila 24.5c

Minulla on ollut tuota levää hiekalla ja laseissa.
Minulla on aikaa rakennella ja kun on putkimies ammatiltaan niin ei noissa kauvan saakkaa mennä. :lol:
kaitsuh
 
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:18
Paikkakunta: kiiminki /Oulun Akvaarioseura

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja kaitsuh » 05 Loka 2011 13:31

Tässä olisi mutaman kuva siittä leväsuodattimesta.
Kuva
kaitsuh
 
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:18
Paikkakunta: kiiminki /Oulun Akvaarioseura

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja jaakkim » 05 Loka 2011 18:13

Akutila kirjoitti:Joku voisi jopa verrata saako tuolla sidottua enemmän ravinteita kasvumassaan kuin esimerkiksi chaetomorphalla jota kasvatetaan samantehoisen valaisimen alla ala-altaassa. On tuo ainakin hieman monimutkaisempi ja työläämpi tapa kasvattaa leviä, mutta toimintatehosta olisi mukava saada vertailua.

RF:n sivuja lueskelin ja kovin vannovat olevan tehokkaampi kuin cheato.

The Algae Scrubber will quickly out-compete the chaeto. You can run both, but once the screen matures it will wipe out the chaeto (and any other macros for that matter). They are both macros, the ATS just has the lights closer and the flow is more turbid, so it grows faster. This is also why it wipes out GHA in the DT, as long as the rocks aren't leeching phosphate (then it just takes longer)

Jos tosta nyt jotain voipi päätellä, niin tehokas on kun ei cheato pärjää kovin kauaa jos kumpaakin pitää samaan aikaan.
Milli tuntuu vain lompakossa.
jaakkim
 
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Syys 2011 08:50
Paikkakunta: Turku

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja Akutila » 06 Loka 2011 17:25

Käy kyllä kieltämättä järkeen, koska tuollaisessa ratkaisussa on helppo saada paljon kontaktia valon kanssa. Tuollainen voisi edistää myös melko reippaasti haihtumista, mikä taas auttaisi kesähelteillä lämpöjen kurissapitämisessä.
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja kaitsuh » 06 Loka 2011 17:58

Ei tuo hahtuminen ole ainakaan minulla lisäntynyt viellä. Ainakaan ole huomannut eroa entiseen.
Mitä tuohon lämpötilaan niin minulla ainakin laski 0.5C. Minulla on tuolainen työmaa loisteputki valaisin 4kpl putkella.
Aika paljon käyttivät noitä säästö lamppuja noissa suodattimissa.
kaitsuh
 
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:18
Paikkakunta: kiiminki /Oulun Akvaarioseura

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja Frye » 06 Loka 2011 21:04

Jostakin lueskelin että parikin viikkoa saattaa mennä ennenkun näkyvää muutosta muuhun tankkiin alkaa tulla.
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja jaakkim » 07 Loka 2011 08:58

Viikossa on jo hienoa alku, jos on valaisimet tarpeeksi lähellä/etäällä. Kelvineitä valolle 2700 - 3000. Veden virtaus on tietty myös otettava huomioon. Valot oltava päällä 18h/vrk. Tavallansa tuo menee niinkuin cheaton kasvatus. Eli täähän on pala kakkua.
Rannan toisella puolella vaihtelevat todella tiuhaan noita säästölamppujaan, 3kk:n välein.
Milli tuntuu vain lompakossa.
jaakkim
 
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Syys 2011 08:50
Paikkakunta: Turku

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja kaitsuh » 07 Loka 2011 09:45

Itse ajatteilin kokeilla noit led työvalaisimia.
kaitsuh
 
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:18
Paikkakunta: kiiminki /Oulun Akvaarioseura

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja kaitsuh » 22 Loka 2011 13:57

Löysin tällaisen linkin tuosta leväsuodattimen aiheesta.

http://www.algaescrubber.net/forums/

Itsellä on toi vahdottajan vaahdotus vähentynyt kun laitoin rinnalle tuon leväsuodattimen.
kaitsuh
 
Viestit: 51
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:18
Paikkakunta: kiiminki /Oulun Akvaarioseura

Re: Levämattosuodatin

ViestiKirjoittaja Rapide » 11 Marras 2011 09:56

Minkä kokoinen tuon mattopinnan tulee olla että tuosta on mitään käytännön hyötyä? Mulla olis meinaan materiaalit olemassa tuollaiseen... Toisaalta tuskin siitä mitään haittaakaan on, jos tuollaisen pikkusen rakentelis :?
Rapide
 

EdellinenSeuraava

Paluu D.I.Y

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron