Rock wall

Tee se itse - meininkiä.

Rock wall

ViestiKirjoittaja Rapide » 05 Heinä 2013 10:36

Tilasin juuri 10 litraa epoksihartsia ja 5 litraa kovetetta.
Tuote on "elintarvikehyväksyttyä", ja sitä käytetään mm. suurkeittiöissä, hygieniaa vaativissa tiloissa esim. täällä Meilahden sairaalassa, sekä elintarviketeollisuuden linjastoilla. Eli siis aineessa ei ole liuottimia, värejä tahi hajuja.
Toisinsanoen siis "riuttaturvallista" :D

Ai mihin sitä laitan vai? No teen siitä, sekä parista muusta salaisesta ainesosasta kallioseinän akvaarioon, sekä muita jänniä rakennelmia. Rakenne tehdään myös riuttaturvallisesta polystyreenistä ja se pinnoitetaan erivärisiksi sävytetyillä epoksikerroksilla. Pinnan kiilto torjutaan ohuella hiekkakerroksella.

Tuollainen 15l setti epoksia maksoi ~180€, ja polystyreeni maksaa vahvuudesta riippuen jotain 10 ja 17€ väliltä per levy.
Levyt, joita itse tulen todennäköisesti käyttämään, ovat kooltaan 2400 x 600 x 70, ja tuollainen levy irtotavarana on jotakuinkin 17€/kpl.

Epoksihartsin riittoisuus oli muistaakseni 1,3l/m2 käsiteltynä noin 6mm kerroksena, joten materiaalia on todella isoon alaan. Tuote on siis väritön, ja sekoitusvaiheessa lisättävä väri antaa läpikuultavaan epoksiin sävyn, joka viimeistellään samanvärisellä hiekalla. Koska käytettävä polystyreeni tulee olemaan vaalenkellertävää, saisi esim. korallihiekalla lopputuloksesta erittäin aidon "kuivakivipinnan"... Itse tosin tulen käyttämään harmaan viitäkymmentä sävyä.
Rapide
 

Re: Rock wall

ViestiKirjoittaja Aqualung » 05 Heinä 2013 11:25

Hieno siitä tulee. Saat sitten mukavasti romantiikkaa yms ällöttävää lauantai iltoihin niistä sävyistä.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Rock wall

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 05 Heinä 2013 20:54

Aqualung saa nyt avata hieman tuota kommenttia, että mitä se tarkoitti.. mulla meni nyt ohi.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Rock wall

ViestiKirjoittaja Aqualung » 06 Heinä 2013 09:29

Rapide kirjoitti: Itse tosin tulen käyttämään harmaan viitäkymmentä sävyä.

Kalakaverit kirjoitti:Aqualung saa nyt avata hieman tuota kommenttia, että mitä se tarkoitti.. mulla meni nyt ohi.

Populaarikulttuuriviittaus
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Rock wall

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 06 Heinä 2013 09:39

Aah, okei :D En ollut kulttuurisesti kartalla. Jatkakaa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Rock wall

ViestiKirjoittaja Dnoob » 06 Heinä 2013 09:54

Ööh.. Vai semmosta :lol:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Rock wall

ViestiKirjoittaja Rapide » 10 Heinä 2013 10:38

Arctinian Facebooksivulta (www.facebook.com/Arctinia) löytyy pari kuvaa ensimmäisistä kokeiluista.
Hain eilen ison määrän erilaisia värejä epoksin sävytykseen. M1-sertifikoitua (elintarvikelaatu) epoksia löytyi suoraan meidän omasta maahantuonnista, joten peruimme tuon edellisen epoksin tilauksen. Samassa kuormassa otin myös laatikollisen mustaa Perennatorin akvaariosilikonia, jolla voi sitten liimailla kappaleita toisiinsa turvallisesti.

Nyt odotellaan, että tavarat saadaan maahan, mutta sillävälin on hyvin aikaa kokeilla mitä kaikkia kivoja muotoja tuosta polystyreenistä saakaan aikaiseksi.
Rapide
 

Re: Rock wall

ViestiKirjoittaja Rapide » 11 Heinä 2013 05:59

Eilen suoritettiin ensimmäinen pinnoitus. Iisi-biisi-hommaa.
Aamulla kokeilin pintaa, ja se oli täysin kosketuskuiva ja ihana ja kaunis :D
Meidän maahantuoja itseasiassa löi vielä paremmaksi tuon epoksihartsin kanssa, ja löi kouraan nimenomaan akvaariokäyttöön tehdyn epoksin! :shock:
On tää touhua... Ei sillä, etteikö M1-sertifikoitu kävisi, mutta tuo on maailmalla "ammattilaiskäyttöön" tehty epoksi juuri tähän hommaan. Eikä ollut ees kallista!
Rapide
 

Re: Rock wall

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 11 Heinä 2013 10:14

Homma näytti sen verran helpolta, hienolta ja hauskalta, että tarvikkeiden hakuun voisi ryhtyä.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Rock wall

ViestiKirjoittaja Rapide » 11 Heinä 2013 11:40

Tää hakee tänään puhallushiekkaa...
Rapide
 


Paluu D.I.Y

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron