Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

Yleistä keskustelua eliöstöstä.

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Dnoob » 27 Elo 2012 07:39

Se o sellanen homma, että sinun pitää ilmeisesti tyhjentää altaasta kaikki kivet ja nakella ne terassille.. Ei siitä pedosta muuten pääse eroon :(
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Rapide » 27 Elo 2012 07:42

Se ei valitettavasti ole vaihtoehto... Tai on, mutta sitten lähtee kaikki korallitkin samalla.
Rapide
 

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Dnoob » 27 Elo 2012 07:54

Entä jos tyhjentää sen oletetun pedon asumispaikan ja korallit toiseen päähän venaileen siksi aikaa?
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Rapide » 27 Elo 2012 08:10

Juu tänään meinaan sen juuri tehdä.
Inhottaa pelkkä ajatuskin tunkea sormensa sinne lähellekkään :?
Ammattilainen arvioi, että mantis saattaisi olla hyvät 10cm noin paukkeesta päätellen.
Eikä nyt ihan pikkuinen krapu tuollaisia vajaa 10cm kaloja tappaisikaan? Hyi hiivatta...
Rapide
 

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Mika » 27 Elo 2012 08:14

No voihan v*****!
Jos mahdollista, niin jaa allas osiin esim. plexillä ja käy kivet tällä tavalla läpi. Aika säätämistä se on, mutta luultavasti vaivan arvoista.
Osittainen purkaminen lienee parempi vaihtoehto kuin kaiken poistaminen ei niin hallitusti?

Olisiko mahdotonta jopa tehdä tämä niin, että hommaat uutta (kuivaa) kiveä tilalle ja vähitellen korvaat ne rakennelmat uusilla?
Vanha kivi voi tietty hoitaa hommaansa sillä aikaa ala-altaassa.
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Rapide » 27 Elo 2012 08:32

Voi että... Olen vasta saanut kivet aseteltua. Tuo alue, jossa mantis näyttää (kuulostaa) asuvan, on noin 40x40x65cm (p,l,k) ja ehkä 6-9 kiveä siinä. Rakennelma on jotakuinkin 30cm etäisyydellä seuraavasta kivikasasta. Tuo on kyllä suht helppo tarkastaa, mutta kivet ovat hyvin onkaloisia ja korallit ovat jo kasvaneet niihin kiinni, esim. Pavona on kiinni kolmessa eri kiveassä. Taskurapu asuu samass kasassa onneksi, joten ainakin yhden ravun saan kiinni vaikka en mantista näkisikään.

Pelottaa tuon Sarvilosseron puolesta. Raukka on niin pieni ja hidas, että olisi helppo saalis nopealle mantikselle. Ja jos jää lounaaksi, voi potentiaalisesti tappaa koko altaan! Losserohan on hyvin myrkyllinen, ja edellämainitussa tapauksessa saattaa päästää puolustuksekseen voimakasta myrkkyä veteen tappaennkaiken elollisen altaasta :?
Rapide
 

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 27 Elo 2012 09:12

Nyt kun sulla on lähes tiedossa missä kasassa se naksuttelija asuu, olisi minusta järkevintä se kasa purkaa. Rauhallisesti kun kivet nostelee yksi kerrallaan, ei mahdollinen mantis sieltä lähde karkuun vaan on ainakin omien kokemuksien mukaan vetäytynyt vaan syvemmälle omaan koloonsa. Alimpien kivien kanssa toimisin yläkiviä varovaisemmin. Jos käsiä riittää ja tilaa on, voi varmuuden vuoksi vielä pitää mahdollisimman isoa haavia kiven alla kun nostat sen ylös. Jos mantis sattuukin elämään lähellä kiven alapintaa, eikä niinkään kiven sisässä. Sen kiven jossa se asuu, joudut kyllä aika varmasti halkomaan paloiksi saadaksesi ravun ulos. Toinen keino on dippailla kivi astetta vahvempaan suolaveteen (40-44ppt), jolloin osa eliöstä pakenee sieltä. Tämä ei kuitenkaan ole aina ollut toimiva keino ja riskinä on, että eläin kuolee pidemmän dippailun seurauksena kiven sisään ja raato kiven sisässä nyt ei ole taas hyvä asia.

Kun olet kivet saanut pois ja niitä tutkinut taskulampun ja esim. grillitikun kanssa, etkä ole mitään nähnyt, älä luovuta. Mantiksen ja pistoolienkin havaitseminen kivien koloissa on haastavaa ja itse niitä mantiksia nyt viisi kivistä kaivaneena, tiedän ehkä nyt vähän mitä etsiä. Tuo rapu osaa olla niin kiven värinen, liikkumaton ja vaikea havaita, että siinä voi mennä tovi. Itse olen laittanut saaviin / laakeaan astiaan altaasta pohjalle hieman vettä, nostanut kiven sinne, tutkinut ja pyöritellyt sitä hetken, kaadellut vettä kiven kolojen väliin, odottanut, tökkinyt hieman lisää, odottanut, laittanu kiven astiaan olemaan hetken rauhassa, kuunnellut, odottanut... ja jossain vaiheessa sen olen sitten nähnyt.

Mulla ollut n. 5-6cm mantis paiskoi melkein itsensä kokoisen hiekkakotilon kuoren silpuksi muutamalla iskulla. En itse jäisi kyllä odottamaan, kun on tuo pesäpaikka edes hieman tiedossa eikä tarvitse koko allasta räjäyttää.

Jos tuo jännittää, käytä paksuja työmiehen nahkahanskoja. Kyllä sitä rapua ainakin itse olen joka kerta pelästynyt, viimeistään sitten kun sen näkee siellä kivessä. Silmille se ei koskaan ole yrittänyt hyökätä ;) vaan pysyy melkein liikkumattomana. Tämän varmistat käyttämällä sitä taskulampun valoa, jota tuo eläin inhoaa.

Enempää en osaa oikein neuvoa... happy hunting.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Rapide » 27 Elo 2012 09:40

Hei, jos siellä näkyy MITÄÄN mantismaista, niin koko kivi otetaan Torniomaiseen tyyliin saunaan 100 asteisiin löylyihin mukaan! Tai sitten survon sen pirulaisen sinne kiven sisään niin syvälle sukkapuikolla, että se ei sieltä tule ulos kuin jauhelihana!
Mulla ei ole vähintähään intressiä sitä saada sieltä elossa ulos!
Meilläpäin ainut hyvä mantis on kuollut mantis! :twisted:

Kiitos neuvoista silti 8-)
Rapide
 

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Dnoob » 27 Elo 2012 09:43

Ei kaverin saunottamainen väärin ole.. hieman olutta itselle, hyvä ja kuiva paikka kiukaan vierestä kivelle. Sitten muutama kerta itse jäähylle ja pari putelia kuperkeikkaöljyä. Sitten lopuksi sijoittaa kiven kukkapenkin reunalle siihen heti kukkapuskien viereen nätisti kenolleen. Ai ai että mantis tykkää että ilosta iha napsuu ja kuori poksuu kivan punaisena. Nautitaan valkosipulivoin ja punaviinin kera...
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Rapujen aiheuttamia tuhoja altaassa

ViestiKirjoittaja Rapide » 27 Elo 2012 09:45

Ja jos se pirulainen on todellakin tappanut sen Harlekiinihuulikalan, jota ei siis näy missään, niin aion kiduttaa sitä elukkaa! Nypin siltä jalat jaoke kerrallaan, pistelen siihen nuppineuloja ja lopulta käytän sitä kloorihapossa ja naulaan sen autotallin seinään päästään kiinni!
That's just the way I roll... No en sentään 8-) Kyllä mä sn hengiltä silti otan, se on varma!
Rapide
 

EdellinenSeuraava

Paluu Kalat ja selkärangattomat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron