Havaintoja korallien voinnista valomuutoksien suhteen

Yleistä keskustelua eliöstöstä.

Havaintoja korallien voinnista valomuutoksien suhteen

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 14 Loka 2012 23:31

Paljon löytyy tietoa siitä, että mitkä korallit vaativat minkäkin verran valoa. Nyt kuitenkin kiinnostaisi saada tässä meriakvaarion valaistuksen kehittyneessä aikakaudessa tietoa siitä, että miten omat korallinne ovat reagoineet valojen muutokseen. Kun olette vaihtaneet HQI -> T5iin, T5 -> Ledeihin jne.. ja mahdollisimman lajikohtaisesti jos mahdollista.

Itse olen harrastuksen aloittanut aikoinaan edellisessä altaassa 150W HQI-valaistuksella ja silloin altaassa kasvoi aika kivasti niin pehmyt- kuin kivikorallitkin, niin lähellä valoja kuin pohjantuntumassakin. Kivikorallien kasvu räjähti hienosti kun allas vaihtui isompaan ja uudessa altaassa oli paljon (n. 1W / litra) T5-valoa. Nyt kun olen vaihtanut valot takaisin HQI - valaistukseen (n. 0,5W / l) on jo joitain informaatioita jaettavaksi. Ne koralli-lajit jotka minulla kasvoivat edellisen altaan 150W HQI-valoille (esim. levymontit, tikkumontit, vihreä hirvensarvi acro) eivät nyt T5 -> HQI valaistuksen muutoksessa tunnu selviävän, vaikka ovatkin aseteltu mielestäni hyvään tasoon valaistukseen nähden. Kyse on luultavasti valaistusmuodon muutoksesta kuin tehoista?

Osittain omien korallimenetyksien syy on se, että leveimmillään n. 35cm kuplavuokko siirtyi metrin verran vasemmalle uuteen paikkaan jyräten joitain lajeja. On kyllä niin pirun polttava että turvaväliä on syytä kunnioittaa tuon yksilön kohdalla.

Sitten on koralleja jotka eivät ole reagoineet muutokseen millään tavalla. Ei negatiivisesti eikä positiivisesti (ei räjähtänyttä kasvua havaittu). Näitä lajeja ovat kivistä kasvaneet vihreät pocilloporat sekä acrot (kaikkia lajeja en osaa tunnistaa).

Kuplavuokko kurottelee enemmän HQI-valoa kohti eli venyttää jalkaansa. Tämä tuli todettua jo aiemmassa altaassa jossa oli HQI-valaistus. T5-valoilla kyseinen vuokko pysyi melko matalana.

Harrastajilta T5-valojen alta tulleissa sps-koralleissa onkin sitten eroja. Osa acroista tuntui saavan RTN:n aika pian, vihreä tikkumontipora menetti värinsä kahdessa viikossa ja kuolivat pois, kun taas sitten jotkut ovat kasvattaneet hienosti uutta kudosta ja kasvukärkeä (esim Acropora tricolor). Toki tässä vaikuttaa niiden toisien harrastajien sekä minun vesiarvot sekä putkien / polttimoiden ikä, joten "tutkimustulos" ei ole täysin vedenpitävä.

LPS-korallit sitten viihtyvätkin kivasti, niin pohjantuntumassa kuin korkeammallakin, olivat ne sitten altaan vanhoja koralleja tai uusia tulokkaita. Samoin syvemmän meren Acroporat voivat altaassa kohtalaisesti. Eivät ainakaan ole kuolleet.

Tulee siis vastaan tilanne, että on tarkemmin valittava korallit joita altaassa pidän ja tällä hetkellä allas tulee muodostumaan LPS-koralleista, zoanthuksista, muutamasta SPS- lajista (ne syvänmeren lajit) sekä vuokoista. Seurailen muutaman SPS-lajin vointia. Osa on haalistanut värejään, mutta silti kasvukärkeä kasvattavat. Muutoksesta on kuitenkin vasta reilu 3kk aikaa.

Onko muilla kokemuksia jaettavaksi?
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Paluu Kalat ja selkärangattomat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa

cron