Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

Yleistä keskustelua eliöstöstä.

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja Osprey » 09 Helmi 2013 09:30

Olen nähnyt ihan tyytyväisen keltavälskärin samanlaisessa kuutiossa mutta sen liikkuvuuden vuoksi mietin pääasiassa muita vaihtoehtoja "pääkalaksi".

Yritetään kuitenkin välttää tämän ketjun muuttumista kikkelimiekkailuksi kalan tai toisen soveltuvuudesta johonkin. Toivoisin että tässä listattaisiin niitä akvaarioiden asukkaita, joiden elämää on mielenkiintoisinta seurata.
340L "kuutio".
Osprey
 
Viestit: 94
Liittynyt: 12 Syys 2012 11:12

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja Aqualung » 09 Helmi 2013 10:06

Mielenkiintoisia seurattavia:
- vuokkokalapariskunta ja vuokko
- tokkopariskunta ja kotiacron haara
- pistoolirapu ja raputokko
Siinä muutama ehdotus kaloista joilla on se oma missio siinä touhussaan. Menevät hiukan pienemmässäkin tilassa ja puuhastelevat paljon (paitsi se alimmainen) ihan omiaan. Ja kutevat säännöllisesti (2 ylintä) lisäten sitä mielenkiintoista seurattavaa.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja SKMake » 09 Helmi 2013 10:56

Kalakaupassa oli kohtuu iso kuutio näytillä, jota asutti ryhmä Okinawalaisia (Gobiodon okinawae), joille oli laitettu kivasti useampi Acro kodiksi ja siten, että suurin oli siinä keskellä. Joku jossain ketjussa visioi jotain tällaista aiemmin ja ilokseni näin jotain tällaista livenä. Kai niillä jonkun verran vieraskoreuttakin oli, kun eivät ainakaan minun nähden siinä edes tapelleet :D Ei paha!

Minulla on kuutiotankki ja kyllä se vaan on "rauhallisten" asukkaiden koti. Pitää kuitenkin ajatella elävien luonnollista käyttäytymistä ja tarjota edellytyksiä siihen. Silloin sitä ominaista puuhastelua ja seurattavaa lasintakana riittää. Kokoluokassa "pieni ja sievä" on todellakin reilusti vaihtoehtoja ja värivalikoimaa löytyy. Päivääkään en ole pitänyt tuota kippoa tylsänä :D
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja Osprey » 09 Helmi 2013 11:01

Aqualung kirjoitti:- pistoolirapu ja raputokko.


Onkos tämä se luontodokkareista tuttu kaksikko, joka asuttaa yhdessä jotain koloa ja elää vähän kuin symbioosissa?

SKMake, joo ei niiden kalojen suuri koko erityisen tärkeää ole. Siksi tässä kartoitankin mahdollisimman persoonallisia tapauksia. :)
340L "kuutio".
Osprey
 
Viestit: 94
Liittynyt: 12 Syys 2012 11:12

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja Osprey » 09 Helmi 2013 11:07

- tokkopariskunta ja kotiacron haara


Samaa tokkoa kannattaa siis olla kaksi yksilöä?
340L "kuutio".
Osprey
 
Viestit: 94
Liittynyt: 12 Syys 2012 11:12

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja Rapide » 09 Helmi 2013 11:20

Mun tekisi mieli sanoa tuohon tyytyväiseen välskäriin nyt niin monta asiaa, että jätän sanomatta niistä jokaisen, sillä totuus on joskus kamalaa kuunneltavaa...
Hyvä kuitenkin, että itse tiedostat asian, ja et ole välskäriä hankkimassa. Siitä piste sinulle.
Rapide
 

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja SKMake » 09 Helmi 2013 11:25

Onkos tämä se luontodokkareista tuttu kaksikko, joka asuttaa yhdessä jotain koloa ja elää vähän kuin symbioosissa?


Sepäs se :)

Samaa tokkoa kannattaa siis olla kaksi yksilöä?


Iipuli on lähtenyt tälle linjalle ja siinä tankissa taitaa kutea tai muuten elostella kaikki muu paitsi streamit :D
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja Aqualung » 09 Helmi 2013 12:03

Mulla on tulitäplätokkoja pariskunta ja kutevat säännöllisesti 3vk välein yhteen ja samaan acron oksaan. 3 niitä alkujaan mulle tuli, mutta pari kun muodostui jäi se ylimääräinen hiukan heikoille.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 09 Helmi 2013 17:40

Huulikalat sekä herttuat on omia suosikkeja niiden jatkuvan kivien tutkailun takia. Herttuat ovat myös kiva vaihtoehto isommaksi pääkalaksi kuutioihin ja pienempiin riuttoihin, joihin ei välskärit mahdu. Kiveä näille pitää sitten olla riittävästi.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Mielenkiintoisia kaloja (tai muita)

ViestiKirjoittaja Osprey » 09 Helmi 2013 18:17

Herttuakala kuulostaa hyvältä. Mitkäs näistä on näyttävimpiä lajeja, eikä toisaalta liian isoja? Kun tosiaan välskäri on poissa laskuista, pitänee hommata levää syömään vaikka merisiili. Eikös sellainen ole aika tehokas?
340L "kuutio".
Osprey
 
Viestit: 94
Liittynyt: 12 Syys 2012 11:12

EdellinenSeuraava

Paluu Kalat ja selkärangattomat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa

cron