Aiptasia sp.

Yleistä keskustelua eliöstöstä.

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja SKMake » 20 Maalis 2014 18:07

Outbreak...

Nuo mitä olen tappanut tupsauttaa ulospäin joka kerta, kun lastit ruutaa päälle. Tässä on ollut kahdenlaista taktiikkaa käytössä: Pelkkä kalkkimössö tai sitruunamehu & kalkkimössö heti perään. Sitruunamehun kanssa Aiptasia ei ainakaan näkyvästi tupsauta, mutta mistäpä sen tietää...

Eli nyt on taisto käynnissä, tuollaisia pieniä Aiptasia palleroita lentää virtauksen mukana ja tarraa kiinni osuessaan kiveen tai koralliin. Niitä olen nyt pipetillä poistanut tänään useampia. Viimeyön aikana oli yksi ilmestynyt lasiin. Jos tapan sen kalkkimössöllä jääkö siitä jälki lasiin vai miten ne pitää teilata? En ole oikein onnistunut saamaan tuloksia sitruunamehun kanssa ja luulen, että ne on joka kerta vaan ruutannut hätäpäissään sukusolut veteen.

Olen nostanut sellaiset kivet altaasta pois, jotka voin hoitojen ajaksi. Koko riuttaa en ala purkamaan.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 20 Maalis 2014 19:00

Mulla oli mantisaltaassa alkuvaiheessa muutamia aiptasioita ja yritin niitä sitruunamehun kanssa listiä, mutta aika huonoin tuloksin. Jossakin vaiheessa luovutin ja nyt altaan kivet ovat aivan täynnä aiptasiaa :) Mutta tuossa altaassa se ei sinänsä haittaa.
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja Aqualung » 20 Maalis 2014 19:20

Etikka on mulla toiminut sitruunaa tehokkaammin.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja SKMake » 28 Maalis 2014 00:39

Mistähän tuota Red Sea Aiptasia X:sää saisi ostaa? Mrutzekilla oli, mutta niillä on aivan järjenvastainen tuo toimituskulupolitiikka pienelle tilaukselle.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja SKMake » 05 Huhti 2014 15:54

Lehmä sanoo *Muu-Muu*, koira sanoo *Hau-Hau*, Aiptasia sanoo *Mjam-Mjam *POKS!*. Sain tänään käsiini ikioman pullon herkkumyrkkyä. Kalakaupan kautta lopulta tilasin. Yrittivät kovasti myydä sitä Gro-techin kalkkimyrkkyä, mutta tinkasin, että Aiptasia Äksää pitää saada. Kahdessa päivässä tuli tilaus :D

Hieman hymyilytti tuo lausuma "reef safe" pullon kyljessä. Ei tämä herkkumyrkky ainakaan Aiptasiaa pelasta. Noille elukoille pitäisi käydä, kuin Listerinen mainoksessa...
Liitteet
Aiptasia X.jpg
Aiptasia X.jpg (11.37 KiB) Katsottu 7760 kertaa
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja tpraut » 21 Kesä 2014 08:37

Isomman riutan lähtiessä n. vuosi sitten siirsin 60l nanoon osan elävistä kivistä, koralleista ja selkärangattomista. Aiptasiaa silloin oli kivissä jonkin verran, mutta nyt vuoden päästä heräsin asiaan että ilmeisesti Lysmata kuekenthalit ovat ne popsineet suihinsa. Puoli vuotta sitten katselin että jokunen isompi Aiptasia oli viellä kivissä.

Eli ainakin minulla myäs Lysmata kuekenthalit syövät aiptasiaa tai sitten ne häviävät itsellään.
180l Juwel Vision
tpraut
 
Viestit: 242
Liittynyt: 15 Elo 2011 20:06

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 21 Kesä 2014 11:15

Kyllähän ne niitä syö.
Tuon näköisten Lysmatojen "ongelma" on vaan se, että samannäköisiä rapuja löytyy useampi ja niiden 100% varma tunnistus on vaikeaa.
Myyntiliikkeen altaasta voi näin ollen tulla myös muitakin lajeja, ja siitäkin syystä kaikki eivät ruusuistaan pääse eroon. Nämä eivät myöskään kokemuksien mukaan tuhoa isoja aiptasioita, varsinkaan jos altaassa on kaloja (pysyvät niiltä piilossa).

Muiden lasiruusun syöjien tavoin, ne käyvät usein "vaan" repimässä ja kiusaamassa lasiruusuja jolloin ne vetäytyvät piiloon katselijan silmiltä. Sen jälkeen kun tuo tuholainen lähtee altaasta, alkaa lasiruusuja taas näkymään. Niitä kannattaa siis pitää altaassa, vaikka vaikuttaisikin siltä että ovat lasiruusuongelman hoitaneet jo pois. Mitä enemmän rapuja, sen tehokkaammin ne toimii.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja nipukka » 21 Tammi 2015 16:33

Pytty ollu vuoden pystyssä ja nyt eka Aiptasia huomattu erään korallin juurelta. Multa löytyy 3 kpl Lysmata amboinensin rapua altaasta. Syökö nuo noita? Millähän minun kannattis lähteä tuota vastaan taistelemaan nyt?
nipukka
 
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Tammi 2014 20:29

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja tounison » 21 Tammi 2015 21:46

Wurdemanni rapu syö niitä(varauksin), leväviilakala, pinsettikala. Neulalla etikkaa juureen.
tounison
 
Viestit: 83
Liittynyt: 25 Elo 2013 21:01
Paikkakunta: Lieto

Re: Aiptasia sp.

ViestiKirjoittaja Aqualung » 22 Tammi 2015 17:29

Kolme sivua keskustelua erilaisista tavoista hävittää aiptasiaa ja sitten kysytään millä kannattaisi lähteä taisteluun.. Pick your poison. Wurdemannit, viilakalat, hapot, emäkset, myrkyt...
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Edellinen

Paluu Kalat ja selkärangattomat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron