Korallien "dippaus" & karanteeni

Yleistä keskustelua eliöstöstä.

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja Aurum » 11 Maalis 2013 16:48

Toi kivennäisvesikikka on mainittu ainakin Philip Huntin kirjassa The Reef Aquarium, Barron's 2012(erittäin hyvä kirja aloittelijalle imho). Ja Sodastreamillahan voi tehdä vähän jytympää vettä (enemmän hiilhappoa) myös...
Tätä pitää kokeilla kun saan oman altaan käynnistysvaiheeseen :twisted:
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja Nemo-78 » 11 Maalis 2013 17:22

No nyt on kiveä lilluteltu suolaisemmassa vedessä ja saldo: yksi pikkuinen bristle.
Mitäs sitten seuraavaksi? Tarkoitus on saada eunice-bobbit-mato pois tuosta kivestä. Joko haen taltan ja vasaran?
Akvarismi on vaarallista; se vie kaiken ajan, tuhlaa viimeisetkin pennoseni ja vaatii aina lisää...
Nemo-78
 
Viestit: 400
Liittynyt: 06 Tammi 2013 15:54
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja SKMake » 11 Maalis 2013 17:24

Jos tuo ei ole altaan ainoa kivi, vosi saman lilluttelun toistaa jokaiselle murikalle. Ja ei ole kovin paha asia jos heität sen bristlen takasin tankkiin :)
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja Nemo-78 » 11 Maalis 2013 17:44

Bristle päätyi jo...jonnekkin :roll: .
Ja juuri tuossa kivessä pedon tänään näin joten siksi olisin valmis tarttumaan voimakkaampiin vehkeisiin.
Akvarismi on vaarallista; se vie kaiken ajan, tuhlaa viimeisetkin pennoseni ja vaatii aina lisää...
Nemo-78
 
Viestit: 400
Liittynyt: 06 Tammi 2013 15:54
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja SKMake » 11 Maalis 2013 18:13

Jos sitä ei saa ulos muuten, kuin rikkomalla kiveä saa sitä aina liimatua kasaan myöhemmin :D

(Piti saada tehdä omista kuivista kivistä sellaiset, kuin itse halusin ja mokasin taltan kans pariin kertaan... mut tulipahan tunnelit!!)
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja Nemo-78 » 11 Maalis 2013 18:21

Yritän saada lieron esiin mahdollisimman vähäisellä kiven louhimisella. Katsotaan kuin käy...
Akvarismi on vaarallista; se vie kaiken ajan, tuhlaa viimeisetkin pennoseni ja vaatii aina lisää...
Nemo-78
 
Viestit: 400
Liittynyt: 06 Tammi 2013 15:54
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja tate » 12 Maalis 2013 18:06

Eiköhän jokainen ole itse vastuussa siitä mitä omaan altaaseensa laittaa! Kaiken, kun dippaa saattaa välttyä suuremmilta invaasioilta tai sitten ei. Tuskin kukaan tai ketään voi sanoa altaansa olevan "puhdas" kaikesta ei toivotusta. Kaikki, kun ei ole silmillä havaittavissa. Vastuu on 100% aina ostajalla/saajalla paikasta riippumatta. Veikkauksena, että alle 10% dippailee korallejaan ja muut vetää tuurilla.
tate
 
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:47
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 12 Maalis 2013 18:43

Totta höpiset ja kuulun siihen alle 10% porukkaan joka dippailee kaikenlaista. On mulla silti kymmenisen laakamatoa tuolla näkyvissä, ties mitä rapua ja matoa ollut altaassa ja kalat pilkuttavat sillon tällöin. Pilkkutautiloinenkin on todella yleinen ja kun vaan olosuhteet natsaa just eikä melkein, niin se voi räjähtää käsiin vuorokaudessa. Itse olen juuri jokinaikaa sitten saanut kalat lähes oireettomiksi ja näiden taisteluvoittojen jälkeen pidän sujuvasti altaan kuukauden päivät koskemattomana, sillä kalat tarvitsevat aikaa toipua ja vahvistua jälleen ennen seuraavaa koitosta. On kuitenkin erittäin reilua ja harrastajaystävällistä mainita kauppoja tehdessään, jos altaassa on havaittu jotain normaalista poikkeavaa viimeisen kuukauden aikana. Tässä vaiheessa pallo heitetään ostajalle.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja tate » 12 Maalis 2013 20:04

Siksi kannatta AINA sanoa, että jotain saattaa olla ja dippaa. Kyllä vastuu siirtyy kuitenkin ostajalle, oli miten oli. Ja ostaja sitten issekseen päättää dippaako/karanteenaako. Itse kuulun tuohon en niin kovinkaan innokkaisiin dippaajiin.
tate
 
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:47
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Korallien "dippaus" & karanteeni

ViestiKirjoittaja bluefish1 » 14 Maalis 2013 12:40

Onko täällä monella karanteeniallas koko ajan käytössä? Pitäisi varmaan laittaa, itse olen 30-litraisesta smartista tarpeen tullen väsännyt karanteenialtaan. Oli pitkään käytössä nyt on systeemi purettu, kun en ole mitään uutta hankkinut, mutta täytyy varmaan ottaa tämä karanteeni tosissaan kun uutta allasta rupeaa perustamaan.
Todella hyvä, että tästä tehtiin topicci!
bluefish1
 
Viestit: 63
Liittynyt: 20 Joulu 2012 20:27
Paikkakunta: Jämsä

Edellinen

Paluu Kalat ja selkärangattomat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron