Kalojen ääntelyt

Yleistä keskustelua eliöstöstä.

Kalojen ääntelyt

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 12 Huhti 2013 07:45

Huonosti nukutun yön jälkeen kun silmät avasin, yritin googletella kokemuksia mutta ei se tuottanut tulosta. Hakusanatkin on ihan hukassa :D
Onko kukaan siis huomannut, kuullut tai onko tietoa pitääkö myös välskärit kurnuttavaa ääntää niinkuin keisarikalat?

Olen omaa palettivälskäriä seurannut muutaman kerran kun se menee altaan nurkkaan purkamaan kiukkuaan. Puskee siis pyrstö viuhtoea otsa kiinni takalasissa ja olen silloin kuullun poikkeavan äänen. Olen aina ajatellut että se saa tuolla tempomisella liikuteltua jotain pientä kiveä ja ääni tulee siitä, mutta eilen kun pääsin tätä pitkästä aikaa seuraamaan, en huomannut minkään kiven liikkuvan. Rapiden kalojen murinoita olen kuullut ja ääni muistuttaa hyvinkin paljon sitä. Tämä ei kyllä minun tietääkseni tee sitä muulloin kun todella hermostuksissaan ja tuolla samassa takanurkassa, ehkä parin kuukauden välein tasaisen epäsäännöllisesti ja joskus jouluna.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Kalojen ääntelyt

ViestiKirjoittaja Rapide » 12 Huhti 2013 08:17

Hmm... Kokeileppa sanalla "grunt". Sitä kaiketi käytetään tuosta ääntelystä verbinä.
Esim. Grunting Hippo tang?
Rapide
 

Re: Kalojen ääntelyt

ViestiKirjoittaja Rapide » 12 Huhti 2013 08:19

Ja tietoahan loytyi!! :shock:
Ihan oikessa olet, ne murisee!
Rapide
 

Re: Kalojen ääntelyt

ViestiKirjoittaja arska77 » 12 Huhti 2013 13:06

No nyt selvis syy mikä omassa altaassani murisee/ kurnuttaa.
Ja on muuten aika kova ääni.
arska77
 
Viestit: 69
Liittynyt: 04 Maalis 2012 20:50
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Kalojen ääntelyt

ViestiKirjoittaja Rapide » 12 Huhti 2013 14:28

Se voi olla Arska se sun tibicen myös.
Rapide
 

Re: Kalojen ääntelyt

ViestiKirjoittaja arska77 » 12 Huhti 2013 16:02

ei kun tämä murahtelu on kuulunut jo paljon ennen tibicenin tuloa. ja toinen mikä selvästikin pitää yllättävän kovaa ääntä on dascyllus melanurus.
arska77
 
Viestit: 69
Liittynyt: 04 Maalis 2012 20:50
Paikkakunta: jyväskylä


Paluu Kalat ja selkärangattomat

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa

cron