Balling

NO3 , 53mS , NaHCO3 , NH4 , 35ppt , 2,5-4meq/l (7-11dKH)
Vesikemia on tärkeä osa merivesiharrastusta ja tietoa siitä löydät täältä.

Re: Balling

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 01 Syys 2013 18:07

Mittaat ensin lähtötilanteen, parin päivän päästä uudestaan ja sit uudestaan ja seurailet hetken että miten mikäkin arvo käyttäytyy. Sitten alat lisäämään sitä mitä on tarve lisätä. Oikean annostuksen löytäminen ja kulutuksen seuranta vaatii panostusta n. kuukauden ajan jonka jälkeen mittaukskertoja voi harventaa huomattavasti. Aina uusien kivikorallien myötä on hyvä hieman mittailla taas, koska niiden kasvun myötä allas kuluttaa enemmän karbonaatteja jne..

Näissä lisäyksissä pitää myös huomioida vedenvaihtorytmi ja määrä sillä uusi vesi muokkaa vesiarvoja omalta osaltaan.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Balling

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 07 Loka 2013 15:58

Kannattaako aloittelevan ballingistin lähteä liikkeelle valmiista litkuista, esim. Tropic Marinin A+B+C pulloista ja edetä omiin sekoitteisiin myöhemmin? Vai kannattaako hommata aineet jauheina ja sekoitella omat litkut heti alusta lähtien? Tuo Rapiden ensimmäisenä postaaman linkin perusteella homma ainakin vaikuttaa suht simppeliltä.
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Balling

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 07 Loka 2013 16:48

Jos kulutusta ei ole paljon ja balling-pöntöt on pienet niin valmispaketeilla ja pikkupurkeilla menee kivasti. Sit jos menekki on sitä luokkaa kun itelläni niin suosittelen sekoittelemaan itse. Jauheita kun menee yhteen täyttökertaan 2 - 4 kg / aine.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Balling

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 08 Loka 2013 08:34

Ok, voisin aloittaa homman noilla valmispurkeilla ja katsoa miten pitkään ne riittävät ja sitten vaihtaa omiin sekoitteisiin kun allas saa kunnolla täytettä.
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Balling

ViestiKirjoittaja EmHoo » 09 Helmi 2014 11:24

No niin, viikko on nyt tippunut balling-aineita altaaseen; vesiarvoissa ei juuri muutoksia. Mikä kai onkin hyvä, kun ei niissä ole mitään vikaa ollutkaan. Mietinkin, että mitähän järkeä tässä mun balling-touhussa edes on? Tai no, ei tarvitse nyt kalkkiveden kanssa pelata.

Mutta olisi sitten taas yksi tyhmä kysymyskin. Balling-aineina on TM:n jauheet ja arvuuttelen tässä, että mikä niistä pussseista on mitäkin. En ole oikein löytänyt tietoa mistään. Siis onko jauhe A kalsiumkloridia ja jauhe B natriumvetykarbonaattia?

M.
140 x 70 x 55 = 540. Jo vuodesta 2012.
http://riuttaolohuoneessa.blogspot.com
EmHoo
 
Viestit: 242
Liittynyt: 06 Syys 2011 20:05
Paikkakunta: Turku

Re: Balling

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 09 Helmi 2014 13:13

TropicMarin on valmistajana aina ollut hieman salamyhkäinen, kun ei tuotteissaan kerro täysin mitä ne sisältävät.
Kuitenkin tuon tuotteen mukaan nostaa kalsium sekä karbonaattikovuutta vaikuttamatta pH arvoon, joten kalsiumkloridia ja soodaa se taitaa sisältää. Sitä en tiedä mikä idea kolmannella pussilla on. Itse en ole noiden kanssa leikkinyt.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Balling

ViestiKirjoittaja Jambro » 13 Helmi 2014 21:06

Kolmannessa pussissa on luultavimmin Cl ja Na vapaata suolaseosta joka sitoo kalsiumkloridin ja "soodan" käytöstä syntyvän natriumin sekä kloridin säilyttäen veden ionitasapainon. Eli kun käyttää balling menetelmää veden suolapitoisuus nousee koko ajan hiljaa. Jolloin aina välillä kannattaa tarkastella suolapitoisuutta ja korvata osa vedestä puhtaalla ro/di vedellä niin että se pysyy tavoite arvossa. Näin mä olen ton touhun ymmärtänyt. Korjatkaa jos oon väärässä :D
Jambro
 
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Tammi 2013 05:06

Re: Balling

ViestiKirjoittaja Jambro » 14 Helmi 2014 09:35

Jambro
 
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Tammi 2013 05:06

Re: Balling

ViestiKirjoittaja EmHoo » 14 Helmi 2014 21:16

Joo joo, mutta edelleenkään tiedä, onko pussissa A kalsiumkloridia ja pussissa B natriumvetykarbonaattia? Vai toisin päin? Vai onko jompikumpi kenties pussissa C?

No, toivotaan ettei tule tarvetta säätää sen tarkemmin.

M.
140 x 70 x 55 = 540. Jo vuodesta 2012.
http://riuttaolohuoneessa.blogspot.com
EmHoo
 
Viestit: 242
Liittynyt: 06 Syys 2011 20:05
Paikkakunta: Turku

Re: Balling

ViestiKirjoittaja Jambro » 15 Helmi 2014 04:04

Se lukee siinä paketin mukana tulevassa ohjelippusessa missä pussissa on mitäkin ;) ainaki mulla on ollu 3 paketin mukana sellane
Jambro
 
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Tammi 2013 05:06

EdellinenSeuraava

Paluu Vesikemia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron