Uutta bio-pelletti rintamalla

NO3 , 53mS , NaHCO3 , NH4 , 35ppt , 2,5-4meq/l (7-11dKH)
Vesikemia on tärkeä osa merivesiharrastusta ja tietoa siitä löydät täältä.

Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 03 Elo 2012 20:15

Tällasta uutisointia napattu toisilta foorumeilta.

http://reefbuilders.com/2012/08/03/xl-b ... fluidized/
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja Frye » 20 Marras 2012 22:34

Jatketaan tänne biopelleteistä. Itse kokeilin muutaman kuukauden biopellettejä todella huonolla menestyksellä. En suoraan syytä niitä muutaman acron kuolemisesta, mutta välillisesti niillä on todennäköisesti ollut vaikutus. Kesäkuulla about laitoin nuo altaaseen ja muutama viikko sitten nappasin kierrosta pois. Alla oleva on tällaisen tieteestä mitään ymmärtämättömän ( tai näin mulle ainakin on kerrottu ) omia horinoita, joten lukekaa varauksella :D

Elikäs vähensivätkö biopelletit levänkasvua? Kyllä. Kaikki refussa oleva makrolevä alkoi muutaman viikon kuluttua disintegroitumaan ja lopulta hävisi kokonaan. Poistavatko ne siis ravinteita? Kyllä. Onko se sit hyvä juttu? No se riippuu... Mun tapauksessa ei ole. Miksikö? No mua ei voisi vähempää kiinnostaa dosata tsiljoonasta eri purkista tavaraa altaaseen joka toimii ilmankin näitä lisäaineita, kun vaan levä kasvaa. Tästä osoituksena yhden todella huonoon kuntoon menneen SPS:n toipuminen muutamassa viikossa biopellettien poiston jälkeen. Levän kasvu on palautunut tuon poiston jälkeen, samoin korallien. Eli pelletit poistivat mun dosailuihin nähden tavaraa vedestä liian tehokkaasti. En todella tyrmää biopellettejä yleensä, ainoastaan meikäläisen yhtälöön ne näytäisivät olevan täysin sopimattomia. Koska mun ajatusmaailmaan ei sovi "otan jotakin kierrosta pois ja paan sitä sit purkista lisää" tyylinen lähestyminen.

Lähtökohtaisesti mulla ei siis ollut typen yhdeisteiden kanssa mitään ongelmaa, ainoastaan lasit hiukan keräsivät levää ja pyrin tuota minimoimaan biopelleteillä, ja siinä ne kyllä toimivatkin. Levän kasvu tosiaan hidastui ja lähes pysähtyi -> Välskäreille ja taskareille ja siilille paljon vähemmän ruokaa. Joten lopputulemana laskeskelin että skrabailen mielummin lasit pari kertaa viikossa kun aloitan hirvittävän rumban kaiken muun kanssa. Tässä(kään) ei varmasti ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, mutta näin jatketaan meillä. Seuraillaan tilannetta.
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja vici84 » 21 Marras 2012 09:22

Mitä olen lukenut/katsonut videoita bio-pelleteistä niin kannattaa olla todella varovainen että ei poista liikaa ravinteita niiden avulla. Ei ole omaa kokemusta mutta youtubella on mielestäni hyvin tarkasti opettava video asiasta ja siellä painostavat sitä että allas tarvitsee vähän ravinteita voidaakseen hyvin.

Osa 1
http://www.youtube.com/watch?v=sLhmI8vtnfw
Osa 2
http://www.youtube.com/watch?v=zMx4HOsG3Rc

Olen kyllä ajatellut kokoeilla bio-pellettejä jossain vaiheessa (jos tarvetta) mutta vain siihen tarkoitukseen tehdyllä reaktorilla millä saa tehon säädettyä, ettei tule ongelmia siitä että poistaa liikaa ravinteita.
Keittiöriutta 95 x 65 x 55 perustettu 02/2014
vici84
 
Viestit: 211
Liittynyt: 14 Kesä 2012 06:57
Paikkakunta: Karjaa

Re: Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja Akutila » 21 Marras 2012 23:44

Olen kyllä ajatellut kokoeilla bio-pellettejä jossain vaiheessa (jos tarvetta) mutta vain siihen tarkoitukseen tehdyllä reaktorilla millä saa tehon säädettyä, ettei tule ongelmia siitä että poistaa liikaa ravinteita.

Jos ravinteenpoisto toimii niin tehokkaasti, että liian vähäinen ravinnepitoisuus on pelkona, miksei allasta voisi ruokkia entistä enemmän? Minä ainakin hyppisin riemusta tasajalkaa, jos eliöstö rupeaisi voimaan vähäisen ravinnepitoisuuden vuoksi huonosti, koska silloin voisin lisätä ruokintaa reippaasti ja alkaa käyttää runsaasti allasta kuormittavia koralliruokia.
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja Rapide » 22 Marras 2012 19:10

Meinasin tuohon puuttua jo aiemmin, mutta kuumeisena olisin varmaan kirjoitellut jotain sekavaa...
Miksi pitää pelettejä kierrossa, jos ravinteita ei ole ongelmaksi asti? Itselläni ovat kierrossa pelletit, ISO scrubber ja tehokas skimmeri mutta silti joudun pohtimaan keinoja hallita ravinnepitoisuuksia altaassa. Itsellänihän onkin paljon kalaa, ja ruokinta suoritetaan kenttälapiolla :D
Kaiketi biopelletit ovat viimein alkaaneet purra NO3-arvoon, sillä se on puolittunut viimeisen kahdenviikon aikana. Toki on vettäkin vaihdettu, ja scrubber tekee hyvää levää, mutta pelletit ovat myös kauttaaltaan bakteerikasvuston peitossa ja skimmeri puskee entistä parempaa kakkaa nyt kun pellettien ulostulovesi ohjataan suoraan skimmeriin.
Rapide
 

Re: Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja Akutila » 22 Marras 2012 20:33

Rapide kirjoitti:Kaiketi biopelletit ovat viimein alkaaneet purra NO3-arvoon, sillä se on puolittunut viimeisen kahdenviikon aikana.

Joko on uusi testi? ;) ;)
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja Rapide » 22 Marras 2012 21:16

Joo :D
Sera, Salifert x2 näyttää kaikki samaa arvoa. Toistaiseksi luotan...
Rapide
 

Re: Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja Frye » 23 Marras 2012 22:46

Tuota siis lähinnä ajoin takaa. Kun en saa ruokkimallakaan tuonne ongelmaa typen arvoista, niin olkoon ilman. Lähinnä levänkasvua yritin saada kuriin, mutta samalla tuli paljon muutakin negatiivista. Joten nyt mennään kokeeksi näin jonkin aikaa.
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja Merihemmo » 24 Marras 2012 14:44

Kuinka moni täällä käyttää biopellettejä ja aktiivihiiltä samassa systeemissä ja kuinka olette ne sinne ala-altaaseen laittanut? Mulla on nyt niin, että vesi menee viimeisenä Biopellettireaktoriin ja sitten altaaseen, koska olen ajatellut, että Biopelleteistä vapautuva bakteerimössö tukkii herkästi aktiivihiilen. Toisaalta on tyhmää, että vesi menee mulla ensimmäisenä mekaanisen suodattimen jälkeen aktiivihiilen läpi ja sitten vasta Biopelletti/vaahdotin-osioon.

Koska Biopelletit vaativat vaahdottimen, kevyt aspergeriläinen joutuisi käyttämään kahta vaahdotinta:
hienoaine-suodatussukka -> päävaahdotin -> aktiivihiili -> biopelletti+toinen vaahdotin -> nostopumppu

Periaatteessa useamman vaahdottimen systeemi ei välttämättä ole ennenkuulumaton, Saxbylläkin on niitä kolme peräkkäin... :roll:

Vai olisiko paras vaihtoehto laittaa Biopelletit heti ensimmäiseen osioon ja luottaa siihen, että yksi vaahdotin saa kaikki bakteerimössöt talteen?
Merihemmo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 13 Syys 2011 19:58

Re: Uutta bio-pelletti rintamalla

ViestiKirjoittaja Mika » 24 Marras 2012 15:19

Tarkentava kysymys... miksi pellettireaktorin ulostulo ohjataan vaahdottajalle?
Eikö se vaahdottaja silloin poista ainakin osan siitä hyvästä mikä reaktorista tulee, vai onko tuo mainittu "bakteerimössö" sitten pahaa?

Itellä oli jonkin aikaa pelletit kierrossa niin, että ensimmäisenä oli ala-altaassa sukka ja samassa osiossa vaahdottaja ja pellettireaktori vierekkäin. Nyt tuo reaktori+pumppu on päätynyt aktiivihiilen käyttöön, koska 2000L/H pumppu ei lopulta jaksanut pyörittää pellettiä ja biopelletien käyttö ilmeisesti laukaisi cyano ja dino -ongelman, joista jälkimmäinen alkaa pikkuhiljaa antamaan periksi.
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Seuraava

Paluu Vesikemia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron