Onko käänteisosmoosilaite pakollinen?

NO3 , 53mS , NaHCO3 , NH4 , 35ppt , 2,5-4meq/l (7-11dKH)
Vesikemia on tärkeä osa merivesiharrastusta ja tietoa siitä löydät täältä.

Re: Onko käänteisosmoosilaite pakollinen?

ViestiKirjoittaja VilleK » 14 Loka 2012 22:00

Jos laittaa kaiken käyttöveden käänteisosmoosilaitteen läpi niin tarvitaanko silti aktiivihiiltä ja fosvaatinpostajaa?
VilleK
 
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Loka 2012 06:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko käänteisosmoosilaite pakollinen?

ViestiKirjoittaja SKMake » 14 Loka 2012 22:42

VilleK kirjoitti:Jos laittaa kaiken käyttöveden käänteisosmoosilaitteen läpi niin tarvitaanko silti aktiivihiiltä ja fosvaatinpostajaa?


Kyllä minä en jättäisi aktiivihiiliä pois mistään hinnasta. Hyvä aktiivihiili puhdistaa tehokkaasti vettä. Syömätön ruoka ja kaikki elävät likaavat vettä. Aktiivihiili auttaa ehkäisemään hajuja, pitää veden kristallinkirkkaana ja poistaa jätettä.

Se onko fosfaatin poistaja pakollinen ollaan montaa mieltä. Aktiivihiili poistaa myös fosfaatteja, mutta fosfaatin poistaja on tietenkin erikoistunut siihen. Jos sinulla on vesitesti fosfaatteja varten, se antaa vastauksen. Huomaa myös, että pakasteruoka sisältää enemmän fosfaatteja, kuin kuivaruoka.

Osmoosilaitteen tarve määräytyy pääasiassa sillä, miten puhdasta hanastasi tuleva vesi itseasiassa on. Minun hanastani tuleva ei ole tarpeeksi puhdasta ja minulla menee joka ikinen pisara RO-laitteen läpi. Sanotaan vielä, että ostan pelkän juomavedenkin pullossa. Suomessa vedenlaatu on tosin parempi.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Onko käänteisosmoosilaite pakollinen?

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 14 Loka 2012 22:50

Fosfaatinpoistajaa käytän akvaarioissa silloin jos mittaan vedestä fosfaatti- tai silikaattipitoisuuksia (PO4-poistajat poistaa yleensä myös silikaatteja). Tämä on suositeltavaa uutta allasta käynnisteltäessä sillä jo uusista silikooneista irtoaa alkuun silikaatteja (poistuvat vedestä yleensä ensimmäisen kk aikana viikottaisen vedenvaihto rytmillä) ja koska alkuun ravinteet ovat mahdollisesti korkeimmillaan elävän e-kiven vuoksi.

Aktiivihiiltä olen käyttänyt altaan perustusvaiheessa ja jatkuvasti altaissa, joissa on tiedossa olevia myrkyttäviä eläviä (esim. merivuokot). Itse koen kyllä veden olevan Suomessa aika laadukasta ja kirkasta jo itsessään. Toki muiden suodatus- ja puhdistuslaitteiden käyttö vaikuttaa myös tähän.

Aku taisi todeta joskus havainnoineen veden keltaisuuden (?) kun aktiivihiili alkaa olla "täysi" eli vaihdon tarpeessa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Onko käänteisosmoosilaite pakollinen?

ViestiKirjoittaja SKMake » 14 Loka 2012 23:12

Sanoisin vielä, että jos jätät vaahdottimen pois, on hiilet aikalailla must.

Minä vaihdan hiilet joka kuukausi. Hiilten täyttyessä veden väri muuttuu ja/tai hiilen pintaan syntyy bakteerilima. Sen jälkeen ne toimivat bakteerisuodattimena samaan tapaan, kuin hiekan jyvä.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Onko käänteisosmoosilaite pakollinen?

ViestiKirjoittaja Akutila » 15 Loka 2012 07:12

SKMake kirjoitti:Aktiivihiili poistaa myös fosfaatteja, mutta fosfaatin poistaja on tietenkin erikoistunut siihen.

Itse asiassa toisinpäin, sillä aktiivihiili on melko reipas fosfaatinlähde riutta-akvaarioissa. Tämä on helppo todeta liottamalla aktiivihiiliraetta vesitestiputkessa ja tekemällä vedelle sen jälkeen fosfaattitestin.

Kalakaverit kirjoitti:Aku taisi todeta joskus havainnoineen veden keltaisuuden (?) kun aktiivihiili alkaa olla "täysi" eli vaihdon tarpeessa.

Kyllä, tämän näkee aika hyvin kun laskee akvaariosta vettä valkoiseen ämpäriin ja toiseen samanlaiseen ämpäriin RO-vettä (tai hanavettä). Ero voi olla aika huikea jos hiilet on olleet pidemmän aikaa vaihtamatta ja ero tasaantuu melko nopeasti hiilien vaihdon jälkeen, jopa alle parissa päivässä.
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko käänteisosmoosilaite pakollinen?

ViestiKirjoittaja VilleK » 15 Loka 2012 10:29

Tulevassa altaassani on suodatusosastossa pieni biologisille palloille alunperin tarkoitettu osio.
Sen voisin korvata kyseisillä aineilla koska altaaseen tulee kuitenkin elävää kiveä hoitamaan biologista suodatusta.

Olisiko tässä järkeä ja kävisikö esim. seuraava tuote:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0223810275
VilleK
 
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Loka 2012 06:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko käänteisosmoosilaite pakollinen?

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 15 Loka 2012 10:49

Voi olla ihan pätevä tuote. Itse vältän noita yhdistelmäseoksia sillä eri massoilla on erilaiset vaihtovälisuositukset. Aktiivihiili on edukkain tuote, zeoliitti seuraava ja fosfaatinpoistaja rautapohjaisena riuttoihin on aika arvokasta ja sille on usein 3-6kk vaihtovälisuositus (vrt. aktiivihiili kuukausittain).
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Onko käänteisosmoosilaite pakollinen?

ViestiKirjoittaja SKMake » 15 Loka 2012 18:19

On aktiivihiiliä, jotka sisältävät fosfaatteja ja sellaisia, jotka eivät. Siinä on se selvin kalakaupan kalliimman ja halvimman aktiivihiilen ero. Kun valitset aktiivihiiliä, tulisi välttää pakkauksia joissa löytyy sana "charcoal". Kyseiset hiilet ovat onnettomia suorituskyvyltään. Toisinsanoen on kyse hiilestä, ei aktiivihiilestä.

Akutilan tekemä testi on aivan mahdollinen. Aktiivihiilet voidaan valmistaa kahdella eri tavalla. Kemiallisesti/keittämällä valmistettu sisältää fosfaatteja. Aktivointi on tehty fosforihapolla ja sinkillä. Jos hiili on aktivoitu hapen, hiilidioksin tai höyryn avulla se sisältää fosfaatteja vain erittäin vähäisiä määriä jos yhtään.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Edellinen

Paluu Vesikemia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron