Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

NO3 , 53mS , NaHCO3 , NH4 , 35ppt , 2,5-4meq/l (7-11dKH)
Vesikemia on tärkeä osa merivesiharrastusta ja tietoa siitä löydät täältä.

Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Akutila » 10 Loka 2011 10:25

Kävin paikallisessa apteekissa pyytämässä pullollisen Lugolin liuosta aikeenani nostaa altaani jodipitoisuutta, joka on tällä hetkellä testien havaitsemiskynnyksen alapäässä. Hetken haettuaan apteekkari löi minulle käteen 10ml pullon jodispriitä, jonka jodipitoisuus on 44mg/ml. Pullo sisältää jodia, kaliumjodia (suhdetta ei mainita) ja 96% etanolia.

Voinko tehdä tästä pullollisesta laimeamman liuoksen esim. RO-veteen liuottamalla ja käyttää sitä altaani jodipitoisuuden nostamiseen? Lasken tietysti tarvittavan annostuksen etukäteen ja aloitan tästä vielä varmuuden välttämiseksi puolella annostuksella, mutta onko etanoliin liuotettua jodia yleensä käytetty merialtaiden jodipitoisuuden nostamiseksi?
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Akutila » 10 Loka 2011 16:15

Oikaistaas vähän: eli lios sisältääkin siis 96 prosenttista etanolia ja vettä. Aineiden seossuhteet ovat edelleen arvoitus, mutta jos tämä on samaa tavaraa kuin lugolin liuos, tätä voi kai käyttää sellaisenaan tai laimentaa veteen?
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Akutila » 10 Loka 2011 19:53

Vastaankin itselleni.

Eric Edelmanin mukaan alkoholia sisältävän jodiliuoksen käyttö ei ole suositeltavaa riutta-akvaarioissa, sillä siinä on jodin lisäämismuodoista vähiten eliöstön käytettävissä olevia jodityyppejä. Tämä ei siis ole samaa tavaraa kuin Lugolin liuos, joka sisältää pelkästään jodia, kaliumjodia ja vettä. Palautan tuon purtelon siis apteekkiin ja pyydän oikeaa Lugolin liuosta tilalle, tai ostan valmista akvaariokäyttöön tarkoitettua jodiliuosta.

Tarkemmat selitykset täältä: http://www.reefs.org/library/article/e_edelman2.html.

Kiitokset osanotosta keskusteluun :mrgreen:
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Aquanautti » 15 Marras 2011 21:19

Pakko tähän nyt jonkun on sanoa jotain :D. Teikäläinen on ainakin perusteellisesti perehtynyt tuohjon jodi Lugolin liuos hommaan. Jos joskus itse alan noita lisäilemään niin otan ainakin ekana yhtettä teikäläiseen :mrgreen: .
Aqua-web pingu
Aquanautti
 
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Rapide » 15 Marras 2011 22:09

Aku, tuota kutsutaan myös nimellä skitsofrenia 8-)
Rapide
 

Re: Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Akutila » 16 Marras 2011 10:44

Minä ja skitsofrenia tullaan hyvin toimeen keskenämme :mrgreen: Nyt olen lisäillyt TM:n joditippoja (Lugolin liuosta) noin kuukauden ajan päivittäin, eikä nyt toistaiseksi ole mitään mullistavaa tapahtunut. Chaetomorpha on ehkä alkanut kasvaa hieman nopeammin, mutta sitähän jodi riutta-akvaarioissa tekee: auttaa makrolevien kasvussa.
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Rapide » 30 Marras 2011 11:25

Minkälaisessa suhteessa lisäät jodia altaaseen? X tippaa/litra vai tarkemmalla annostuksella?
Rapide
 

Re: Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Akutila » 14 Joulu 2011 11:35

Rapide kirjoitti:Minkälaisessa suhteessa lisäät jodia altaaseen? X tippaa/litra vai tarkemmalla annostuksella?

Lisään nykyjään kaksi tippaa päivittäin (1 tippa/200l) ja jodipitoisuus altaassa pyörii siinä 0,06mg/l tietämillä.
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Rapide » 14 Joulu 2011 15:28

Jeps! Itse olen laittanut 5 tippaa päivässä, jos muistan :D Eli samassa suhteessa...
Rapide
 

Re: Jodispriin käyttö jodipitoisuuden nostamiseksi

ViestiKirjoittaja Akutila » 14 Joulu 2011 23:13

Rapide kirjoitti:Jeps! Itse olen laittanut 5 tippaa päivässä, jos muistan :D Eli samassa suhteessa...


Oletko kuitenkin myös mitannut jodipitoisuutta ettei ihan lonkalta mene?
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Seuraava

Paluu Vesikemia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron