mikäs se tämä on?

Onko sinulla joku tunnistamaton asukki altaassa? Täältä voi löytyä apua.

mikäs se tämä on?

ViestiKirjoittaja arska77 » 02 Joulu 2012 23:53

eli pääaltaasta löytyi aivan pohjakivien hiekantasosta kyseistä levää/kö. sen vieressä on carteriospongia foliascens.
voisiko olla codium spongiosum? ainoa joka muistuttaa lähellekään samaa minkä olen googlaamalla löytänyt.
eli tämä joka on altaassani niin ei ole mistään kohdalta läpinäkyvä.
Liitteet
levä.jpg
levä.jpg (79.07 KiB) Katsottu 2182 kertaa
arska77
 
Viestit: 69
Liittynyt: 04 Maalis 2012 20:50
Paikkakunta: jyväskylä

Re: mikäs se tämä on?

ViestiKirjoittaja Rapide » 03 Joulu 2012 07:05

Näh... Eka vastaukseni katosi jonnekkin bittiavaruuteen. Stnan Sonera!!

Jos oikeasti kiinnostaa nämä, niin www.algaebase.org on oiva sivusto.
Mulle noi on kaikki joko välskärin- tai keisarinruokaa. Lajimääritelmää en ole koskaan siihen tarvinnut ;)

Kuvan perusteella ei pysty mitenkään sanomaan varmaa lajia, mutta jokin Codium se taitaa kyllä olla.
Voi olla myös C. duthieae tai taylori. Tai mikä vaan...
Rapide
 

Re: mikäs se tämä on?

ViestiKirjoittaja Rapide » 03 Joulu 2012 07:35

Itseasiassa aloin miettimään, että sullahan on siellä tosiaan niitä välskäreitä... Ihmettelen kyllä, että edes olivaceus ei ole tätä syönyt, jos on kuitenkin näkyvillä. Enpä kyllä ole sataprosenttisen varma välskäreiden himoista syödä Bryosidalea leviä, mutta uskoisin kyllä maistuvan...
Siksipä juuri aloin epäillä, että voisiko tuo kuitenkin olla jokin sponge, tai siis sieni. Olen kyllä nähnyt Acanthurus-suvun välskärin syövän spongea, mutta yleisesti kai ei ole normaalia käytöstä kuitenkaan.

Toisinsanoen siis jos olisi levä, niin luulisi sen jo menneen parempiin suihin, ellei sittenmole kohdassa jonne ei välskärit yletä...
Rapide
 

Re: mikäs se tämä on?

ViestiKirjoittaja arska77 » 03 Joulu 2012 10:32

juurikin kasvaa sellaisessa paikassa että ei varmasti välskyt pääse sinne syömään, ja aika varma olen että on jokin codium suvun levä.
arska77
 
Viestit: 69
Liittynyt: 04 Maalis 2012 20:50
Paikkakunta: jyväskylä


Paluu Tunnistus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron