Tuholainenko?

Onko sinulla joku tunnistamaton asukki altaassa? Täältä voi löytyä apua.

Tuholainenko?

ViestiKirjoittaja Ramses » 02 Touko 2013 20:02

Olisi kiva jos joku viisaampi pystyisi tunnistamaan tällasen ötön. Onko joku podi vai joku tuholainen? Kuvat on liian tarkkoja foorumille, joten tuossa suorat linkit kuviin. En halunnut kutistaa niitä, koska ei niistä saisi mitään selvää sitten :)

Viihtyvät laseissa ja levässä.
http://imageshack.us/a/img268/584/1156e.jpg

Löytyy jalat ja kaikki. Kokoa on n. 1mm? Hyvin pieniä ovat.
http://imageshack.us/a/img838/2381/1154kc.jpg

Kiitos.
Ramses
 
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Marras 2012 09:57
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tuholainenko?

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 02 Touko 2013 20:24

Oliskohan noita Ostracod - raakkuäyriäsiä http://en.wikipedia.org/wiki/Ostracod
Näiden ei pitäisi aiheuttaa ongelmia rajoitettuina määrinä, mutta massiivisina esiintyminä voivat häiritä korallien ja simpukoiden elämää. Niinkuin mikä tahansa. Itseltäni löysin näitä detrituksen seasta ala-altaan pohjalta, kun otin sieltä mikroskooppinäytteen.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuholainenko?

ViestiKirjoittaja Ramses » 13 Touko 2013 19:41

Noitahan ne vaikuttaisi olevan... Mitenkäs noiden kasvua voi lähteä rajoittamaan? Vai onko noihin muuta keinoa kun vetää kivet painepesurilla ja laittaa kuivumaan? Kerran oon jo käynyt mielestäni todella tarkkaan kaikki kivet yksitellen tiski- ja hammasharjan kanssa läpi... Siitä huolimatta ne on tullut takasin ja olisi noita melkein mahdoton saada kaikkia "munia" pois. Kivissä oon nähnyt noiden munia. Sellasia valkoisia kalkki-pyörteitä. Eipä noista varmaan mitään harmia vielä ole, mutta kyllä kait nuokin lisääntyy koko ajan...
Ramses
 
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Marras 2012 09:57
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tuholainenko?

ViestiKirjoittaja Iipuli » 13 Touko 2013 20:16

Joo'o. Ei auttanu kivien "pesu" täälläkään. :(

Nyt oon aatellut vähän "tutkiskella" asiaa ilman sen suurempia toimenpiteitä.
Mulla noi on niin pieniä, että paljaalla silmällä näkee vain pieniä ruskeita pisteitä. Niitä kun pöllyyttelee kivien pinnoilta esim. truutalla, niin korallit on polyypit pitkällä.
Myös sellaiset LPS:t, mitkä tavallisesti avaavat polyypit vasta iltasella, valaistuksen vähennyttyä/sammuttua.
Akvaarion pH on noussut. Aiemmin 7,9-8,2. Nyt 8,3-8,5. Aattelin josko kokeilisi saada tuota pH:ta alemmaksi pikkuhiljaa.
Kaikki muut vesiarvot on hyvät.
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuholainenko?

ViestiKirjoittaja Ramses » 13 Touko 2013 21:19

Onko tuo sitten positiivista, että korallit laittaa polyypit pihalle kun niitä ötöjä rupee hätisteleen? Siis syökö ne niitä vai? :D Itse oon mittaillu nyt kanssa vesiarvoja ja kaikki (No3, Po4, PH, Kh ja Ca) kohdillaan. Enkä kyllä oo huomannu, että noista mitään haittaa olisi ollut. Pari kotiloa on kyllä pudonnu, mutta en sitten tiedä onko syypää siihen nämä Ostracodit... Pitääpäs siis vissiin tutkiskella, vaikka lukeman perusteella ei noita oikeen mitenkään pysty kokonaan kitkeä, ikinä :(
Ramses
 
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Marras 2012 09:57
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tuholainenko?

ViestiKirjoittaja rain- » 13 Touko 2013 21:40

Ne kalkkipyörteet ovat joko kotiloiden munia tai sitten vaikkapa pikkuisia viuhkamatoja (Spirorbis tai Pileolaria esim.), eivät raakkuäyriäisen munia.
rain-
 
Viestit: 13
Liittynyt: 14 Kesä 2012 19:46

Re: Tuholainenko?

ViestiKirjoittaja SKMake » 14 Touko 2013 17:41

Joo Spirorbiset on PITA -luokassa ja niistä ei näköjään pääse eroon. Sanovat, että ovat merkki hyvin toimivasta systeemistä. Kun noita on paljon niin silloinhan se tarkoittaa, että kaikki on tosi hyvin :D
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York


Paluu Tunnistus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron