Kouvosto pönttö

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 29 Kesä 2014 16:33

Enemmän aineita noihin litroihin.
Aktiivihiiltä monet käyttää n. 1dl / 100 litraa ja tuollainen litran paketti fosfaatinpoistajaa riittää yleensä 600-800 litraan (merkistä riippuen).
En näe mitään syytä aloittaa varovasti, jos aineet on toimivia ja tarvitset niitä.
Arvoja mitattu?
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja Cano » 29 Kesä 2014 16:54

Fosfaatinpoistajan määrä riippuu suuresti valmistajasta, Deltec suosittelisi omalla valmistajalla tuohon jotain 1-3 ruokalusikkaa... Muilla valmistajilla paljon suuremmat määrät ja ihan samannäköisiä tuotteita...
Cano
 
Viestit: 39
Liittynyt: 18 Tammi 2013 22:48

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja kepa » 29 Kesä 2014 17:38

Mulla lukee purkin kannessa vain tussilla kirjoitetuna AM fosfaation poisto, eli olisiko sitten Aqua Medic ? Eli täytyy tehdä kokonaan uusi satsi..

Tänään mittasin arvot, jotkin on hieman hankalia tulkita kun sävyerot on niin marginaalisia, mutta ovat about seuraavanlaisia:

PO4 = 0.1
NO3=10
PH=8
NH4= 0,25
KH= 7
CA= 420
NO2= 0
MG= 1050

Lämpötila 26 C
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 29 Kesä 2014 17:56

Tarkoittaa AquaMediciä ja sillä sellanen 500ml riittää 300 litraan. 1000ml sitten 600 litraan.
Korallien huonovointisuus voisi selittyä tuolla ammoniumilla jota vedessä on, ja se tulisi saada sieltä aika äkkiä pois. Ammoniakinpoistaja voisi olla edukkaampi ratkaisu ja isompi vedenvaihto sitten se nopeampi. "Huuhtelitko" kiviä suolavedessä ennen altaaseen laittoa? Korallihiekka näyttäisi olevan kuitenkin ihan uutta.
Jotain kuollutta biomassaa siellä vedessä nyt kuitenkin on.

Muuten arvot näyttävät hyviltä. Alkaliniteettia voisi hiukan hilata ylöspäin 9 dKH:n pintaan sekä magnesiumia 1300 mg/l hujakoille.
Pienikin määrä fosfaattia vedessä voi laukaista tuon cyanon kasvun ja sitähän sinulla näytti olevan myös.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja kepa » 29 Kesä 2014 18:58

EI tullut huuhdeltua kiviä kun en saanut siihen mitään sellaista ohjetta.. vettä vaihdoin juuri eilen 50L, lisää suolaa pitänee hakea ja vaihtaa lisää.
Täytyy lisätä tuota aktiivihiiltä ja fosfaatin poistajaa. Nyt on levää (kellertävän vihreää) tullut melkolailla jo hiekkojen päälle. Talkkareitakin täytyy saada ja noista lasiruusuista päästä eroon ..


Aktiivihiili on Aqua-Carbon 1.5 mallinen.
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja Dnoob » 29 Kesä 2014 19:07

Sinun allas käy läpi kypsymisvaiheita. Levän määrä tulee pahenemaan, vedessä esiintyy myrkkyjä, kuollut massa kuormittaa allasta. Ei siellä pitäisi pitää mitään elävää vielä aikoihin. Hättäilemällä ei tässä hommassa tule mitään hyvää :) Ei se, että se fryellä oli kypsä allas, tarkoita että muuton jälkeen se jatkaisi kypsänä altaana. Jouduit purkamaan kaiken ja rakentamaan sen uudelleen. Hiekan laitoit kuitenkin uuden?
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja kepa » 29 Kesä 2014 19:42

Nyt laitoin Fosfaation poistoa 650ml kun enempää ei ollut ja hiiltä 700ml, pikkasen ne leijailee vaikka pumppu on aika pienellä, pitäisi saada noita vaahtomuovi suodattimia pari lisää niin saa tiiviin paketin.
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja kepa » 29 Kesä 2014 19:42

Dnoob kirjoitti:Sinun allas käy läpi kypsymisvaiheita. Levän määrä tulee pahenemaan, vedessä esiintyy myrkkyjä, kuollut massa kuormittaa allasta. Ei siellä pitäisi pitää mitään elävää vielä aikoihin. Hättäilemällä ei tässä hommassa tule mitään hyvää :) Ei se, että se fryellä oli kypsä allas, tarkoita että muuton jälkeen se jatkaisi kypsänä altaana. Jouduit purkamaan kaiken ja rakentamaan sen uudelleen. Hiekan laitoit kuitenkin uuden?


Hiekat on uudet kyllä jos ostaessa olisi sanottu että eläviä ei saa laittaa altaaseen heti niin olisi jäänyt ostamatta ja olisin perustanut uuden tyhjästä. Ostaessa oli se pointti juuri että myytiin koko pakettia :geek:
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja Nemo-78 » 29 Kesä 2014 20:03

En muihin seikkoihin ota kantaa mutta toteampaa vaan (kun niin tohkeissani uus-vanhasta altaastani olen) että mulla molskahti altaaseen elävienkivien lisäksi menneen viikon torstaina yhdeksän eri koralliakin (osa LPS:siä). Olin tietoinen riskeistä ja samalla varautunut eri levävaiheisiin, noihin kun ei auta muu kuin aika. Tokkopa viitsin edes mitään leväsyöjiä hankkia.

Niin ja mulla myös altaassa pohjalla korallihiekkaa, ainoa "kuollut" materia altaassa.

Tsemppiä altaan kassa :).
Akvarismi on vaarallista; se vie kaiken ajan, tuhlaa viimeisetkin pennoseni ja vaatii aina lisää...
Nemo-78
 
Viestit: 400
Liittynyt: 06 Tammi 2013 15:54
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kouvosto pönttö

ViestiKirjoittaja Frye » 29 Kesä 2014 20:07

Kyllä mä lähteissä sanoin, että huuhtele ne kivet kuljetuksen jälkeen elävien kuljetuksessa käytetyllä vedellä. Mutta tuo muuttaminen on aina iso ruljanssi. Paljon on asiaa muistettavana, ja paljon tulee uutta. Aquascape näyttää mun silmään todella hienolta.

Kyllä noita altaita on muutettu kokonaisina, mutta kuten Dnoob sanoi aina kypsyminen tapahtuu osittain uudestaan. Fosfaatinpoistajaa sulla pitäisi löytyä sitä ruskeaa Aquafairin versiota myös. Mulla ei ole fosfaatinpoistajaa ollut kierrossa tuolla koskaan kahta desiä enempää. Myös liian rajut annostukset hiiltä/fosfaatinpoistajaa voi aiheuttaa ongelmia.
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa

cron