Milin eka riutta

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja milira » 31 Heinä 2014 20:57

Olen siis vakavissa aikeissa ostaa käytetyn sera marin Biotop Cube 130. Olen suunnitellut että pyrin etenemään pienehköllä budjetilla hitaasti. En varmaan onnistu, mutta aina voin yrittää. Makean puolella on aina lähtenyt mopo käsistä jossain vaiheessa.
Suunnitelmissa on pehmeiden korallien riutta johon sitten jotain selkärangatonta ja ehkä joskus pari kalaa. Tarkoitus olisi pitää allas pienellä kuormituksella = mahollisimman vähän hoitoa = mahdollisimman vähän mahdollisuuksia kämmiä ?

Allas olisi vapautumassa noin parin viikon päästä.
Ostoslistalla on
9kg 0,5mm elävää korallihiekkaa. (onko ok raekoko?)
7kg kuollutta kiveä
7kg suolaa
seachem phosguardia 100ml
fosfaatti ja calsium/magnesium testi. (Kotoa löytyy TDS, ph, kh, nitraatti ja -riitti.)

Kotoa löytyy valmiina RO laite, joka ihme kyllä pelitti vaikka en ole käyttänyt kuukausiin. Sitä ionin poistaja juttua siinä ei ole, mutta ehkä pärjään ilman? TDS näytti 4 kun oli juossut 5 min.
Aattelin törkätä suodattimeen myös aktiivihiiltä jota löytyi kaapista.
Löysin myös biodigest prodibio ampulleja, toiminee myös suolaisessa?

Tarkoitus olisi ostaa muutama kilo elävää kiveä kun allas saadaan kotiin vai kannattaako sen antaa ensin muutaman päivän olla vedet sisällä noiden kuolleiden kanssa?

Altaan myyjä lupasi hiukan antaa altaan vanhaa vettä mukaan.
Paljon on vielä hakusessa ja nettiä olenkin selaillut ahkeraan, mutta tietoa on vaan niin valtavasti että tunnun hukkuvan.

Olen kiitollinen jos jollain on parannusehodtuksia suunnitelmiin tai ostoslistaan tai ylipäätänsä joku vinkki minkä olisi itse toivonut tietävänsä kun tätä hommaa aloitti.
milira
 
Viestit: 29
Liittynyt: 31 Heinä 2014 12:00
Paikkakunta: Turku

Re: Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja Dnoob » 31 Heinä 2014 21:37

Tervetuloa suolasen puolelle, siitä se lähtee :)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja Teemu Salonen » 01 Elo 2014 00:10

Muutama juttu tulee mieleen. Varmista että testisi ovat suolavedelle sopivia ja että mitta-asteikot ovat riittävän tarkat. Miksi kuollut kivi? Suomessahan ei tietääkseni kuollutta kiveä myydä missään, joten ulkomailta hankkiessa päälle tulevat melkoiset rahtikulut. Samoissa summissa liikutaan loppumetreillä ku fressin ja hyvän elävän kanssa.
Teemu Salonen
 
Viestit: 31
Liittynyt: 11 Syys 2011 13:36

Re: Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja Dnoob » 01 Elo 2014 06:53

Saa kuollutta kiveä suomesta :)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja milira » 01 Elo 2014 10:04

Mä aattelin tilata näitä kiviä:
http://fish.aquaristic.net/Evolution-Re ... 8cad04f83a
http://fish.aquaristic.net/Reef-branches-per-kilo.html

Postitushinnaksi order kohdassa näytti 14,98e, muuttuuko se vielä kalliimmaksi? Kyselin turusta kuollutta ja halvin tähän mennessä oli 6e/kg.

Mulla on JBL testeistä tuo kh ja nitraatti/-riitti ainakin noissa viimeisissä oli asteikot myös suolaselle. Gh testissä lukee selvästi että makeaan, mutta Kh ei sano mitään eli oletan että toimii molemmissa.
Ainut mistä en ole varma on huutonetistä ostettu elektroninen ph mittari.
Oisko tällainen http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/el ... p-111.html

Mistä tietää onko asteikot riittävän tarkat?

Muoks. Tämähän unohtui http://www.ebay.com/itm/0-10-Salinity-R ... 20e4352c5c
Onko oikeenlainen?
milira
 
Viestit: 29
Liittynyt: 31 Heinä 2014 12:00
Paikkakunta: Turku

Re: Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja SKMake » 01 Elo 2014 13:20

Täällä, kun saa sanoa mielipiteitään niin tässäpä tulee mun tärpit :)

* Kuollut kivi on loistava vaihtoehto noviisille. Sen mukana, kun ei altaaseen tule mitään ikäviä elukoita. Se Aiptasia sinne varmaan löytää tiensä, kun korallia alat ostamaan, mutta sitäkin voi yrittää kurkkia jo liikkeessä ja pienemmästä populaatiosta pääsee helpommin eroon.

* Itsekin laitoin aluksi RO-laitteen. Alkuperäinen kalvo, kun "kului loppuun" en ostanut enää uutta, vaan otin käyttöön pelkän aktiivihiili + sediment + DI-suodattimen.

* Minulla ei ole skimmeriä aktiivisesti käytössä. Suodatuksessa kopioin Marko Haagan (sReef) tapaa.

* Jos päätät laittaa sinne kuivaa kiveä ja kuitenkin myöhemmin kunnon elävää, pistäisin ne kaikki kerralla samaan aikaan tankkiin. Vesiarvot on pysyy tasaisempina, jos et lisäile kiviä erissä.

* Minä en sitä myyjän vanhaa vettä ottaisi. Mitä superhyvää siinä vedessä muka on? Kaikenmaailman loisia yms. ei toivottua siinä kyllä voi uiskennella. Jos ei ole pakko, en kaupan vettä tankkiini ota.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja milira » 03 Elo 2014 10:38

Projekti on sen verran edennyt että sain tilattua 9kg kuollutta kiveä, 9kg elävää hiekkaa, Fosfaatinpoistajaa ja suolaa.
Tultiin akvaariokaupan henkilökunnan kanssa siihen tulokseen että koska akvan mukana ei tule mitään elävää voin yhtä hyvin pestä kaikki suodattimet jne kunnolla.
Harkitsen viljellyn elävän kiven ostoa. Myyntipuheet lupaa että mukana ei tule mitään ikävää salamatkustajaa, mutta tuleeko mitään kivaakaan?
milira
 
Viestit: 29
Liittynyt: 31 Heinä 2014 12:00
Paikkakunta: Turku

Re: Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 03 Elo 2014 14:21

Oli se mikä tahansa kivi, joka on luonnon merissä ollut niin sen kanssa ei voi koskaan välttää mitään ikävää. Ainoastaan kuolleen ja kuivatun kiven kanssa voi sen välttää.
Viljellyt kiven mukana tulee ihan mukavasti sitä hyvääkin, varsinkin auringonvalossa viihtyviä makroleviä yms.. koska kivet viljellään usein lähellä vedenpintaa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja milira » 15 Elo 2014 22:56

Projekti on sen verran edennyt että allas on eilen saapunut ja saanut sisuksetkin.
Kiveä meni noin 10kg josta 7kg elävää. Kuollutta jäi usea kilo yli, koska en halunnut tunkea pönttöä ihan täyteen.
Toistaiseksi olen bongannut kotiloita, koralleja, lasiruusuja, käärme?meritähtiä ja jotain tunnismattomia pikkuötöjä.

Nyt aiheuttaa huolta kuitenki lämpötila joka tänään lähenteli 30C. Nyt on kansi auki, tuuletin tilattu, virtausta säädetty ja 0,5l limsapullo pakkasessa huomista ajatellen. Vai irtooko siitä jotain myrkkyä?

P.s pakko kehua tuota elävää hiekkaa. Vesi oli lähes kirkasta heti kun sain ne laitettua altaaseen.
Liitteet
IMG_20140814_215921.jpg
IMG_20140814_215921.jpg (31.28 KiB) Katsottu 9294 kertaa
milira
 
Viestit: 29
Liittynyt: 31 Heinä 2014 12:00
Paikkakunta: Turku

Re: Milin eka riutta

ViestiKirjoittaja Nemo-78 » 16 Elo 2014 09:22

Lämpötilaongelman ollessa pahimmillaan (+26,8c) mä turvauduin pakastimen "kylmäkalleihin". Ne kun on jonkinsorttista elintarvikemuovia niin uskalsin heittää niitä altaaseen... Limsapulloista en osaa sanoa mitään.
Akvarismi on vaarallista; se vie kaiken ajan, tuhlaa viimeisetkin pennoseni ja vaatii aina lisää...
Nemo-78
 
Viestit: 400
Liittynyt: 06 Tammi 2013 15:54
Paikkakunta: Jokioinen

Seuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 11 vierailijaa

cron