Kimmon meriallas projekti

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja Kimmo » 21 Syys 2014 19:30

Moro!

Uusi meriakvaariosta kiinnostunut ilmoittautuu. Mulla ei ole taustaa meriakvaariosta. Pari normaalia kalasoppaa on ollut menneisyydessä. 200 litrainen ja sitten 400 litranen perusakvaario. Molemmat akvaariot on olleet Juweleita. Olin tosi tyytyväinen molempiin. Jälkimmäisesä oli jopa ulkosuodatinkin. 8) Myin vuonna 2007 pois akvaariot kun muutettiin uuuten kotiin ja oli kaikkea muuta puuhaa kuten pienet muksut. Aina silloin tällöin olen miettinyt akvaarion hankkimista. Akvaarion hankkiminen on jotenkin aina ollut taustalla. Mua on kiinnostanut kiekkokalat ja meriakvaariot. Kiekkokalahaaveista olen jo luopunut. En halua niin isoa pönttöä kotia. Muksutkin on innostuneita akvaariosta. Tässä nyt sitten vähän keräilen tietoa että miten etenisin.

Mun ymmärrys on että eriakvaariota voi onneksi pienemmässä mittakaavassa pyörittää juttujen perusteella. Olen lukenut forumia koko viikonlopun ja olen jo saanut siitä palautetta perheeltä. Aikaa on palanut. :D Paljon olen jo ideoita saanut täältä. Hienoja akvaarioita monella. Hienosti on kyllä tekniikka kehittynyt. Led valoja, tietokoneita löytyy akvaristeille, jne.

Mitä mä haluan akvaariolta? Sen pitää olla esteettisesti kaunis. Sitä pitää olla ilo katsella. Sen takia haluaisin piillottaa tekniikkaa mahdollisimman paljon, mutta sehän on aina jonkinlainen kompromissi. Sitten akvaarion pitää olla riittävän helppohoitoinen ainakin alkuvaikeuksia jälkeen. :D Akvaarion asukeilla pitää olla hyvät oltavat. En halua tunkea täyteten kaloja mitään muutakaan. Korallien ehdoilla ajattelin tehdä. No muksut vaatii ne vuokkokaloja. Toivottovasti ne on sopivia mun suunnitellmille. Tila on kattottu. Siinä on rajoituksena että leveyttä on vähän nihkeästi. Sellainen max 1m leveä mahtuu. Sekin on ehkä vähän liian täyden näköinen.

Mulla on ollut aiksemmin suorakulmoita akvaariona niin kuution muoto jotenkin nyt miellyttää silmää. Juwel Lido 200 näyttää minusta hienolta. Leveydeltäänkin se on passeli. Akvaarion muoto ja leveys varmaankin vaikuttaa tekniikkavalintoihin.

Juwelin tiedot
http://www.juwel-aquarium.de/en/Product ... 0000011840

Tälläisen linkin löysin. Juwel projekti näyttäisi olevan
http://www.ultimatereef.net/forums/show ... p?t=646997

Mun kyssäreitä
- Oletan että mitään ala-altaita ei kannata homma tollaiseen. Ei ne taida edes mahtua. Vaahdotin pitää laittaa itse pönttöön, kai?
- Aiheuttaako kuution muoto jotain erityisjuttuja mitä pitää ottaa huomioon? 65 cm korkeus. Miten se pitäisi valaistuksessa ottaa huomioon?
- Juwelissa on oma valaistus, muttaa riittäkö se? Jos nyt ymmärsin oikein niin 2x28w on vakiona T5 putkilla Jos nyt ymmärsin niin sen voi tuplata toseilla setillä. Valaistus on mulle kaikkein epäselvin asia. Mitä käytännön hyötyjä on ledeistä? Ne näyttäisi olevan aika kalliita vielä?
- Streamerit. Mikä on käytännön hyöty pump controllereista? Mihin niitä tarvitaan? Ymmärrän että niillä voidaan tehdä aaltoja, mutta mikä se hyöty on akvaarion asukkaille. Ne näyttää ainakin Tunzenin tapauksessa nostaa aika paljon streamerin hintaa. 6020 maksaa jotain 30, 6040 on 100€.
- Korallin alkuperä. Eihän elävä kivi ole mitenkään rauhoitettu? Pikkusen vielä sellaista painia käyn itteni kanssa että onko meriakvaarion perustaminen eettisesti oikein? En ainakaan sellaista keskustelua täällä ole nähnyt.

Tässä nyt alkuun ajatuksia ja kysymyksiä. En ole oikein vielä edes päässyt siihen että mitä eroa on koralleilla ja miten se vaikuttaa akvaarion tekniikka valintoihin. Kaikki nyt aikanaan. En onneksi ole vielä ole tilannut mitään. Ajattelin tällä kertaa nyt vähän tutustua aiheeseen enemmän kuin rupeen törsäämään rahaa. Sitä näyttää jokatapaukessa menevän.

Asun muuten Salossa. En ole huomannut mitään meriakvaariokerhoja tällä. Kaipa täällä joku harrastaja löytyy.
Kimmo
 
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Syys 2014 13:27

Re: Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja EmHoo » 22 Syys 2014 08:16

Tervetuloa meriveden pariin!

En juuri osaa sinua neuvoa, kun en itsekään mikään asiantuntija ole. Sen olen kuitenkin oppinut, että kuuntelemalla tarkasti kokeneempien neuvoja pääsee aika pitkälle :-)

En osaa sanoa, miten ala-allas tuohon Juweliin istuisi, mutta ensimmäisenä tulisi tietysti reikien poraaminen altaaseen. Ilman ala-allasta tekniikan voi piilottaa vaikka värillisestä lasista/akryylista tms. tehdyn tekniikkaosion taakse. Ensimmäisessä riutassani oli kolmionmallinen tekniikkaosio toisessa takakulmassa. Hyvin se toimi ja oli aika siistin näköinenkin. Kovin paljon tekniikkaa ei tosin tuolloin ollutkaan. Eikä tekniikkaosio tietenkään vaimenna mitään ääniä, kuten kaapin sisällä oleva ala-allas tekee.

Ledejä suositaan, koska niillä saa riittävän tehokkaan valaistuksen paljon loisteputkia tai vanhoja monimetallivalaisimia pienemmällä sähkönkulutuksella. Ja värisävyt niissä alkavat jo olla kohdillaan eli niilläkin saa kauniin valaistuksen.

Kontrollereilla saa vedenvirtaukseen vaihtelua ja sillä tavoin luonnonmukaisuutta. Omat streamerit esim. puhaltavat öisin pienemmällä teholla kuin päivisin ja muutoinkin virtausliike on välillä voimakkaampaa ja välillä vaimeampaa. Mutta varmasti ilmankin pärjää.

Varmaan tuohon Juweliin ne lasten toivomat vuokkokalat mahtuvat, ne eivät kovin laajasti liiku. Vuokko tai jokin muu liehuva koralli niille vain kodiksi.

Kun Salossa asut, on lähitienoilla kyllä harrastajia. Kannattaa käydä katsomassa muiden altaita. Turkuunkaan ei ole pitkä matka, joten tervetuloa vaan!

M.
140 x 70 x 55 = 540. Jo vuodesta 2012.
http://riuttaolohuoneessa.blogspot.com
EmHoo
 
Viestit: 242
Liittynyt: 06 Syys 2011 20:05
Paikkakunta: Turku

Re: Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja tounison » 22 Syys 2014 10:50

Kimmo kirjoitti:Moro!

- Korallin alkuperä. Eihän elävä kivi ole mitenkään rauhoitettu? Pikkusen vielä sellaista painia käyn itteni kanssa että onko meriakvaarion perustaminen eettisesti oikein? En ainakaan sellaista keskustelua täällä ole nähnyt.

Tässä nyt alkuun ajatuksia ja kysymyksiä. En ole oikein vielä edes päässyt siihen että mitä eroa on koralleilla ja miten se vaikuttaa akvaarion tekniikka valintoihin. Kaikki nyt aikanaan. En onneksi ole vielä ole tilannut mitään. Ajattelin tällä kertaa nyt vähän tutustua aiheeseen enemmän kuin rupeen törsäämään rahaa. Sitä näyttää jokatapaukessa menevän.

Asun muuten Salossa. En ole huomannut mitään meriakvaariokerhoja tällä. Kaipa täällä joku harrastaja löytyy.


Kivi taitaa olla kaikki viljeltyä, mitä suomessa tarjotaan. Koralleja ja kalojakin on paljon viljeltynä, jollei altaassa niin lahtien poukamissa. Suurimmat tukkurit ainakin antavat cites todistukset näistä tuoduita kamoista.

Rahaa saa menemään harrastukseen kuin harrastukseen paljon. Nämä ovat monesti omista valinoista kiinni, kuten tuo stream todisti. Kaikkia juttua ei tarvitse saada omaan altaaseen, monta kertaa olisi parempi pitää asiat simppelinä alkuun. Tarvikkeita löytyy löytyy jokaiseen hinta luokkaan...
tounison
 
Viestit: 83
Liittynyt: 25 Elo 2013 21:01
Paikkakunta: Lieto

Re: Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 22 Syys 2014 12:02

Itsellenikin on vielä jokseenkin epäselvää, minkälaisista paikoista akvaareissa käytettävää elävää kiveä merestä louhitaan. Olisi kyllä hyvä tietää tarkemmin mistä kivet tulevat.

Mutta tässä on ilmeisen hyvä vaihtoehto jos ei halua oikeaa riutanrunkoa käyttää.
http://realreefrock.com/
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja tounison » 22 Syys 2014 12:19

Suklaamonni kirjoitti:Itsellenikin on vielä jokseenkin epäselvää, minkälaisista paikoista akvaareissa käytettävää elävää kiveä merestä louhitaan. Olisi kyllä hyvä tietää tarkemmin mistä kivet tulevat.

Mutta tässä on ilmeisen hyvä vaihtoehto jos ei halua oikeaa riutanrunkoa käyttää.
http://realreefrock.com/


Riutan viereen laitetaan tehtyä"kiveä" mihin ajan saatossa kasvaa eliöstö. Kun tämä prosessi valmis, myydään kivi elävänä. Jostain luin että laittavat oikeaa kuollutta koralliriutan runkoa elävän riutan viereen ja sama odottelu. Tähän en löytänyt artikkelia, mistä sitä tavasin.
tounison
 
Viestit: 83
Liittynyt: 25 Elo 2013 21:01
Paikkakunta: Lieto

Re: Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja Kimmo » 22 Syys 2014 12:21

Ei ole tarkoitus etiikka puolta käsitellä tässä threadissa. Kunhan vaan teen tietoisen päätöksen harrastuksen aloittamisesta. Joku kuitenkin jossain vaiheessa tätä kysyy kuitenkin ja ennakkoluuloja löytyy. Harva kuitenkin Suomessa elää oikeasti ekologisesti. Jos mä nyt saan meidän muksuja kiinnostuu luonnosta enemmän niin se on vaan kotiin päin. Hienoa kuulla että myös viljely laajenee.

Mä kävin tänään kattomassa paikallisessa kivijalkamyymälässä Juwel Lido 200.sta. Se on passeli mun tarkoituksiin. Kyllä se taitaa olla nyt siinä. Sinällään ihmeellistä että tää on mun 4's juwel. En koe että olen merkkiuskollinen. Autoja perheessä on ollut 10-12. Kaikki on ollut eri merkkisiä tähän mennessä. :D

Se tekniikka puoli
- Mä tuplaan nyt noi T5 putket. Joten niitä olisi sitten 4. 4*28w = 112W. Mahtaako olla riittävästi? Ei sitten mitään havaintoa
- Streamereiksi olen ajatellut alla olevia. Näillä saisi jotain aaltoja aikaiseksi suhteelisen huokeasti. Tunzenit oli aika kalliita. En löytänyt mitään vastaavaa sieltä?
* 2x hydor koralia evo 2800
* Hydor smartwave controller
- Suodatin. Tää on vähän mysteeri mulle? Tarviiko sitä vai ei? Mä voin riipasta Juwelin oman pois. Voin ostaa ulkosuodattimen jos tarvii?
- Vaahdotin. Jos mä ostan tämän niin tarviiko sitten suodatinta?
Deltec MC600. Tolla mä saisin vaahdottimen pois akvaariosta. Vähän hintava, mutta jos tämä on tärkeä niin tähän voin kyllä investoida.
Tunzen skimmer 9004 on toinen mitä olen miettinyt
- Pinnantasaus. Tunze osmolator nano 3152. Taitaa just riittää

Siinä uusimpia ajatuksia aiheesta.

Br, kimmo
Kimmo
 
Viestit: 6
Liittynyt: 21 Syys 2014 13:27

Re: Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 22 Syys 2014 13:33

tounison kirjoitti:
Suklaamonni kirjoitti:Itsellenikin on vielä jokseenkin epäselvää, minkälaisista paikoista akvaareissa käytettävää elävää kiveä merestä louhitaan. Olisi kyllä hyvä tietää tarkemmin mistä kivet tulevat.

Mutta tässä on ilmeisen hyvä vaihtoehto jos ei halua oikeaa riutanrunkoa käyttää.
http://realreefrock.com/


Riutan viereen laitetaan tehtyä"kiveä" mihin ajan saatossa kasvaa eliöstö. Kun tämä prosessi valmis, myydään kivi elävänä. Jostain luin että laittavat oikeaa kuollutta koralliriutan runkoa elävän riutan viereen ja sama odottelu. Tähän en löytänyt artikkelia, mistä sitä tavasin.


Sorry vielä hieman oftopiccia, muuta sanoisin, että läheskään kaikki elävänä kivenä myytävä kivi ei ole tuollaista tavaraa vaan ihan elävien riuttojen rungoista louhittua riutan runkoa. Joissakin paikoissa tuollainen louhinta on jo kiellettyä, mutta monessa paikassa louhitaan edelleen riuttoja.
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja pekkara » 22 Syys 2014 14:13

Kimmo kirjoitti:- Oletan että mitään ala-altaita ei kannata homma tollaiseen. Ei ne taida edes mahtua. Vaahdotin pitää laittaa itse pönttöön, kai?
- Aiheuttaako kuution muoto jotain erityisjuttuja mitä pitää ottaa huomioon? 65 cm korkeus. Miten se pitäisi valaistuksessa ottaa huomioon?

Kun riuttatauti pari vuotta sitten tarttui, katselin itsekin kysymäsi kaltaista vaihtoehtoa, jonka sitten hylkäsin. Alakaappi on pieni (pohja jotain 50*45 cm), mutta saa sinne laitesumpun mahtumaan. Ei sitten juuri muuta. Netissä on esimerkkejä eri tavoin toteutetuista projekteista. Totesin kuitenkin, että koko paketin ostaessani olisin tullut ostaneeksi myös laitteita (suodatin, valaisin), jotka todennäköisesti olisin aika pian korvannut paremmin merivesikäyttöön sopivilla. Loppujen lopuksi hintaero räätälöityyn ratkaisuun ei ollutkaan niin monta satasta kuin olin kuvitellut - varsinkin kun altaan, sumpun ja kaapin osuudeksi tuli vain kolmasosa koko hankinnasta, jonka kustannuksiksi voit arvioida 10 €/litra. - Eli tutki sitäkin vaihtoehtoa, että teettäisit juuri sen mittaisen kokonaisuuden, joka parhaiten sille varattuun tilaan sopisi. Silloin miettisin, voisiko syvyys (etu- ja takalasin väli) olla vähän enemmän, jos korkeus on noin paljon.

Lyhytkätisenä sanoisin, että rakentelua ja hoitotöitä helpottaa, jos ulottuu laitojen yli sormillaan altaan pohjaan. Muutenhan korkeus vaikuttaa lähinnä valotehon tarpeeseen pohjalla, minkä kyllä pystyy hoitamaan sijoittamalla runsaasti valoa vaativaa eliöstöä ylempiin kerroksiin. Ja valotehon plus muunkin rekvisiitan tarpeeseen keskeisesti taas se, mitä eliöstöä aikoo akvaarioon hankkia.

Kavereiden lisäksi kannattaa jututtaa akvaariokauppiaita, joilla on tarjontaa merivesipuolelle. Kannattaa niiltä ostaakin eikä vain kysellä:) Turun tilannetta en tunne, mutta täällä pääkaupunkiseudun suunnassa ainakin Siniriutasta, Akvaariolinnasta ja Tammiston Megaeläimestä löydät myyjän, joka on ollut merivesiharrastaja itsekin ja asiantuntijana ymmärtää, mitä aloittaminen tarkoittaa. Itse en ole tuntenut niissä kertaakaan, että myyjä yrittää käyttää tietämättömyyttääni hyväksi saadakseen kaupan. Pikemminkin ovat vähän jarrutelleet...
pekkara
 
Viestit: 35
Liittynyt: 06 Touko 2013 11:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja SKMake » 22 Syys 2014 15:15

Jotain mietintämyssyyn...

- Kuutionmuotoisessa akvaariossa streamien suuntaaminen voi olla haastavaan kun altaaseen saa helposti aikaan mysrkyn. Pari streamia joiden tehoa voi säätää ja ne "pitää" olla magneettikiinnityksellä.

- Hiekkaa pohjalle vai bare bottom? Jos akvaariossasi tuulee kovaa saa kuutioon aikaan helposti hiekkamyrskyn. Pieni raekoko on kaunis, mutta ainakin itse sain säätää tovin ennen, kuin sain mukavasti virtausta ja hiekat pysymään paikoillaan.

- Skimmerillä ja suodattimella on eri tehtävät. Skimmeri on hyödyllinen, mutta ei pakollinen. Jos akvaariossasi tulee olemaan matala kuormitus ei skimmeriä välttämättä tarvitse. Ei sitä välttämättä tarvitse vaikka olisi suurikin kuormitus, mutta tavalla tai toisella ne vesiarvot pitäisi saada kohdilleen. Orjallisilla suurilla vedenvaihdoilla? Kuka niitä jaksaa pidemmänpäälle...? Suodattimeen saa kivasti vanua tai muuta, johon jää pienet roskat. Aktiivihiilet ja fosfaatinpoistajat saa sinne kans kivasti. Tosin nekin saa vaikka sukkahousuihin, jotka pudottaa kivien taakse... Tapoja on monia.

- Valaistuksesta en osaa sanoa noin korkeasta tankista ja T5 vitosista. Oma tankki on 43 cm korkea, vettä noin 40 cm korkeuteen. Valaistuksena toimii melkein 100 wattia lediä, mutta täydellä teholla ei poroteta, kuin valaisuajan keksivaiheilla. Pidän onnistuneesti softiksia, LPS'iä ja paria SPS'sää hengissä. Kyllä ne kasvaakin. Softiksia on siellä täällä, LPS'iä keskivaiheilla ja SPS'ät on lähellä vedenpintaa.

- Eettisyydestä sanoisin, että mielestäni samaan laatikkoon tämä tippuu, kuin makeanveden harrastuskin. Joitakin eläviä saa "tankissa kasvatettuina" ja "tankissa syntyneinä", huom kaksi eri asiaa. Kiveä saa myös kuivana/kuolleena, joka on kaivettu maanalta kaukana elävistä koralliriutoista. Tämän kiven mukana ei tule mitään mukavia elukoita, mutta eipähän tule mitään, mikä pitäisi tavalla tai toisella pyydystää tai hävittää tankista. Eduiksi sanoisin myös varsin huokean hinnan. Tietenkin jos kiveä ei tule kuin muutama kilo, niin se on melkein sama ottaako kivet kuivana vai märkänä. Suuremmilla määrillä hinnassa alkaa olla iso ero. Vaikka ottaisit koko kivisatsin kuivana/kuolleena ei kukaan pysty vuoden päästä sanomaan oliko kivi kuivaa vai "oikeaa elävääkiveä", kun laitoit sen tankkiin.

Mieti ensin mitä elukoita haluat tankissasi pitää ja hommaa tankki ja tekniikka sen mukaan. Tuollatavalla stream, skimmeri, suodatin, valaisu yms. kysymykset ratkeaa sen suurempia miettimättä.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: Kimmon meriallas projekti

ViestiKirjoittaja SKMake » 22 Syys 2014 15:26

Jäi kirjoittamatta, että pinnanimurointi on asia, joka kannattaa kans miettiä. Siihen aika helpoti kertyy kalvo. Jos et laita ala-allasta niin joudut poistamaan sen joko käsipelillä tai jollain suodattimella (joissain skimmereissä on myös pintaimuri). Kalvon syntyyn vaikuttaa esim. kuormitus ja vedenliike pinnassa.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Seuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa

cron