Mikan ja Tiinan suolasoppa

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 27 Marras 2012 23:56

Kahdeksan clarkii vuokkokalaa? :shock: Mistä tällainen idea?
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Mika » 28 Marras 2012 00:13

Siitä että se on tosi hienon näköistä kun ne ovat parvessa ja nukkuvat samassa vuokossa porukalla. Eivät ne pareittain uiskentele meressäkään :D
Vuokkokala kun osaa olla kimpassakin, niin miksipä ei sitten olisi siten kuin luonnossakin?
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 28 Marras 2012 00:39

Joo, kyllä mä olen nähnyt miten ne luonnonmerissä käyttäytyy, mutta suhtaudun riuttaoloihin nyt hieman epäilevästi tietäen tuon lajin käyttäytymisen pienellä kokemuksella. Tosin niitä oli vain kuusi ja lopuksi oli jätettävä se pariskunta. Mielenkiinnolla seuraan kuinka käy. Toivotaan, että käy kuin maailman merien dokkareissa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Rapide » 28 Marras 2012 06:28

Dominoiva naaras kun kasvaa isoksi, niin voi ottaa ohraleipä pienemmille :shock:
Kolmisen viikkoa sitten ongittiin lähes 2 x isommasta altaasta ISO naaras, joka tappoi kaikki muut clarkiit, jopa oman siippansa. Taisi kala muuttaa sitten Tigerin isoon tankkiin...

Vuokkokalat esiintyy luonnossa käsittääkseni perhekunnittain, ei parvissa. Eli ne resessiiviset koiraat samassa vuokossa on dominoivan naaraan jälkeläisiä, joille tulee kyllä lähtöpassit ennenpitkää.
Mutta toivottavasti kaikki tulevat toimeen siellä :)
Rapide
 

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Mika » 28 Marras 2012 15:30

No toivotaan parasta ja niin edelleen. Sitä on sen verran kahjo, että pitää kokeilla erilaisia asioita, eikä vain ottaa ainoana totuutena sitä mitä jollain on joskus ollut. Jos se jotakuta järkyttää, niin se tuskin lienee mun ongelma.
Kyllähän se isoin fisu selkeästi on agressiivinen, mutta tulevaisuus näyttää miten nämä tulevat toimeen. Ainakaan vuokkojen puutteeseen näiden kalojen viihtyminen ei tökkää, sillä tällä hetkellä altaassa on isohko haddoni ja gigantea, sekä ala-altaassa crispa toipumassa. Uskokaa pois, osaan sisustaa altaan niin että reviirit muodostuvat sopivasti. Eri asia on sitten se pysyykö vuokko paikallaan. Kyllä tämä allaskokokin on vasta välivaihe, joten siihenkään ei homman pitäisi kaatua :o
haddoni2.jpg


Tänään uusin simpuista rohkaistui syömään rautalangan päästä lance fish:n, mutta toinen vain mulkkasi sitä epäluuloisena. Samoin krotti, ei napannut vaikka naamaa sivelin kalalla. Hauskoja ötöjä.

Meillä tuo altaan kalasto painottuu nyt vuokkokalojen lisäksi väskäreihin ja petoihin, eli simppuihin ym. voihan se olla että jotain kivaa tuonne vielä hankin ja järkytän teitä vähän lisää :lol:
leucosternon.jpg
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Rapide » 28 Marras 2012 17:01

Ei ole vielä kyllä kuullut, että joku olisi järkyttynyt vuokkokaloista akvaariossa ;)
Mä en kyllä täyttäisi altaan biolokeroita vuokkokaloilla, kun on olemassa niin paljon hienompiakin kaloja, mutta nämä on makuasioita. Enkä varsinkaan clarkiilla... :?
Mutta ei siinä mitään jos niistä tykkää :)

Mitä välskäreitä siellä on? Olet nyt pariin kertaan niistä maininnut, joten...
Rapide
 

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Mika » 28 Marras 2012 18:39

Tuntuu siltä että joku tässä juuri "järkyttyi" siitä määrästä ja vähän laadustakin :? Peruskalaa on tarkoitus pääosin pitää.

Nää meidän välsyt ei ole niitä hienoimpia, mutta mä tykkään :D
Acanthurus leucosternon
Acanthurus olivaceus
Paracanthurus hepatus
Zebrasoma flavescens
Zebrasoma scopas
Zebrasoma veliferum

Muitakin välsyjä oon katellut, mutta tuntuvat olevan vähän hankalia saada ja toisaalta kasvavat kovin nopeasti nykyisessä altaassa isohkoiksi. Voi olla että näitä ei tule kuin joku yksilö enää ja loput on sitten noita ei jokamiehen kaloja, eli erityishuomiota vaativia. Katotaan nyt.

Mun logiikka on näissä kalavalinnoissa sellainen, että kalan ei tarvitse olla mikään über harvinainen tai kallis, vaan nimenomaan sellainen jonka mahdollinen kippaaminen ei laita piehtaroimaan itsesäälissä. Clarkiit ovat valikoituneet niiden käyttäytymisen perusteella ja pientä porukkaa päätin kokeilla kun siihen tuli mahdollisuus. Jää nähtäväksi kuinka kalasto muotoutuu tulevaisuudessa. Tarkoituksena ei tokikaan ole vaihdella kalastoa kovinkaan paljoa, mutta jos noitten vuokkokalojen kanssa tulee ongelmia, niin laittelen niitä sitten muualle. Ovatpahan ainakin helppoja ottaa kiinni, kun menevät vuokkoon piiloon haavia.
Jos jostain välsystä pitäisi luopua, niin paletti ja keltavälsy voisivat olla vaihtolistalla ensimmäisinä.
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 28 Marras 2012 19:28

Hämmästelin vain, ja odottelen mielenkiinnolla tulevaisuutta toivoen parasta ja pitkää ikää kaloille riutassasi.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Rapide » 28 Marras 2012 19:47

Kyllä noi on niitä hienoimpia mun mielestä, nimenomaan ainakin Leuco ja Oliivi.
Scopas ja veliferum on kans tosi hienoja, mutta en ota enään ns. "värittömiä" kaloja... Siksi japonicuskin lähtee.
Rapide
 

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Mika » 28 Marras 2012 20:30

Mä taasen voisin heti haluta tuon :)
Mä voisin antaa sun parveen tuon juustosiivun 8-)
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron