Lillyn pikkuriutta/kalaario

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Lilly » 02 Helmi 2015 21:39

Pitää vissiin sit käydä sormella varovasti härkkimässä kunhan kerkeen
Lilly
 
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Tammi 2015 15:04
Paikkakunta: Turenki

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Lilly » 03 Helmi 2015 20:48

Näin sormituntumalla perehtyneenä sanoisin että se on jotain leväää.
Lilly
 
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Tammi 2015 15:04
Paikkakunta: Turenki

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Lilly » 10 Helmi 2015 17:15

Aika tasasta menoa on ollut riutan kanssa..ajatella että se on kohta ollut jo kuukauden pystyssä. Kaikki mennyt tosi hyvin, lukuunottamatta sitä että mulle on ilmestynyt akvaarion etulasiin hirvästi jotain valkoisia pieniä pisteitä. Tutkinnoista huoilimatta en ole saanut ihan tarkkaan selville mitä ne ovat, ja ne näyttävät palaavan aina uudestaan vaikka annan niille lähes päivittäin kyytiä magnettiputsarilla. Ovat ulkonäöltään pieniä pisteitä joilla on lonkerot ja veikkaisin että kyseessä voisi olla esim Cladonema meduusoja.

Viuhkamatojen voimakkaasta lisääntymisestä ja kasvusta päätellen allas voi hyvin. Muutama pieni kuplalevä pongattu, mutta jotenkin tuntuu että mulla on ainakin omia odotuksia vähemmän levää akvaariossa, en sitten tiedä onko se hyvä vai huono juttu :D Eniten tuntuu olevan vihreää viuhkamaista levää, sitten tuota ruskea/valkoista levymäistä levää, pientä punaista piikikästä levää ja pientä vihreää nurmikkomaista levää. Joskohan kohta tonne uskaltaisi laittaa jotain elävää ;)
Lilly
 
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Tammi 2015 15:04
Paikkakunta: Turenki

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Gorkki » 11 Helmi 2015 00:00

Ne valkoiset pisteet saattavat hyvinkin olla copepodeja joita ilmestyy suuret määrät, ainakin minulla, altaan laseihin noin kuukausi perustamisen jälkeen. Ne podit on kyl niin pieniä, että niistä ei silmällä juuri muuta erota kuin valkoisen pisteen. Mut jos ne muistuttavat enempi tuollaisia meduusoja niin ovat varmaan sitten niitä. Googletin nimittäin tuon Cladonema-meduusan ja saman näköisiä minullakin on joskus ollut, mutta ovat sitten hävinneet aika nopeasti. Podit ovat hyvää ruokaa riutan asukkaille.

Kannattaa ne kuplalevät poistaa heti sitä mukaa kun niitä näkyy, ne nimittäin eivät sieltä altaasta itsekseen katoa. Vaikka siellä ei olisi yhtään ravinteita, niin silti tuntuvat leviävän suht tehokkaasti ja kaiken lisäksi ne viihtyvät hyvin pienellä valomäärälläkin. Omista elukoista mikään ei niitä ole syönyt, mutta jollain Mithrax-rapu on niitä syönyt. Ne kannattaa sitten koittaa irroittaa siten, että kupla ei hajoaisi, koska kuplasta vapautuu itiöitä veteen. Ne muut levät sieltä kyllä aikanaan häviävät, kun allas tuosta kypsyy.
Gorkki
 
Viestit: 35
Liittynyt: 01 Syys 2011 21:07
Paikkakunta: Masku

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Aqualung » 11 Helmi 2015 19:02

Kuplalevien leviäminen puhkaistun "itiöistä" taisi muuten olla debunkattu tässä vuoden sisään ihan jonkun tutkimuksen toimesta.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Gorkki » 11 Helmi 2015 23:46

Ahaa, ihan hyvä tietää.
Gorkki
 
Viestit: 35
Liittynyt: 01 Syys 2011 21:07
Paikkakunta: Masku

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Aqualung » 13 Helmi 2015 19:55

Yritin nyt hakea sitä artikkelia, mutta en nyt ainakaan Advanced Aquaristin tai Reefbuildersin sivuilta nopeasti löytänyt. On siis olemassa myös mahdollisuus että olen kuvitellut koko asian.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Lilly » 17 Helmi 2015 12:35

Kyllä nyt uskaltaisin väittää että mulla tuo kuplalevä lähti katoamaan ihan luonnon omin keinoin, enään yksi säälittävän pieni kupla näkyvissä..

Uusia asukkaita

Kuva

Kuva
Lilly
 
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Tammi 2015 15:04
Paikkakunta: Turenki

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Lilly » 21 Helmi 2015 19:22

Ökkimönkiäisten maailmassa. Hirveesti on alkanut vilinää altaassa. Kivissä ja maassa möyrii paljon pieniä öttiäisiä joista suurin osa näyttää pienen pieneltä tuhatjalkaisilta. Lisäksi pohjahiekasta pongattu valko/vihreitä pieniä matoja, jotka paljastuivat kun rupesin katsomaan että mikän "lika" se tuolla mönkii. Toivottavasti ei ole mitään ikäviä kavereita. :?

Ainoa sieniasukki oli kokenut kovia, kun ilmeisesti taskurapu yöllisillä menoillaan oli kipannut sienen asuttaman pikkuruisen kiven ymäpäri. Hieman kärttyinen sieni löytyi kiven alta, mutta nyt se taas lötköttelee tuolla onnellisena riutan kuninkaana.

Olen tässä nyt vähän mietiskellyt että mitä haluan tuonne altaaseen laittaa. Kuplavuokko on mun suurin haave tällä hetkellä, sillä näin sellaisen livenä ja oi että kun oli kaunis. Jos vain jostain sellaisen saisin. Vuokkokaloille voisin harkita jonkin kodin hankkimista, harmi vaan että occellariksien lempivuokot on liian isoja mun pieneen altaaseen. Eli joku helppohoitonen koralli vois olla hyvä vaihtoehto. Siinä ne mun toiveet sitten olikin. Ei ainakaan pitäis mennä liian hankalaksi tää harrastaminen liian suurien odotuksien takia :roll:
Lilly
 
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Tammi 2015 15:04
Paikkakunta: Turenki

Re: Lillyn pikkuriutta/kalaario

ViestiKirjoittaja Lilly » 22 Syys 2015 09:57

Paljon on aikaa mennyt ja systeemitkin muuttuneet. Tekniikka alkuperäisestä vaihtunut lähes kokonaan ja allaskin on nyt uusi. Koralleja mulla on nyt aika paljon, ja hävettääkin sanoa että en edes tarkalleen muista mitä mikäkin on... :oops: Kaloja yhä edelleen vain kaksi vuokkokalaa. Korallit han hyvin kasvaneet, mutta nyt etenkin LSP innostuneet uudesta vaahdottimesta ja jakautuneet kun hullut. Tosin menetyksiäkin on tullut sillä yksi montipora ja joku toinen kivikoralli otti itseensä ollessaan pari päivää ilmeisesti liian valoisassa. Molemmat hieman valkaistuneet mutta nyt ne on siirretty alemmas altaaseen jos vielä pelastuisivat, en tiedä auttaisiko noiden frägäily niin että sais vaaleat osat pois vai stessaisiko se vaan enemmän noita. Muutenkin tulle isommalle valkaistuneelle korallille ei oiken ole paikkaa altaassa joten menetys ei nyt niin kovin suuri taida olla.

Kuva

Kuva

Tuossa vielä kuvaa koko kokonaisuudesta. Alan olla aika tyytyväinen tähän altaaseen. Toki tuonne huipulle olisi kiva saada jotain valosta tykkäävää systeemiä. Kuvassa oikealla oleva pehmeä koralli kiukkuaa kun jouduin sitä siirtämään, on siis vetänyt lonkeromaiset polyyppinsa piiloon. Kuvassa näkyy huonosti vasemmalla kyljellä olevat montiporat ja yksi tornina kasvava ruskea kivikoralli oikealla. No kuvat muutenkin hieman epä edustavia kännykäkuvia kun kamera on vielä jossain muuttolaatikossa :D Haaveilisin jostain vuokosta tuohon altaaseen mutta ei taida niin pientä löytyä missä myös vuokkokalat viihtyvät..

Kuva
Lilly
 
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Tammi 2015 15:04
Paikkakunta: Turenki

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron