30l Nano

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Rapide » 21 Syys 2012 09:51

Miksi haluat lisää? :shock:
Rapide
 

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Alexander » 21 Syys 2012 11:02

Seriatoporat kuolemassa kun on liian vähän.
Alexander
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2012 13:56

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Samigo » 21 Syys 2012 11:14

Alexander kirjoitti:Seriatoporat kuolemassa kun on liian vähän.


Mulla ei ole Salifertin testi näyttäny väriä missään vaiheessa ja silti hystrix sekä caliendrum on nopeimpia kasvajia kipossa. En ole tosin perehtynyt faktoihin tuon fosfaattioletuksen takana; pelkästään olen havainnoinut.
540 l (150x60x60); käynnistetty 1.4.2013.
Samigo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 17 Marras 2011 18:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Alexander » 21 Syys 2012 11:27

Kaikki Seriatoporat ovat luultavasti tullut samasta kasvattajilta. Hystrix on hyvin siro ja pitkä. Tämä on indikaatio siitä että kasvattajalla on ollut korkeat fosfaatit allassa. Sitten kun ne tulivat mun luo missa mulla on 0(siis ei yhtään) fosfaattia niin on tullut shokki niille ja siitä sitten tää STN(Slow Tissue Necrosis) on tullut. Mulla on pieni hystrix fragi muualta ja se voi hyvin samassa akvaariossa.
Alexander
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2012 13:56

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Alexander » 21 Syys 2012 18:14

Tänään tuli muuten perheenlisäys, pieni Euphyllia ancora tai mahdollisesti divisa/paradivisa.
Alexander
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2012 13:56

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Alexander » 23 Syys 2012 11:20

Eilen sain vihreä levymontiporaa ja lisäsin KNO3 ensimmäistä kertaa. Saa nähdä jos auttaa..
Alexander
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2012 13:56

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Akutila » 23 Syys 2012 19:28

Alexander kirjoitti:Kaikki Seriatoporat ovat luultavasti tullut samasta kasvattajilta. Hystrix on hyvin siro ja pitkä. Tämä on indikaatio siitä että kasvattajalla on ollut korkeat fosfaatit allassa. Sitten kun ne tulivat mun luo missa mulla on 0(siis ei yhtään) fosfaattia niin on tullut shokki niille ja siitä sitten tää STN(Slow Tissue Necrosis) on tullut. Mulla on pieni hystrix fragi muualta ja se voi hyvin samassa akvaariossa.


Alexander kirjoitti:Eilen sain vihreä levymontiporaa ja lisäsin KNO3 ensimmäistä kertaa. Saa nähdä jos auttaa..


Mistä olet lukenut korkean fosfaattipitoisuuden ja SPS-korallien kasvunopeuden yhteydestä? Korkea fosfaattipitoisuus voi toki vaikuttaa symbioottisten zooxanthellae-levien hyvinvointiin ja sitä kautta mahdollisesti korallien kasvunopeuteen, mutten ole koskaan aikaisemmin kuullut korkean fosfaattipitoisuuden (tai nitraattilisäyksen) vaikuttavan positiivisesti minkään riutta-akvaarion hyvinvointiin pidemmällä aikavälillä. Suosittelen vahvasti jättämään KNO3 - lisäyksen pois ja etsimään STN:n aiheuttajaa muualta. Zooxanthellae - levät saavat normaalisti ruokitun riutta-altaan vedestä riittävästi fosfaattia ja nitraattia kyetäkseen yhteyttämään ja tuottamaan koralleille tarvittavan määrän sokeria. Valon määrä on tässä yleensä rajoittava tekijä.

Riutta-akvaarion nitraatti- ja fosfaattipitoisuudet tulisi pitää testien havaitsemiskynnyksen alapuolella ja tähän tulisi pyrkiä kaikin tarpeellisin keinoin (vaahdotin, hiilen annostelu, leväsuodattimet...).
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Iipuli » 23 Syys 2012 19:41

Akutila kirjoitti:Mistä olet lukenut korkean fosfaattipitoisuuden ja SPS-korallien kasvunopeuden yhteydestä?


Samaa pohdin. Ennemminkin alkaisin valaistusta miettiä.(huomattavasti tehokkaampi nyt, kuin edellisessä purkissa?) Sekä Kh ja Ca (plus tietty Mg) arvoja.
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Alexander » 23 Syys 2012 20:22

Esimerkiksi; http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_5/ ... phates.htm ja http://reefbuilders.com/2011/12/05/acro ... te-growth/

KNO3 lisäsin että saisin lisää K altaaseen(Zeoliittin takia). Nitraatti ei noussut juuri mitään, mutta K on tällä hetkella about 3ppm mikä on huomattavasti parempi kuin ennen.
Alexander
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2012 13:56

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Akutila » 24 Syys 2012 08:56

Alexander kirjoitti:Esimerkiksi; http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_5/ ... phates.htm ja http://reefbuilders.com/2011/12/05/acro ... te-growth/

KNO3 lisäsin että saisin lisää K altaaseen(Zeoliittin takia). Nitraatti ei noussut juuri mitään, mutta K on tällä hetkella about 3ppm mikä on huomattavasti parempi kuin ennen.


Kyseinen artikkeli kertoo ainoastaan kuinka on kokeellisesti havaittu Acropora - suvun korallien kasvavan nopeammin korkeammissa fosfaattipitoisuuksissa, mutta se ei ota kantaa korkeamman fosfaattipitoisuuksien muihin vaikutuksiin akvaario-olosuhteissa. Tekstissä ReefBuildersin tekstissä kerrotaan korkeamman fosfaattipitoisuuden vaikuttavan zooxanthellae - levien tiheyteen korallin kudoksessa, mikä taas suoraan vaikuttaa väriin: jos zooxanthellae - levää on paljon, korallin väri muuttuu ruskeammaksi. Henkilökohtaisesti pidän enemmän värikkäistä ja hitaammin kasvavista Acroporista ruskeiden ja nopeasti kasvavien sijaan. Toki valon määrä ja laatu vaikuttaa tähänkin.

Menetelemässäsi on myös melkoinen ristiriita: eikö zeoliitin käytöllä ole tarkoitus laskea ammoniakki- ja fosfaattipitoisuuksia? Nyt lisätessäsi menetelmän vuoksi kaliumia, tulet myös lisänneeksi typpikierron lopputuotetta, eli nitraattia jonka muodostumisen altaassa pyrit nimeomaan estämään zeoliitin käytöllä.
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron