30l Nano

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Alexander » 24 Syys 2012 09:37

Olet aivan oikeassa. Mutta molemissa teksteissä lukee että liian alhaiset fosfaattipituisuudet pysäyttää tissue regenerationia ja vastaavia. En millään tavalla usko että liian korkeat fosfaatti/nitraatti pitoisuudet tekisi hyvää koralleille. Luulen toki että olet väärinkäsitellyt mitä yritän tehdä tässä tapahduksessa ja keskityt vain siihen että sanoin että korkea fosfaattipitoisuus olisi hyvää/auttaa kasvua(mikä en oikeastaan sanonut). Muista myös että tämä on skimmerless.

Kaikki seriatoporat bleachaa pahasti ja STN näkyy. Mun vesiarvot oli "liian" puhtaat niille joten jouduin korjaamaan asian lisäämällä KNO3. Vaikka lisäsin NO3 niin salifertin testi näyttää nollat mutta K on 3ppm mikä oli myöskin 0 ennen. PO4 on 0 ja jos korallit ei parane edes jonkun verran viikon kuluttua joudun lisäämään sitäkin. Muita syitä ei mun mielestä voi olla kun on muita Seriatopora frageja allassa ja ne voi hyvin. En usko että valot olis syy, about 40W LED 50cm tankin yläpuolella ~500PAR 15cm nitten alla ilman optiikkaa. Vielä vähemmän sen 50cm korkeudella.


Pyydän anteeksi jos tää mun kieli ei ole 100%, suomi on vasta kolmas kieli.
Alexander
 
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2012 13:56

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Rapide » 24 Syys 2012 10:11

Nyt on mielenkiintoinen aihe kyllä 8-)
Iteselläni on TOSI korkea nitraattipitoisuus (50-100mg/l), ja olen tehnyt kaikenlaisia temppuja sen alentamiseksi. On zeoliitit, 32 kg kiveä lisätty, fosfaatinpoistajat ja eilen laitoin biopelletit, sekä Purigen vielä apuna. Toistaiseksi ei valtavia muutoksia ole havaittu.
Korallit voivat hyvin, lukuunottamatta Montiporia, jotka todennäköisemmin ottivat osumaa valo-ongelmista, kuin ravinnepitoisuuksista. Seriatoporat, etenkin hystrix on ottanut hurjan kasvupyrähdyksen ravinnepiikin ilmaannuttua, ja väritkin ovat voimistuneet. Samoten caliendrum on paremman näköinen kuin ennen, kun arvot olivat "siedettävät".
Myös Acroporien värit ovat parantuneet.
LPS-korallit voivat erinomaisesti ja ovat voimissaan. Mitään syy-yhteyttä en kuitenkaan muodosta ravinnenousun ja korallien hyvinvoinnin välille, sillä myös muita muutoksia ekosysteemissä on tapahtunut.

Kieliopilla ei niinkään ole merkitystä, kun puhutaan asiaa ;)
Ota huomioon, että moni äidinkielenään puhuva kirjoittaa huonompaa suomea jokatapauksessa...
Rapide
 

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Akutila » 24 Syys 2012 15:40

Alexander kirjoitti:Olet aivan oikeassa. Mutta molemissa teksteissä lukee että liian alhaiset fosfaattipituisuudet pysäyttää tissue regenerationia ja vastaavia. En millään tavalla usko että liian korkeat fosfaatti/nitraatti pitoisuudet tekisi hyvää koralleille. Luulen toki että olet väärinkäsitellyt mitä yritän tehdä tässä tapahduksessa ja keskityt vain siihen että sanoin että korkea fosfaattipitoisuus olisi hyvää/auttaa kasvua(mikä en oikeastaan sanonut). Muista myös että tämä on skimmerless.

Kaikki seriatoporat bleachaa pahasti ja STN näkyy. Mun vesiarvot oli "liian" puhtaat niille joten jouduin korjaamaan asian lisäämällä KNO3. Vaikka lisäsin NO3 niin salifertin testi näyttää nollat mutta K on 3ppm mikä oli myöskin 0 ennen. PO4 on 0 ja jos korallit ei parane edes jonkun verran viikon kuluttua joudun lisäämään sitäkin. Muita syitä ei mun mielestä voi olla kun on muita Seriatopora frageja allassa ja ne voi hyvin. En usko että valot olis syy, about 40W LED 50cm tankin yläpuolella ~500PAR 15cm nitten alla ilman optiikkaa. Vielä vähemmän sen 50cm korkeudella.


Pyydän anteeksi jos tää mun kieli ei ole 100%, suomi on vasta kolmas kieli.


Nämä ovat todellakin mielenkiintoisia keskustelunaiheita ja näistä on aina hedelmällistä keskustella! Jätin tosiaan huomioimatta suhteellisen pienen nitraatin lisäysmäärän, sillä kaliumin tavoitearvohan on vain 3 mg/l eikä KNO3:ta tarvitse tähän paljoa annostella, jolloin nitraattilisäys ei ole niin suuri että se välttämättä näkyisi edes testeissä. Fosfaattipitoisuuden nostoon sopisi esimerkiksi kaliumdivetyfosfaatti. Minkälaisen valonmuutoksen nämä bleachaavat seriatoporat kokivat muuttaessaan? Minkälainen kuormitus altaassasi noin muuten on? Lähtisin itse lisäämään kuormitusta ja ruokkimaan reilummin jos alhainen ravinnepitoisuus olisi ongelmana.

Kolmanneksi kieleksesi kirjoitat suomea todella hyvin!

Rapide kirjoitti:Nyt on mielenkiintoinen aihe kyllä 8-)
Iteselläni on TOSI korkea nitraattipitoisuus (50-100mg/l)


Oletko jo tarkistanut tämän vastakorkatulla Salifertin NO3 - testillä?
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Rapide » 24 Syys 2012 18:02

En :oops:
Rapide
 

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja SKMake » 04 Loka 2012 12:01

En ihmettele yhtään, että koralleissa näkyy positiivisia efektejä, kun saivat ravinteikkaampaa vettä. Tietenkin liika on liikaa, mutta se on vain hyvä jos vesi ei ole täysin puhdasta. Alla on perustelut väitteelleni.

Perus SPS Koralli tarvitsee proteiineja ja hiilihydraatteja (sokereita) ruuakseen. Proteiinit se suodattaa vedestä ja sokerit saadaan Zooksantellilta. Korallin jäte taas ruokkii Zooksantellia. Tämä pyörä, kun saadaan pyörimään oikein lujaa on tulokset harrastelijan ja naapureiden ihasteltavissa pian.

Tämä on yksi syy miksi minä en esimerkiksi käytä vaahdotinta, koska se vaahdottaa jätteen lisäksi kaikenlaista hyvää pois vedestä.

Laittakaas kommenttia :)
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Rapide » 04 Loka 2012 12:17

Mutta se kaikki hyvä taas lisätään ballingina, traceina, aminoina, jodina, phytona... Se kaikki paha taas on, pysyy ja lisääntyy jatkuvasti jos ei vaahdotin sitä poista.
Rapide
 

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja SKMake » 04 Loka 2012 15:58

En käytä vaahdotinta jätteen poistoon, mutta aktiivihiilet ja fosfaatinpoistajat on kierrossa 24/7. Laitan nyt vielä Purigenit siihen rinnalle. Niitä tunnutaan kehuvan, joten haluan ehdottomasti testata niitä. Purigenista näkee vielä selvästi milloin se tulee vaihtaa. Aktiivihiilestä ei viimeistä käyttöpäivää näe vasta, kun ollaan jo myöhässä. Eli hiili on muuttunut vain bakteerisuodattimeksi ja lima kasvaa hiilen pinnalla jo näkyvästi. Vaihdan hiilet joka kuukausi.

Minulla on mekaaninen suodatus ennen, kuin vesi kiertää itse hiileen, joilloin liian suuret partikkelit eivät tuki hiiltä ja se suodattaa sitä mitä minä haluankin sen suodattavan. Toki hiili suodattaa niitä isompiakin partikkeleita, mutta ne lyhentävät hiilisatsin käyttöikää.

Aktiivihiili poistaa myös traceja, mutta ei läheskään niin reilusti, kuin vaahdotin. Vaahdotin puskee mustaa mönjää, jossa on paljon mukana sitä mitä ei tarvitsisi poistaa.

Talkkari osasto puhdistaa pohjaa ja kiviä, jotta "kiinteytynyt sonta" ja ulosteet eivät jäisi tankkiin ja alkaisi ajan kanssa pilata vettä.

Tykkään, että on ravinteita, mutta ei liiaksi ja siksi olen valinnut ajaa tankkia näin.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Rapide » 04 Loka 2012 19:32

Hei, isojakin altaita ajetaan todella menestyksekkäästi ilman vaahdotinta, joten mikäs siinä :D
Itse olen silti vaahdottajan kannattaja - ja mitä isompi, sen parempi. Mutta täällä onkin reilusti kaloja, ja osa petoja, joten vaahdottaja on must.
Lisäksi tuollaisessa vesimäärässä kuin allekirjoittaneella, ei ihan vedenvaihdoilla ja suodatuksella pidetä elintasoa yllä...
Rapide
 

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Mika » 05 Loka 2012 08:03

Rapide kirjoitti:Mutta se kaikki hyvä taas lisätään ballingina, traceina, aminoina, jodina, phytona... Se kaikki paha taas on, pysyy ja lisääntyy jatkuvasti jos ei vaahdotin sitä poista.

Näin minäkin olen käsittänyt, mutta M.Haaga:n tankki on kyllä selkeä esimerkki siitä, että mokomaa ostoslistalla komeilevaa kapistusta ei kuitenkaan välttämättä tarvittaisi. Mitähän tässä pitäisi uskoa?
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: 30l Nano

ViestiKirjoittaja Rapide » 05 Loka 2012 08:24

Haaga tietää mitä tekee ;) Itse en lähtisi kokeilemaan.
Rapide
 

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron