30L kääpiömeriheppanano

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 22 Loka 2012 15:58

Jotkut ovat ehkä jo bonganneet ensimmäisen nanoprojektini(37L sylinterinano).

Tähän nanoiluun tulee jatkoa, sillä olen perustamassa toista sylinteriä, joskin hieman pienempää. Tarkoituksena tehdä siitä koti merihepoille. Tätä ideaa olen haudutellut merivesiharrastukseni alkamispäivästä lähtien.

Eniten mietityttää se, että saankohan mitenkään yhdistettyä näiden kahden sylinterin vesimassoja...toinen näistä kun on jo täydessä vauhdissa eli tyhjentäminen ei tule kyseeseen.

No anyway. merihepoakvaan tulee paksuhko hiekkapeti, sekä keskelle kapea pitkä EK. Tämän taakse jotakin pitkäksi kasvavaa makrolevää antamaan hepoille suojaa. Tähän purkkiin ei tule tietenkään mitään kaloja. Lisäksi ajattelin istuttaa tähän akvaarioon Gorgoniaa, se voisi sopia hyvin heppojen kanssa...

Jos tulee ideoita/ehdotuksia tässä vaiheessa niin otan mielelläni vastaan :)
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Rapide » 22 Loka 2012 16:29

Siis ei tule kaloja vai tulee kaloja? Mä en nyt ymmärrä... Ja siis ihan tosissani en nyt ymmärrä, en koita olla pikkunäppärä edes.
Jos meinasit kaloja, niin älä. Ei... :shock: Muuten kuulostaa thoudella hyvältä! :P
Rapide
 

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 22 Loka 2012 16:35

Kääpiömerihevonen, Hippocampus zosterae, kasvaa sekin mahdollisesti 5cm. Koska nämä vaativat elävää tai pakasteruokaa useamman kertaa päivässä, tulee se kuormittamaan allasta kovasti. Nanot ovat hienoja, mutta nyt ei kuulosta minusta kovin järkevältä idealta kalojen kannalta. Merihevonen on siis kala :D eli kyllä sinne niitä kaloja nyt suunnittelit.

Miksi et laittaisi edes 100-150 litraista allasta niille?
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 22 Loka 2012 20:13

Siis tarkoitun että EI tule kaloja, sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta tarkoituksena olisi siis laittaa merihevosia, jotka luokitellaan kylläkin kaloiksi...

Olen tässä pari kuukautta ideaa haudutellut ja ilmeisesti kääpiömerihepoille toimivin ratkaisu olisi pieni pönttö suuren sijaan. Juuri tuon vaativan ruokakulttuurin takia(elävää ruokaa pitäisi olla päivittäin) on toimivampaa jos pönttö on pieni, tämä parantaa hepojen mahdollisuutta syödä ylipäätään. Rapakon toisella puolella suositellaan pienelle parvelle (2-4 yksilöä) noin 10 gallonan pönttöä...

mitäs kalakaveri on mieltä asiasta? :)
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja KalaKissa » 22 Loka 2012 20:30

Sorry pakko kommentoida mutta itse en tuon kokoiseen nanoon laittas heppoja, syyksi laittaisin sen että altaan pitäis olla todella tasapainoinen kokoaika muutenhan hepat sairastuu jos vesiarvot heittelee useasti, eikös noissa pienissä altaissa toi vesiarvojen pitäminen tasaisena oo hitusen haastavampaa kuin isommassa ?
(Saa korjata jos olen väärässä.)
Kyllä se vielä tästä valmistuu :)
KalaKissa
 
Viestit: 150
Liittynyt: 18 Kesä 2012 23:19
Paikkakunta: Tampere

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 22 Loka 2012 22:09

Juu onhan se haastavampaa, eihän sitä kukaan kieltää voi. Itsellä ainakin pysynyt 37L nanossa vesiarvot stabiilina koko ajan kuukausi perustamisen jälkeen...

Mua kyllä vähän mietityttää tuo että kuinka paljon elävä ruoka kuormittaa vettä kemiallisesti...
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 22 Loka 2012 22:14

Paljon.. Mulla on tuossa 20 litraisessa altaassa yksi vuokkokalan poikanen kasvamassa. Kun sitä vielä elävällä tai pakasteilla ruokin, vaihdoin vettä joka toinen päivä. Nyt harventanut 1-2krt/vkossa 30% kun syö kuivaruokaa pääasiassa. Altaassa on Chaetomorpha- makrolevää kuluttamassa hieman ravinteita.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 23 Loka 2012 07:06

Onko sulla elävää kiveä kuinka paljon osaatko arvioida?
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Rapide » 23 Loka 2012 07:33

Tokkopa se nyt siitä kiven määrästä niinkään on kiinni.
Merihevoset on käsittääkseni hyvin hyvin herkkiä kaloja, ja tuollainen 30l sylinteri ei todellakaan ole niille oikea allas. Tämä kuulostaa nyt ehkä ilkeästi sanotulta, mutta en tätä pahalla sano - jos et ole valmis laittamaan hevosille kunnollista systeemiä isolla vaahdottimella ja muulla vaadittavalla tekniikalla, niin älä ota niitä ollenkaan.
Itse pidän merihevosia lähes "ammattilaisten" erikoislajina, ja en itsekkään koe olevani kykenevä niiden vaatimustasolle läheskään vielä. En edes helpoimpien lajien pitämiseen...
Uskon, että en ole ainut joka on tästä asiasta tätä mieltä. Kuulostaa varmasti karulta, mutta hyvää tässä tarkoitetaan. :geek:
Rapide
 

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Iipuli » 23 Loka 2012 08:57

omppu kirjoitti:Itsellä ainakin pysynyt 37L nanossa vesiarvot stabiilina koko ajan kuukausi perustamisen jälkeen...


Kuukausi on todella lyhyt aika sanoa juuri mitään altaan tasapainosta. Ja yhä suosittelen kokeilemaan elävän ruuan kasvattamista ainakin parin kk ajan. On vaativampaa puuhaa kuin uskoisi. Vaatii todella säntillistä huoltoa.
Lisäksi joudut vaihtamaan vettä tuonne todella usein. Miten onnistuu noin pienessä ilman, että hepat häiriintyy? Ja jos saat systeemin toimimaan ja kaverit viihtymään, niin mitäs sitten, kun alkavat lisääntyä?

Kaipa ne hepat pienessäkin akvassa menee, mutta mä olen kyllä yhä sitä mieltä, että sitten kunnon ala/sivuallas ja refu samaan kiertoon. Rapidea komppaan tässä. Itse en uskaltaisi ottaa. Ovat niin vaativia. (lämpötilakaan ei saisi heitellä juuri lainkaan minihepoilla)

Altaan perustaminen on helppoa. Toimivan tasapainoisen systeemin aikaansaaminen onkin jo vaikeampaa. Oon tosi tylsä, mutta suosittelisin nyt jarruttelemaan vähän ja katsomaan, että kuinka hyvin se tasapaino säilyy siinä ekassa nanossa esim. 6kk. Mulla tuli nanon(60l) kanssa ekat ongelmat muistaakseni 3kk kohdalla perustamisesta. Ja niistä selviäminen oli rankkaa duunia.
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Seuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron