30L kääpiömeriheppanano

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja KalaKissa » 23 Loka 2012 12:18

Mitä katsellu noiden kääpiömerihevosten altaan minimisuositusta on jokusen 50l, en oikein käsitä että millä foorumilla puhutaan että kääpiömerihevosia vois pitää 10 gallonassa ja vieläpä pienissä parvissa? Itse aijon sijoittaa tulevat merihepat tonne meidän 720l altaaseen just siks koska vesiarvot ja lämpö ei heittele niin rajusti kuin pienemmässä saattaa tapahtua. Ja isompaan altaaseen saa myös ylimääräisen ruuankin syöviä allastovereita. ;) Kyllähän ne merihepatkin oppii löytään sen ruokansa ajallaan vaikka olisikin isompi allas.
Mieti vielä tarkkaan ettei harmita myöhemmin kun joku vahinko sattuu.
(Mun ajatuksia, ei saa harmistua.)
Kyllä se vielä tästä valmistuu :)
KalaKissa
 
Viestit: 150
Liittynyt: 18 Kesä 2012 23:19
Paikkakunta: Tampere

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Rapide » 23 Loka 2012 12:39

Olen tästä ennekin jossain sanonut, että minimi on minimi. Eli siis ei missään tapauksessa ainakaan sen pienempään, jos siihenkään...
Rapide
 

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 23 Loka 2012 18:11

KalaKissa, esimerkiksi Reef-Geeks.com forumilla on paljon puhetta asiasta, siellä suunnitteilla jopa pienempiäkin purkkeja merihepoille.

Itse epäilen hyvin vahvasti menestyksekästä merihepoakvaariota 720 litraisesta, varsinkin jos siihen tulee koralleja ja vielä muitakin seuralaisia. Pelkästään se että vesiarvot ja lämpötila pysyvät stabiilina eivät anna anteeksi nälkiintymistä, joka näyttää olevan meriheppojen suurin ongelma akvaarioissa: ovat hitaita uimaan ja sitä planktonia saa todellakin tunkea siihen 720 litraseen riittävän tiheyden saamiseksi sen verran, että en tiedä kenen rahat/planktontehtaat siihen riittää. :) Enkä minäkään tarkoita millään pahalla, tietoa ja mielipiteitähän täällä ollaan jakamassa eikä mielipahaa!

Noh loppujen lopuksi päädyin siihen ratkaisuun ettei tämä kuitenkaan ole hyvä idea, sillä en saa tähän kyseiseen purkkiin ala-allasliitäntää(olisi huomattavasti helpottanut hoitoa). Siihen olisi voinut liittää esimerkiksi plankton doserin ym ym..lisäksi ajattelin ottaa vielä selvää ja odottaa että heppoja alkaa näkyä paikallisilla akvaristeilla ennenkuin itse lähdän arvailemaan :)

Kiitos kaikille kuitenkin kommenteista, neuvoista ja vinkeistä.
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 23 Loka 2012 18:18

Tässä vielä suora linkki yhteen merihepopohdiskeluun rapakon toisella puolella

http://www.reef-geeks.com/forums/fish-geeks/6841-dwarf-seahorse-experiences.html
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja KalaKissa » 23 Loka 2012 19:43

Omppu meillä voi olla tässä nyt eri näkökannat + sekin että et sää voi tietää mihkä mulla on varaa.
Mutta se on hienoa jos oot noin tietäväinen minkä kokoiseen altaaseen ne parhaiten voi laittaa jonkun nettifoorumin keskustelun + muutaman tyypin ''hienoista'' ideoista. Kaunisti yritin vaan sanoa että hieman isompaan, mutta ei sun tarvi hankkia samankokoista allasta ko mulla tulee olemaan. :lol:
Ja tästä tän enempää.
Kyllä se vielä tästä valmistuu :)
KalaKissa
 
Viestit: 150
Liittynyt: 18 Kesä 2012 23:19
Paikkakunta: Tampere

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 23 Loka 2012 20:52

Tottahan toki meillä voi olla eri kannat. Siitä en mene kinastelemaan, että kellä on varaa mihinkin.

On se vaan kumma, että kun pyydetään näyttää, että mistä olen tietoni saanut niin ei se sitten kelpaakkaan, luulisi että jenkkilän keskustelupalstoilta löytyy ihan yhtä osaavia herroja ja rouvia kuin täältäkin. Jos objektiiviesti miettii niin eikö mun pitäisi kuunella niitä ihmisiä, jotka on kokeilleet kyseistä kokoonpanoa ja todenneet sen toimivuuden, sen sijaan että toimin arvailujen ja oman intuition mukaan? :)

Minäkin yritän tässä kauniisti vaan sanoa että todennäköisesti hepot kuolevat nälkään noin isossa altaassa...tietysti tämä on minun arviointikykyyni perustuva johtopäätös ja saatan hyvinkin olla väärässä(toivottavasti olenkin). En kuitenkaan kiellä sinua kokeilemasta, vaikka hyvin vastakkaisia argumentteja löytyy kaikkialta muualta paitsi täältä :) laittelehan sitten infoa kun hepot on tulleet kyytiin!

Eipä oteta stressiä tästä kuten aikaisemmin ilmaisin, pistän tämän projektin vielä jäihin!
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 23 Loka 2012 21:06

Tässä merihevosten allaskoossa on nyt puolensa ja puolensa. Molemmat esille tuodut asiat pitävät paikkansa. Iso vesimäärä tuo hevosille tasaisemmat vesiolosuhteet, mutta ruokinta on haastavampaa. Pienessä altaassa taas toisinpäin. Sen mitä tiedän merihevosten pitäjistä Suomessa, on heillä ollut 200 litraisesta isompia altaita. Sinänsä vaikka isompaan altaaseen joutuu laittamaan ruokaa suurempia määriä, mahdollistaa se myös suuremman tekniikan käytön ja juurikin silloin tuo isompi vesimäärä mahdollistaa rajumpaa ruokintaa ilman että vesiarvot huononevat herkästi.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Rapide » 23 Loka 2012 21:20

Joo, ja jenkeissä pidetään hepatuksia nanoissa, ja nasoja nelisatasissa ja se on niiten mielestä ihan OK. Että se siitä sitten... Kansa, joka ihan yleisesti luulee, että Balantiocheilos melanopterus on hai.
Kyllä tuolla RC:ssäkin teilataan aika nopeaan nuo ehdotelmat. Välillä siellä näkee aika hulluja juttuja...

Onko sinulla tietoa kuinka monta vuotta tuon altaan perustaja on harrastanut merihevosia? Entä meriakvaarioita?
Kuinka kauan on menestyksekkäästi harrastanut...

Olisi ehkä hieman eri ääni kellossa, jos tämän aiheen olisi nostanut esiin vaikka Vaajalahti, Haaga tai Hailla.
Osittain on myönnettävä, että kun harrastaja, jolla on ollut ensimmäinen allas kuukauden on hankkimassa erittäin vaativia merihevosia 30l altaaseen, niin tämä reaktio oli täysin odotettavissa.
Hyvä jos nyt kuitenkin päätit vielä miettiä tätä projektia hieman. Se olisi vastuullisesti tomittu :D
Rapide
 

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 23 Loka 2012 22:12

Kalakaverit: Mielestäni paras ratkaisu kääpiöhepoille olisi pieni allas jonka ala-altaana isompi purkki.


Rapide: Valitettavaa on jos pieni suomalainen merivesiyhteisö ei osaa ottaa uusia ideoita haasteena ja ehdottaa parannuksia(muuta kuin että osta isompi allas).

Tässä vielä mainitsemastasi RC:stä keskustelu josta sain idean alunperin, kaveri väsää 2.5gallonan purkkiin kotia merihepoille. 30L on melkein neljä kertaa suurempi. En tiedä kauan on harrastanut ja kuinka menestyksekkäästi, mutta sen tiedän että muut forum kävijät osaavat ainakin rohkaista ja ohjata projektia sen sijaan että kivittävät sen maahan :)

Esim: ''I really like where your going with this tank. Its looking good so far. My concern is the pump you've chosen. A MJ400 puts out a touch over 100GPH IIRC. If your not careful you'll pummel those seahorses. I think you only want 3-6 times turn over in a tank for horses, right?

Maybe someone who knows more will chime in for me/us? ''

Musta tuntuu että täälä kotomaassa meitä uusia merivesiharrastajia ei ole ainakaan liikaa, koittakaa olla karkottamatta uskaltautuneet, heikkohermosempi saattaisi pelästyäkin ;)

ps. Rapidelle(ei millään pahalla) neljä kuukautta olen purkkia nyt pitänyt, viestissäni tarkoitin että ensimmäisen kuukauden JÄLKEEN vesiarvot ovat pysyneet stabiilina(noin 3kk). Tietysti voi olla että heittää vielä kuperkeikkaa. Olen myös vuosia harrastanut muiden vesityyppien kanssa läträämistä, tiedän kyllä ettei ole riuttasysteemit ovat ihan oma sarjansa, mutta yhteistä kaikille akvaariotyypeille on vesiarvojen seuraaminen, ennakointi ja korjaaminen.

Näillä sanoilla, odottakaa uutta tulemista tämän projektin osalta :)
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 23 Loka 2012 22:50

Tämä keskustelu on toki voinut vaikuttaa kivitykseltä, mutta uskon sen johtuvan siitä millaisen käsityksen aloitusviestistäsi saa. Taustallasi kun on 3-4kk harrastus 37 - litraisen nanon kanssa, jossa jo kalavalikoima on todettu liian hätiköidyksi ja sen kanssa päättyi huonosti. Itselleni kyllä tuli automaattisesti vaikutelma, että teet kohtuu samanlaisen setin merihevosille, koska missään vaiheessa et itse tuonut julki omaa tietoisuuttasi asiasta tai suunnitelmistasi.

Itse en lähde noiden kanssa neuvomaan, enkä tosiaan itsekään vielä kokisi merihevosten vaatimuustasoa omakseni vaikka niitä harrastusvuosia on 5v. takana. Olen merihevosten sukulaisia, neulakaloja, jonkinverran hoidellut ja vaikka olivat pienessä altaassa suuren vesimassan keskellä, eivät ne menestyneet kovinkaan helpolla. Suunnitelmallisuutta tuo vaatii, mutta ei mitenkään mahdoton idea.

Vaikka jenkkiläiset tekisivät mitä, on sinun kuitenkin eläimien kanssa noudatettava osittain Suomen säädäntöjä. Joku on joskus minut nimennyt välskäripoliisiksi, ja hyvin tuo pitänee paikkansa. Tulen kyllä meuhkaamaan jos huomaan, että edes eläinsuojelusäädöksiä ja suosituksia rikotaan :D
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron