30L kääpiömeriheppanano

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Rapide » 25 Loka 2012 05:05

Maa- ja metsätalousministerion eläinsuojeluasetuksesta:

Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa.

Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa.


Mitä tuohon pitää vielä lisätä?
Tässä ei olis mitään ongelmaa kellään, jos hankit ihan oikean akvaarion riittävillä varusteilla sen sijaan, että laitat vaativia merieläimiä Ikean maljakkoon. Se on tarkoitettu kukkasille, herranjestas...
Rapide
 

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Aqualung » 25 Loka 2012 08:55

Itse en näe tuota maljakkoa mitenkään tuomittuna ratkaisuna JOS se on putkitettu isompaan altaaseen runsaalla kivellä ja asianmukaisella tekniikalla.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Rapide » 25 Loka 2012 09:14

Aiemmin on jo todettu, että siihen ei saa. Meillä on noita vaaseja kotona. Joskus pidin niissä taistelukaloja, kunnes yksi niistä räjähti kylppärissä koeponnistuksessa. Nuo on puhallettua, epätasaista ja jännitteistä lasia :?
Totta on, että silloin asia olisi hieman eri jos olisi kokonainen systeemi...
Rapide
 

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 26 Loka 2012 23:22

Jos Kalakaverit olisi lukenut aloitusviestini varova ei tsti niin olisit huomannut, että kysyin myös neuovoja miten voin lisätä systeemin tilauutta järkevästi. Kukaan ei viitsinyt antaa vinkkejä siihen vaan olette lähinnä keskittyneet moralisoimaan akvaarion koosta ja meuhkaamaann mmm:n säädöksistä, jotka eivät ole lakeja.

Rapidelle: Olen kuullut täysin identtisen tarinan ikean vaasien rikkoutuisesta ja käytöstä taistelukalapurkkinia, joko olet sama henkilö tai sitten epäilen tarinasi paikkaansapitävnyttä. Se henkilö joka ensin kertoi rikkoutuneesta vaasista 3-4kk sitten, antoi minulle kalavinkkejä 22 litraisen akvaarion(jonka tilalle perustin siis 37 litraisen), hyvin hämentävää, ettet puuttunut asiaan silloin, jos olet kerta niin perehtynyt eläinten suojeluun ja hyvinvointiin? Haluan vielä korostaa että sylinteri on eri asia kuin pyöreä maljakko. Kaareva pinta ei liene kielletty ominaisuus akvaarioissa?

Olen kuitenkin huomioinut vaasien ''huteruuden'' täyttämällä vaasin ensin vedellä ja sitten kilkuttamalla saavin reunaa kaulimella melko kovaa moneen otteeseen eri kohdista. Teoreettista fysiikkaa ja lääketiedettä opiskelevana luonnontieteilijänä uskon, että vaasi kestää suht tasaisen akaarioelon jos se kerta kesti rasituskokeeni. Mielestäni rapide tarttuu kuriositeetteihin koska esitin päteviä vasta-argumentteja liian isoon heppa-altaaseen..

Harmittaavaa että tästä innokkaasta ideastani jäi nyt vähän huono maku suuhun, olen edelleen yllättynyt että kukaan teistä ei osannut antaa vinkkejä ala-altaan säätämiseen jonkun pumppusysteemin kanssa, ilmeisesti se ei ollut teistä kovinkaan relevanttia verrattuna siihen että uusi harrastaja haluaisi rikkoa rajoja ja kokeilla jotain uutta. Ei siinä mitään, tavallaan tämä tilanne on samanlainen kuin missä tahansa mussakin suomalaisessa keskustelufoorumissa. Ehkä seuraavan kerran kyselen vinkkejä muualta ja konsultoin lakiasioita täältä :) heittäköön se ensimmäisen kiven joka on aina toiminut täysin säädösten ja ohjeiden mukaisesti.

Rapide on muuten tervetullut Helsingin Töölööseen katselemaan miten ikean maljakko toimii oikein hyvin vaativien merieläinten kotina. Voit myös samalla tsekata miten itsetehty vaahdotin toimii vaikka ei olekaan saanut CE merkintää :)
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 26 Loka 2012 23:35

En oikein osannut vastata tilavuuden lisäys kysymykseen kuin ehdottamalla suurempaa allasta. En ole koskaan kokeillut porata tuollaisia pyöreäreunaisia vaaseja, mutta mielelläni lukisin siitä kokemuksia jos siihen ryhdyt.

Koska itse olen kuunnellut eläinvalvojien kommetteja kaloille säädetyistä allasolosuhteista, kiinnitin siksi tähän huomiota. Oli se pallomalja tai tuollainen vaasi, tarkoittaa se samaa asiaa. Astia ei saa olla reunoiltaan täysin pyöreä.

Toivottavasti kuitenkin jatkossa kuitenkin kyselet neuvoja ja ajatuksia täältä. Kenelläkään ei toki ole tarkoituksena ajaa uusia ideoita pois, kalojen ja altaasi parasta tässä pääasiassa ajatellaan. Ettei tulisi niitä kuivakalojakaan enää.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja omppu » 26 Loka 2012 23:57

Kalakaverit kirjoitti:En oikein osannut vastata tilavuuden lisäys kysymykseen kuin ehdottamalla suurempaa allasta. En ole koskaan kokeillut porata tuollaisia pyöreäreunaisia vaaseja, mutta mielelläni lukisin siitä kokemuksia jos siihen ryhdyt.

Koska itse olen kuunnellut eläinvalvojien kommetteja kaloille säädetyistä allasolosuhteista, kiinnitin siksi tähän huomiota. Oli se pallomalja tai tuollainen vaasi, tarkoittaa se samaa asiaa. Astia ei saa olla reunoiltaan täysin pyöreä.

Toivottavasti kuitenkin jatkossa kuitenkin kyselet neuvoja ja ajatuksia täältä. Kenelläkään ei toki ole tarkoituksena ajaa uusia ideoita pois, kalojen ja altaasi parasta tässä pääasiassa ajatellaan. Ettei tulisi niitä kuivakalojakaan enää.



Lisätilavuuteen sain vastauksen jo eräästä toisesta paikasta, siihen tarvitaan toinen purkki ja kaksi pumppua plus joku veden pintaa valvova sensori. Luulen että pyöreällä maljakolla tarkoitetaan juuri pallon muotoista esinettä jossa ilman ja veden kosketuspinta-ala on pienempi kuin maljakon suurin poikkipintala-ala)ts. pallonmuotinen maljakko jonka yläosassa on pienehkö aukko. Tämä on huono ratkaisu eläinten kannalta sillä siihen ei todennäköisesti saa mitään tekniikkaa ja toiseksi hapen diffundoituminen veteen on äärimmäisen niukkaa..lasin kaarevuudella tuskin on paljoakaan merkitystä kalan hyvinvoinnin kannalta, loppujen lopuksi mikä tahansa akvaario on kalalle epänormaali elinympäristö esim. kuinka suuri osa vankeudesta elävistä edes kutee?

Mun pitää kyllä laittaa mmm:ään viestiä ja kysyä linjausta esim korallien ja muiden merivesielijöiden pitämiseen, monta litraa tarvitaan per sentti ym ym :)
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 27 Loka 2012 01:17

Nyt sitten ketjussa jyrisi ylläpito ja poisti sieltä muutamat kirjoituksen jotka rikkoivat keskustelupalstan sääntöjä ja olivat asiattomia keskustelupalstalla toisia harrastajia kohtaan.
Kehoitan jatkamaan asiallisemmalla linjalla tästä jatkossa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Aqualung » 27 Loka 2012 08:56

Yritetään olla rakentava ja teilata taas yksi ajatus. Kahdella pumpulla ja antureilla toimiva 2 altaan systeemi on aikapommi! Älä vaan sellaista!
Mieluummin pumppaat sylinteristä yläaltaaseen veden ja sieltä paluu painovoimaisena. Hyvin yksinkertaista. Itse käyttäisin tuossa kokoluokassa ehkä eheimin universal 1250 pumppua (1200lph) sijoitettuna sylinterin alapuolelle. Sieltä joku nätti (esim amano tyylinen lasinen) ulkosuodatinten imuputki altaaseen niin pysyy sisustus kevyenä. Ja kun pumppu on siellä alempana ei se jää kuivilleen pois kytkettäessä vaan pelittää taas kun virrat palautuu.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Dnoob » 27 Loka 2012 09:11

Aqualung puhuu asiaa. Mutta sie teet tietty niin kuin parhaaksi näet...
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: 30L kääpiömeriheppanano

ViestiKirjoittaja Rapide » 27 Loka 2012 10:55

Mä en ymärrä, miksi sä hyökkäät kun sua koitetaan neuvoa?
Ei täällä voida antaa ohjeita, jotka on eettisesti huonoja, tai jotka rikkoo yleisiä säänöksiä. Siitä syystä ei oikein voi kannattaa tuota ajatusta, en käsitä miksi sitä on niin vaikea sulattaa.
Niinkuin on jo monesti sanottu, niin helpommalla pääset, ja hyväksyntääkin saat jos nyt vaan teet se pikkusen isomman setin oikeilla osilla.
Rapide
 

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron