Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Espei » 25 Loka 2012 17:42

Hei kaikille merivesiakvaristeille, siirrän tämän tuolta Aqua-Webin puolelta, kun Rapide vihjasi että täällä olisi enemmän eloa.

Olen akvaarioasioissa aivan aloittelija, jos lapsuuden kodissa ollutta akvaariota ei oteta huomioon. Olen keväästä asti suunnitellut makeanveden akvaarion ostoa ja erilaisia biotooppikokoonpanoja siihen.

Samalla olen koko ajan seurannut merivesipuolta ja ajatellut, että tuollaisen minäkin sitten lopulta haluan. Päätin lukea tuon oppaan http://merivesi.aqua-web.org/manuaali/Index.html ja totesin, että saattaa olla järjen köyhyyttä aloittaa jollain muulla, kun tämä on se mitä haluan. Mieheni on aikaisemmin lähinnä nyökytellyt ideoilleni ja hiukan irvistellyt rahan menolle. Nyt esitellesäni tämän merivesi-idean, innostui hänkin todella ja alkoi suunnitella kanssani.

Aikataulu projektille on mallia "hohhoijaa", sillä meillä saattaa olla muutto edessä ensi vuonna, enkä halua mitään kiinteää ennen sen varmistumista. Suunnitteluaikaa siis on.

Ajattelin, että perustamme n.100 litran nano-version (leväistä kivikasaa) ihastuttamaan olohuonettamme (voi mahdollisesti venyä n. 200 l). Vaihtoehtoja valmiista paketeista olen löytänyt aika vähän:

Sera marin biotop cube 130 http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=864
Reefmax 60 cm http://www.lemmikkitarvike.fi/reefmax-m ... -1277.html
Red sea max 130d http://fish.aquaristic.net/Red-Sea-Max- ... arium.html

Kellään kokemusta/mielipidettä/hajatelmia mistään näistä? Tällä hetkellä parhaalta tuntuu RSM 130d. Petterin nanossa viewtopic.php?t=162453 ainakaan ei ilmeisesti ainakaan alkuun vaihdettu/lisätty muuta tekniikkaa kuin pinnantasuri? Aika "auch" tuo hinta, mutta ei se vissiin paljoa ole, kun katsoo mistä harrastuksesta on kyse... Mitä muutakaan sitä rahoillaan tekisi.

Kiinnostavia olisi myös deltecin altaat http://www.theaquariumsolution.com/delt ... f-standard Mistään en ole löytänyt mitään hinnantapaistakaan, joka yleensä kielii siitä, että euroja tarvitaan paljon. Ei riitä rivit nettisivulla kaikille nollille, nii paree jättää pois [;)] Mutta jos jollain on tietoa hinnasta, ja noista altaista ylipäätänsä, niin ois kiva kuulla. Budjettia ei ole määritelty (mikä saattaa olla aika kohtalokasta). Itse koottu paketti tuntuu työläältä, mutta mahdolliselta. Itse poratut reiät tuntuu riskiltä ja mahdottomalta. Mielipiteitä?

Tästä tulee puolikas romaani, mutta tässä vielä sellaisia kavereita mitä sinne haluaisin:

Vuokkokala - Amphiprion ocellaris
Keltaraputokko - Cryptocentrus cinctus
Hiekkatähti - Archaster typicus
Rapu - Lysmata amboinensis
Merisiili - Mespilia globulus
Turbo - Turbo fluctuosa

Ja sanokaa nyt, ettei tää ole mahdotonta. Kohta mulla on kahden tuhannen euron vesiastia täynnä kuollutta kiveä, mahtavat leväviljelmät, myrkytyksen oireita zoanthuksista ja kasa liftarimantiksia, joita en uskalla lähestyä vassaran kanssa. Koko komeus vuotaa (vaahdotettua) suolavettä parketille. Vai onko se sitten tuon kaiken arvoista?
Espei
 
Viestit: 33
Liittynyt: 25 Loka 2012 12:20
Paikkakunta: Toijala

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Dnoob » 25 Loka 2012 17:45

ON! <-- imitaatio AW-vastauksestani viimeiseen kysymykseesi. Tervetuloa joukkoon suolaiseen ;)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja VilleK » 25 Loka 2012 19:29

Itselleni on tulossa parin viikon sisällä tuo Reefmax 60 cm allas.

Red Sea Max 130 allas oli minullakin ensin mielessä, mutta rakennettuani kartonkisen mallin kuution suuri koko yllätti eikä olisi sopinut millään suunniteltuun paikkaan. Eli suosittelen mallintamista jos sijoitustila on rajallinen.
VilleK
 
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Loka 2012 06:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Rapide » 25 Loka 2012 19:41

Paas Espei tuohon vielä paikkakuntasi, niin saat täsmäapua tarvittaessa ;)
Rapide
 

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Espei » 25 Loka 2012 20:19

Nyt on suuntaa-antava paikkakunta lisätty :)

Tuo Reefmaxi menee ehkä jo liian pieneksi. Venyisin mieluummin toiseen suuntaan. Tosin kuutio mallina ei välttämättä ole minulle se mieluisin. Vaikea sanoa miltä se näyttää sijoituspaikallaan kun ei tiedä vaihtuuko olohuone :shock:

Ehkä pitäisi katsoa itse koottua pakettia.
Espei
 
Viestit: 33
Liittynyt: 25 Loka 2012 12:20
Paikkakunta: Toijala

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Rapide » 25 Loka 2012 20:37

Sellaista paikkakutaa ei ole olemassakaan kuin Tampereen seutu ;)
Kannattaa oikeesti laittaa, sillä siellä on kyllä porukkaa "Tampereen seudulla"...
Rapide
 

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja KalaKissa » 26 Loka 2012 04:01

Se on vähän niinkuin mä olen tai yleensä sanon että Tampereelta päin kotoisin ( Hämeenkyröstä) <--- toi johtuen siittä että mua nolottaa sanoo ihmisille missä olen syntynyt, mutta eihän tuolle voi mitään minne on syntynyt. :lol:
Kyllä se vielä tästä valmistuu :)
KalaKissa
 
Viestit: 150
Liittynyt: 18 Kesä 2012 23:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Rapide » 26 Loka 2012 05:32

Hämeenkyrö on hiano paikka!
Terv. Nokialainen ;)
Rapide
 

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Vilma06 » 26 Loka 2012 09:42

Moi ja tervetuloa! :)

Meillä on juurikin käyty läpi tänä syksynä samat asiat mitä sie mietit, joten vastailen nyt sitten parhaani mukaan. By the way, kannattaa lukea läpi minun allasprojekti "aloittelija ilmoittautuu", siellä on kuvia red sea max 250:n kokoamisesta aina tähän hetkeen saakka. Päädyimme red sea maxiin, koska se miellytti silmää eniten, vaikutti laadukkaimmalta ja sisältää itsessään melkein kaiken riittävän. (olemme lisänneet streamin, luultavasti vielä lisäämme toisen, ja pinnantasaajan, kun en jaksa käsin olla vettä lisäilemässä)

Kysele ihmeessä lisää vaikkapa yv:llä, voin kyllä kertoa tarkemmin mistä hankimme, mitä maksoi jne...


Ja muokataas vielä vastaus tärkeimpään näinkin vähällä kokemuksella: KYLLÄ ON sen arvoista :D
Vilma06
 
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Elo 2012 12:37
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Espei » 26 Loka 2012 11:04

No niin nyt on tarkka sijainti. Rapide saa yönsä nukuttua ;) Minut on vaan aikoinaan opetettu olemaan laittamatta kovin tarkkoja tietoja kaikille avoinna oleville foorumeille ja vanhat tavat ovat tiukasti selkärangassa.

Kalakissa se on totta, että syntymäpaikan suhteen on syyntakeeton :D Tosin Toijala ei kyllä ole syntymäpaikkani, eli en voi vedota tuohon...

Mikäköhän mahtaa olla, kun en pääse tabillani kirjautumaan sisään. Tai se mukamas kirjaa kyllä sisään, mutta palaa aina uudelleen kirjautumissivulle jos jotain yrittää tehdä. Onkohan minulla jossain asetuksissa jotain vikaa vai mikä mahtaa olla? Raivostuttavaa, kun ei tätä pöytäkonetta tule normaalisti käytettyä.

Tuota Vilman ketjua olen seurannutkin. Kauheat poltteet siitä saa :mrgreen: Pitää hokea "nyt olen järkevä ja odotan rauhassa, en halua muuttaa akvaarion kanssa" -mantraa. Saas nähdä kuinka pitkälle se kantaa.
Espei
 
Viestit: 33
Liittynyt: 25 Loka 2012 12:20
Paikkakunta: Toijala

Seuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa

cron