Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja -Alix- » 05 Joulu 2012 23:25

Hooh, edelleenkään en näe pakkoa ala-altaaseen. Olen kokeillut, ja ainut syy sille oli suurinpiirtein skimmerin mahduttaminen ja kuten moni tietää, olen sitä mieltä, että skimmerit ovat saatanasta. Doserit sun muut saa kyllä sovtettua yläaltaaseenkin. Onneksi itse tykkään eniten korallialtaista enkä niinkään kaloista, eli kuormitus ei ole kovaa. Vedenvaihdot ja tehokas aktiivihiili/fosfaatinpoistaja-suodatus toimii, kunhan on tarkkana ja oikasti seuraa altaan tilanetta ja samalla minimoi altaaseen lisättyjen raviinteiden määrää. Tarpeen mukaan suurentaa/tihentää vedenvaihtojen määrää.
-Alix-
 
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Syys 2011 22:00

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Rapide » 06 Joulu 2012 13:39

Alix on ihan oikeassa, mutta kaikille tuo skimmeritömyys ei aivan sovi... Kyllä minä yleisellä tasolla suosittelisin sitä vaahdotinta ihan jokaiselle.
Pitää olla aika vihkiytynyt altaalle, sekä aikaa ja halua olla jatkuvasti puljaamassa niiden asioiden parissa, jotka vaahdotin mahdollisesti hoitaisi.
Myönnän kyllä, että jos nyt laittaisin jonkun 30-60l kalattoman altaan, niin hoitaisin varmasti itsekkin sitä ilman vaahdotinta. Vaan tuollaiset altaatpa ovatkin aika harvassa kuitenkin. Ja kohta joku vetää Haagan S-Reefin tähän, mutta siinä ollaankin nyt vähän kokeneemman miehen käsissä.

Mun mielestä ei voi yleistää, että kaikki vaahdottimet ovat saatanasta. Omani ei ole - se on suorastaan taivaan lahja!
En voisi kuvitellakkaan, että siitä luopuisin näillä kala- ja ruokintamäärillä :shock:
Puhumattakaan siitä, että mulla se 10% vedenvaihto olisi 200l/kk. Ei nappaa...
Rapide
 

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Espei » 06 Joulu 2012 14:10

Mä otan kyllä vastaan kaiken teknisen avun, joka helposti helpottaa altaan hoitoa ja tasapainoa.

Mutta olisi kiva kuulla Alix sun mielipiteitä/perusteluja, sillä toi käyttämäsi kielikuva on aika voimakas :D
Espei
 
Viestit: 33
Liittynyt: 25 Loka 2012 12:20
Paikkakunta: Toijala

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja -Alix- » 06 Joulu 2012 21:52

Harrastuksen alkuaikoina oli kaikki mahdolliset vermeet ja härvelit ala-altaassa ja AINA jokin oli vinksallaan eikä TAAS toiminut, joku korisi, jotain piti täyttää ja jotain huoltaa. Suolaroiskeita, meteliä ja sähkölaskua. Kun hankin ekan ala-altaattoman nanon (kun olin jo luopunut koko harrastuksesta kuukautta aiemmin), niin huomasin, että se pysyi paremminkin tasapainossa, kun huolto oli manuaalista ja siten minusta vaivattomampaa eikä se stressannut. Ja vähän ajan päästä suurensin nanon kokoa 200 litraan ja nyt 250 litraan. Sitä suurempaa en kyllä minäkään jaksaisi ylläpitää, aika taitava saa kyllä olla, että pääsee Haagan tuloksiin. Lisäksi skimmeri tuntuu hassulta - hankitaan biopellettejä, jotta skimmerillä olisi suodatettavaa?? Muttasiis, minusta parasta tässä harrastuksessa on se, että on niin huimasti vaihtoehtoja! Ja sen neuvon olen aina antanut kaikille aloitteleville harrastajille, että ostaa vaan jonkun altaan ensimmäiseksi altaaksi - en muista KETÄÄN joka olisi ollut ensimmäiseen setuppiin tyytyväinen. Itselläni on ollut 7 erilaista meriallasta (muuttojen yhteydessä on altaita tullut suurennettua sinne 800 litraan ja sen jälkeen ne lähtivät pienenemään :roll: ) ja vasta seitsemäs on minun makuuni nappi (yhtä ihanaa nanoa lukuunottamatta, jonka myynti nyt jälkikäteen harmittaa). Merialtaan hoito on piiitkä oppimisprosessi, eikä sitä kaikkea voi oppia kirjoista, vaan on kokeiltava, kuunneltava sisuskalujaan, kyseltävä neuvoa intterwebistä ja osaavimmilta harrastajilta ja sitten tehdä omat päätöksensä :) Minäkään en todellakaan ole mikään osaaja - en edes saa kalkkilevää kasvamaan :lol:
-Alix-
 
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Syys 2011 22:00

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Rapide » 06 Joulu 2012 22:29

-Alix- kirjoitti:Lisäksi skimmeri tuntuu hassulta - hankitaan biopellettejä, jotta skimmerillä olisi suodatettavaa??

Ehkä ei kuitenkaan ihan noin ;) Hankitaan biopellettejä, että saataisiin No3 yli 100mg/l:stä alas - edes 25mg/l, että ei tulisi levää ja voitaisiin jatkossakin ruokkia kaloja. Ei niitä pellettejä skimmeriä varten hankita, vaan skimmeri pellettejä varten. Jos se vaahdotin ei sitä kakkaa poistaisi vedestä, niin kaikki se ä-ä liukenisi uudestaan veteen, ja sitten oltaisiin taas ruudussa #1. Mä tiedän Alix että sinä tiedät kyllä tämän jutun... Jos se skimmeri on niin tarpeeton kapistus, niin miksi se löytyy silti 95%:sta altaita, ja alan suurimmilla ja varmasti tietävimmillä nimillä niitä on altaat täynnä? Olikos Saxbylla kolme vaahdotinta... 8-)
Rapide
 

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja -Alix- » 06 Joulu 2012 23:16

Taisin tuossa viestissäni aika selvästi välittää mielipiteeni siitä, että on hienoa, että vaihtoehtoja löytyy. Missään vaiheessa ei ole ollut tarkoitus väittää, että skimmeri olisi tarpeeton kapistus yleisesti ottaen, vaikka se sitä on minulle. Monella tapaa voi onnistua ja samoilla menetelmillä epäonnistuakin, jokaiselle löytyy itselleen sopiva tapa ylläpitää (hienoakin) riuttaa. Vai väitätkö, että skimmeritön allas on tuomittu epäonnistumaan? :shock:

Minusta tärkeintä aloittelevalle on hypätä suolan sekaan ja kokeilla, mikä on itselleen sopivinta - kukaan ei ole seppä syntyessään, eikä aloittelijan kokeiluilta ja epäonnistumisilta saa/voi välttyä kukaan :mrgreen:
-Alix-
 
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Syys 2011 22:00

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Rapide » 07 Joulu 2012 00:32

Lue edelliset viestit ajatuksella läpi...
Rapide
 

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Frye » 07 Joulu 2012 11:32

Ei se skimmeri välttämättömyys ole. Mulla se on puskurina kun en todellakaan jaksa viikon tai kahden välein olla vettä vaihtamassa. Silloin pitää olla joku muu keino poistaa ravinteita kierrosta. Mulla tätä tarkoitusta varten on makrolevät ja skimmeri. Mutta kuten Alix sanoo, niin se oma setuppi löytyy vaan kokeilemalla. Mulla on kolmas versio menossa ja vasta tähän olen suht tyytyväinen. Ainoa muutos mitä tässä olen mietiskellyt on skimmerin korvaaminen scrubberilla. Mut sit putois huoltoväli taas kahdesta viikosta viikkoon...

Ensimmäinen altaani oli 14 litrainen nano. Siinä oli tekniikkana lämmitin, valaisin ja 1kpl nanostreameja. Hyvin toimi, mutta tällaiseen ei meikäläisen laiskuudesta johtuen ole paluuta.

Kompromisseja, ja se oma paras ratkaisu löytyy vaan kokeilemalla. Myös allastyyppejä on erilaisia ja niiden vaatimukset huollon määrälle ja tekniikallekin vaihtelevat todella paljon. Esim. valaistusta ja virtausta on turha mitata watteina/litra tai litroina/tunti, vaan tärkeämpää on se että virtaus ja valo on oikeantyyppistä ja sitä riittää.
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja Espei » 07 Joulu 2012 12:27

Ymmärsin kyllä Alix sun pointin, kiitos selvennyksestä! Sä siis koit skimmerin hyötyynsä nähden työlääksi ja olet nyt tyytyväinen kokoonpanoosi. Jokaisen altaan kohdalla kannattaa siis miettiä kokoonpano erikseen, ottaen huomioon altaan koon ja eliöstön.

Ja tota olen kyllä miettinyt, että ehkä pitää vaan pistää "suolaa tulille" ja miettiä sitten myöhemmin mitä tuli tehtyä ja millä kokoonpanolla :D

Mä kuitenkin päätin nyt kiusata tota Akua ja käydän katsomassa sen allasta. Ehkä mä sen jälkeen kykenen tekemään päätöksiä paremmin.
Espei
 
Viestit: 33
Liittynyt: 25 Loka 2012 12:20
Paikkakunta: Toijala

Re: Espein suolaisia nanosuunnitelmia...

ViestiKirjoittaja SKMake » 07 Joulu 2012 16:11

Se on hemmentin vaikeaa alussa ymmärtää ja arvioida altaan kuormitusta ja vaahdottimen tarpeellisuutta. Keräsin tietoa vaahdottimen +/-:sta ja kuuntelin muiden mielipiteitä. Lopulta päätökseni oli olla (tai ainakin kokeilla) ilman. Minun Nanooni näkyy purevan hyvin yhdistelmä aktiivihiili - fosfaatinpoistaja - makrolevä - viikottainen vedenvaihto. Eikä ole mikään laitakaupungin levähelvetti tuo.

Se mikä yhdistelmä Sinun tankkiisi sopii ja minkä se vaatii selviää loppujen lopuksi vain kokeilemalla. Vesitestit ja altaan ulkonäkö sen sitten kertoo.

Virtauksesta sanoisin, että lähde rauhallisesti liikkeelle ja lisää sitä jos tarvetta on.
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron