Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja tepy » 29 Joulu 2012 10:16

Eikö toi 40W ledisysteemi ole aikalailla järeä tuohon mun purkkiin jos kerran vastaa 150W HQI:tä :shock:? Tällä periaatteella, oisko sitten n. 20 - 30W ledit ok? Mulla ois yks tuttu sähkömies, jos hänellä vaan ois aikaa vilkaista tuota systeemiä.
tepy
 
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Joulu 2012 15:03
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja Rapide » 29 Joulu 2012 12:45

Anteeksi, mutta mitä se sähkömies sitä valoa vilkuilee?
Altaan valaisuun voi laittaa 3000 tai 300 wattia, aivan sama mitä määrää sinne ammutaan, jos valo on vääränlaista... Ihan voin suoraan sanoa, etä Pekka perussähkömies ei tiedä kyllä merialtaan valontarpeista edes alkeita.
Rapide
 

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja tepy » 29 Joulu 2012 13:49

Lähinnä aattelin, että jos täältä saisin jonkunlaiset ohjeet just sen valon määrän ja värin suhteen, niin voisin häneltä kysäistä pystyiskö tekemään tuohon purkkiin sopivan edullisemmin kuin mitä nuo valmiit on. Ilmeisesti se väri ois lähellä 15 000 K, muu on vielä kysymysmerkkiä. Mulla nyt ei vaan yksinkertaisesti ole laittaa 150-200 e pelkkään valaistukseen, joten jos se ei onnistu, niin on unohdettava koko juttu.
tepy
 
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Joulu 2012 15:03
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja Dnoob » 29 Joulu 2012 13:52

Älä tavoittele vuorenhuippua, aloita tyvestä ja ajan kanssa siirry kohti tavoitetta... Käytetyillä kamppeilla ja normi valaistuksilla saat kyllä altaasi toimimaan alkutöpinöiden yli ja pitempään. ugh, Dnoob on puhunut :ugeek:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja KalaKissa » 29 Joulu 2012 15:13

Jos haluut hyvän valon niin eihän sitä heti tarvi ostaa, mä säästäisin rauhassa sen parisataa tai jatkaisin halvemman ratkaisun etsimistä ja tutkisin niiden kalliiden valojen teknisiä tietoja ja lähtisin niiden pohjalta hankkimaan tarvittavia materiaaleja. <-- toivottavasti ei oo tyhmäidea.
Kyllä se vielä tästä valmistuu :)
KalaKissa
 
Viestit: 150
Liittynyt: 18 Kesä 2012 23:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja Kaihomieli » 29 Joulu 2012 16:25

Halvallakin tässä harrastuksessa pärjää, sekä täällä että akvawepissä on välillä todella halvalla myynnissä valoja.
Mulla on nyt kotona varsio kakkosen allas, siitä puuttuu toistaiseksi ihan kaikki, on tavoitteena että se on toimintakunnossa ensi jouluun mennessä.
Mulla on aikaa mutta ei rahaa joten nyt etsitään niitä halvimpia laitteita joita vaan jossakin mahdollisesti on, kaikki tavara tulee luultavasti käytettynä.

Ensimmäisen altaanikin hommasin käytettynä, samoin kaiken tekniikan ja sisukset siihen.
Vaatii vain paljon aikaa ja kärsivällisyyttä että löytää ne juuri omaan makuun olevat tarvikkeet, halvalla.
Mulla on käytettävissä tähän projektiin noin 50e kuussa.
En silti anna homman kaatua rahan puutteeseen.
Kaihomieli
 
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Maalis 2012 11:35
Paikkakunta: Metsämaa

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja tpraut » 29 Joulu 2012 17:19

Rakensin tuossa toisessa ketjussa itse valaisimen. 100w LED paneeli valaisemaan vähän yli 400 litraa. On tulossa kyllä kaksi samanmoista lisää, mutta tuollakin jo kivikorallit kasvaa.

Jos mä oisin sä, niin:

2kpl Driverit
3kpl Royal Blue (Paketissa 10kpl)
3kpl Blue (Paketissa 10kpl)
2kpl 20000k (Paketissa 10kpl)
2kpl 12000k (Paketissa 10kpl)

1kpl Siili

Yht. 70$ ja voit myydä 30kpl LEDejä pois tai säästää muihin projekteihin. 10€ tuulettimen mahdollisesti tarvitsee vielä. 30w valaisimen tekisin.
180l Juwel Vision
tpraut
 
Viestit: 242
Liittynyt: 15 Elo 2011 20:06

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja tepy » 29 Joulu 2012 17:45

No nih, just näitä rautalankaohjeita ja omia mielipiteitä kaipasinkin, kiitos! Nyt on jotain tuntumaa tuosta lediasiastakin sitten. Lisää vinkkejä otetaan vastaan!

Eihän tässä laitteisiin muuten pahemmin rahaa menekään, tuo valaistus on se iso juttu. Ekassa viestissä kysyin tuota Eheimin kiertovesipumpun käyttömahdollisuutta kun sellainen tuolta malawialtaasta joutaisi. Onkohan kukaan käyttänyt sellaista, voiskohan sitä jotenkin modata, ettei olis niin pistemäinen? Tuo altaan muoto ("pyöreä", kapea, korkea) asettaa tosiaankin omat rajoitukset ja haasteet. Paitsi että tuo mikä mulla on, onkin 1002, eli kierrättää 1000 l/h ilman säätömahdollisuutta.

Pitäisi tyhjentää tuo purkki, että pääsis testailemaan noita suodatinsysteemejä ja suunnittelemaan valaistusta. Tuntuu vaan niin tyhmältä jaella sieltä kaikki sisukset ja kalat pois, jos ei sitten saakaan hommaa toimimaan :roll:

Muoks: Mitenhän tuo kalakadun Resun Mini Wave Maker ajaisi asian? Ei ois ainakaan hinnalla pilattu...
tepy
 
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Joulu 2012 15:03
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja McW_ » 29 Joulu 2012 18:27

tepy kirjoitti:Muoks: Mitenhän tuo kalakadun Resun Mini Wave Maker ajaisi asian? Ei ois ainakaan hinnalla pilattu...

Tuossa on imukuppikiinnitys, jota itse ainakin karsastan jos magneettikin olisi tarjolla. Ainakin tuollaisessa laitteessa, joka irrotessaan voi aiheuttaa isonkin tuhon kun puhaltaa pohjalta hiekat mäkeen.
Muutenkin tuon muotoiseen purkkiin voisi olla helpompi saada kivat virtaukset kahdella pienellä kuin yhdellä isommalla föönillä. Tuossa toisessa kalakadun mallissa on magneettikiinnitys.
McW_
 
Viestit: 123
Liittynyt: 15 Elo 2011 12:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uudelle harrastajalle rautalanka-apua nanoon

ViestiKirjoittaja Iipuli » 29 Joulu 2012 18:53

Mulla on ollut hydor flo suodattimen ulostulossa poikasaltaassa. Näppärä keksintö ja ainakin tossa toiminut hyvin.

Niin...tuo mini wawemaker imukupeilla lähti meillä ainakin merisiilin matkaan aika useastikin. (kunnes tripneustes gratilla muutti uuteen kotiin. kanteli edellisessä altaassa myös lämppäriä mukanaan...)
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron