Pieni riuttakuutio

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Aurum » 05 Loka 2013 16:38

Tänään tuli vierailtua Tammiston Megaeläimessä. Koralleja olin lähinnä ajatellut ostaa, mutta joku oli eilen sieltä ostanut juuri ne mua kiinnostavat lajit. SPS:t jätin suosiolla kauppaan, sensijaan mukaan tarttui leväviilakala (Acreichthys tomentosus), joka heti altaaseen pääsemisen jälkeen alkoi etsiä ruokaa. Kyllä lämmitti akvaristin sydäntä kun kala näykki aiptasiaa :D
Wrasse ei ole uuteen tulokkaaseen ainakaan vielä kiinnittänyt mitään huomiota, blenny kyllä hyökkäili päin kun "levis" liikkui liian lähellä sen pesäkoloa.
kala1.jpg
Acreichthys tomentosus
kala1.jpg (77.63 KiB) Katsottu 3858 kertaa
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Aurum » 12 Loka 2013 13:40

Uutta elävää tuli altaaseen eilen. Merisiili (Mespilia globulus) ja siilin piikkeihin tarttunut liftari! Luulin aluksi, että se on jotain levää, mutta taitaa olla Pachyclavularia violacea. Violetti kumimainen matto, josta polyypit nousevat. Actinic valossa näyttää osin vihreältä.
Altaan pinnalla ollut leväkasvusto on nyt hävinnyt. Monen viikon ajan se tuli aina takaisin vedenvaihtojen välissä, mutta on nyt onneksi kadonnut.
Siili1.jpg
Siili1.jpg (99.8 KiB) Katsottu 3795 kertaa

polyyppi1.jpg
polyyppi1.jpg (121.51 KiB) Katsottu 3795 kertaa
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Aurum » 09 Marras 2013 17:23

Taas on vierähtänyt viime päivityksestä aikaa, mutta täysin ongelmitta ei tänä aikan olla oltu.
Allasta on vaivannut cyano. On peittänyt välillä suuria pintoja kivissä ja hiekalla. Olen tehnyt runsaasti vedenvaihtoja, koska olen imenyt letkulla bakteerikasvustoa pois muutaman päivän välein. Valaistusta olen vähentänyt myös, sinivalot ovat olleet päällä kauemmin ja valkoiset vain 4-6h/pv.
Tässä tänään tehdyt mittaukset:
9.11.2013: NO3=0,2mg/l; Mg=1350mg/l; Ca=420mg/l; Po4=0,0015mg/l; 9,3dKH; pH=8,2 ; Salinity=37; 24,9°C
Nitraatti on ollut viimeiset 3 vko tuon 0,2. Fosfaattia en testillä saa juuri näkymään. Arvoissa ei ole tapahtunut mitään suuria muutoksia viimeisen kuukauden aikana, paitsi että nitraatti on laskenut 2,5:sta lähes nollaan.
Luin sitten vanhoja keskusteluja foorumeilta cyanosta, ja tuli mieleen että mun cyano-ongelma sai ilmeisesti alkunsa liian vähäisestä ravinnemäärästä. Toinen syy on varmaankin liian runsas pakasteruokien käyttö. Nyt on kalat ja ravut pelkällä kuivaruualla seuraavat viikot. Olen myös alkanut lisätä koralliruokia altaaseen 2-3 krt/vko.
Toinen ongelmalevä on vihreä rihmalevä, jota on alkanut kasvaa runsaammin kivissä. Takaseinästä olen sitä raaputellut pois, mutta kivistä sitä ei saa irti millään.
Yhtenä ratkaisuna leväongelmiin olen harkinnut siirtymistä RO-veden käyttöön, pinnantasaajan hankkimista ja kalkkiveden käyttöä korvausvetenä (tähän asti ollut vain makeaa vettä manuaalisesti).
Yksi erakkorapu (Calcinus elegans) heitti lusikan nurkkaan, joten uusi pitäsisi jossain vaiheessa hommata.
Uusia koralleja tuli hankittua ongelmista huolimatta, ja ainakin vielä näyttävät voivan hyvin. Psammocoran mukana tuli jotain polyyppikorallia (Clavularia?), joka oli kiinni samassa plugissa. En tiedä pitäisikö se yrittää repiä irti vai jättää paikalleen.
Liitteet
polyp1.jpg
Liftaripolyyppi.
polyp1.jpg (66.72 KiB) Katsottu 3719 kertaa
psammo1.jpg
Psammocora contigua
psammo1.jpg (96.21 KiB) Katsottu 3719 kertaa
monti1.jpg
Montipora capitata
monti1.jpg (96.36 KiB) Katsottu 3719 kertaa
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 09 Marras 2013 21:41

Jos apua kaipaat cyanon poistamiseen niin kuormitusta on lisättävä, jotta nitraatti nousee mutta älä kuormita allasta fosforipitoisella ruualla (esim. ne pakasteruuat). Optimaalisin olosuhde sinileville on kasvaa vedessä jossa nitraatti on vähissä ja / tai fosfaatti löytyy mitattavia määriä. Tuo bakteeristo viihtyy myös lämpimässä vedessä, mutta se ei sinulla ole selkeänä syynä.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Aurum » 23 Marras 2013 19:40

Nyt olen saanut nitraatin hiukan nousemaan, tänään mitattu 0,5. :)
Sain vihdoin asennettua korvausvesiautomaatin altaaseen, ja jatkossa korvausvetenä menee kalkkivettä. Laite on Aqua Medic Niveaumat SP 3000, ajattelin että tämä sopii hyvin kalkkiveden kanssa käytettäväksi, koska itse pumppu ei joudu kosketuksiin veden kanssa. Lisäksi tuli hankittua RO-laite, olisi pitänyt ostaa myös DI suodatin, koska haluan myös ne silikaatit pois vedestä. Laitehankitoja tuli tehtyä, koska täytyi tilata RedSean Coral Pro-suolaa ulkomailta, enkä halunut tilata pelkkää suolaämpäriä. Kyseisen suolan olen valinnut nimenomaan sen korkean alkaliniteetin takia.
Uusia kaloja tuli käytyä katselemassa Akvaariolinassa ja varasinkin muutamia. Mukaan tarttui myös vihreä levymontipora (tod. näk. M. capricornis).
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 23 Marras 2013 19:48

RedSea:n suolaa saa tietääkseni myös Tammiston Megaeläimestä, Vantaalta.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Sam Salonen » 23 Marras 2013 20:35

Kalakaverit kirjoitti:RedSea:n suolaa saa tietääkseni myös Tammiston Megaeläimestä, Vantaalta.

Ruoholahdestakin saa.
Sam Salonen
 
Viestit: 20
Liittynyt: 10 Tammi 2013 15:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Aurum » 24 Marras 2013 18:37

Miten ei tullu toi Tammiston Megaeläin mieleenkään... Kattelin siellä viimeksi käydessäni niitä Red Sean Allaspakettejakin (hinnat oli Saksan nettikauppojen tasolla)! Muistin vain nähneeni läjän Tropic Marinin suolaämpäreitä siellä. Ruoholahdessa oli vain pieniä (7kg?) ämpäreitä, isoja ei ollut tullut yhtään viimeisen toimituksen yhteydessä (toimitus oli tullut edellisenä päivänä, kun siellä vierailin). Myöskään Lemmikkiexpressillä ei ko suolaa just silloin ollut varastossa. Tästä on aikaa n. pari-kolme vko, nyt voi tilanne olla jo toinen.
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Aurum » 30 Marras 2013 18:41

Eilen hain Akvaariolinnasta uusia kaloja altaaseen: kaksi vuokkokalaa (Amohirion ocellaris) ja pienen herttuakalan (Centropyge flavicauda). Kaikki kolme tuntuvat kotiutuneen hyvin. Vuokkokalat uiskentelevat ympäri allasta ja herttuakala aloitti heti ruuan etsimisen kivien pinnoilta. Ainoa joka tuntuu uusista tulokkaista kärsineen on huulikala Cirrhilabrus rubrisquamis ( altaan vanhin ja suurin asukki), lähtee aina "pakoon" kun flavicauda tulee liian lähelle.
Kuvia yritin uusista kaloista ottaa, mutta osoittautui todella vaikeaksi, kun kaikki tuntuvat liikkuvan kokoajan. Reilusta 60 otoksesta sain 5 kelvollista kuvaa.

kolmikko.jpg
kolmikko.jpg (88.43 KiB) Katsottu 3570 kertaa

Allas on nyt sitten täynnä kaloja, joten uusia ei enää tule. Huulikalalle on suunniteilla hankkia isompi allas, mutta jää nähtäväksi milloin.
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieni riuttakuutio

ViestiKirjoittaja Aurum » 27 Joulu 2013 17:58

Joulun kunniaksi oli altaassa täysi pimennys kolmen vuorokauden ajan. Pääsin cyanosta eroon ainakin toistaiseksi. Tuli kokeiltua myös eXcital nimistä ainetta levän torjunnassa, muttei näyttänyt olevan mitään vaikutusta tuolla valmisteella.
Kalat, korallit ja muut eliöt näyttivät selvinneen pimeästä jaksosta hyvin. Kaikki ovat edelleen hengissä.
Isompi erakkorapu tiputtelee usein sarcophytonia pois paikoiltaan. Pitäis varmaan liimata toi koralli kiveen kiinni...
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 9 vierailijaa

cron