Tomin 540l riutta

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Dnoob » 22 Heinä 2012 06:23

Kyllä sinne tulee kivasti uintitilaa kaloille lisää, kun lappaa turhat kivet mäkeen häiritsemästä. Saattaahan tuo cyanoki vähä säikkyä, kun vesi pääsee kiertään tehokkaammin virtauksia hillitsevien kivien puutteissa :)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 22 Heinä 2012 10:41

Joku uusi sisustusmuoti on lähtenyt liikkeelle.
Pitäisin sen riittävän uimatilan kanssa yhtä tärkeänä myös niitä piilo- ja suojapaikkoja kaloille. Siksi minua hieman hämmästyttää nämä kivien vähentämiset. Eilen juuri sattui sarjassa hieman yllättävä tapahtuma. Kalat uivat normaalisti ja heitin merestä tuotua levää altaaseen. Tämä pelästytti kalat ja hetken päästä yhtään kalaa ei näkynyt missään. Kukaan ei yrittänyt paeta naama akvaarion kulmaa vasten tai ylöspäin, vaan aika nopeesti sujahtivat kiven kokoihin näkymättömiin. Itse pidän tätä mittarina sille, onko altaassa riittävästi kiveä jos kalojen hyvinvointia ajatellaan noinkin pitkälle.

Huomioikaa myös näissä se, että korallit ovat edelleen polttavia ja kalan ihonpintaan ärsyttäviä. Joten kasvatettavilla kookkailla koralleilla ei pystytä täysin korvaamaan sitä suojaa minkä eläväkivi altaassa antaa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Mika » 22 Heinä 2012 11:09

Minä kun harkitsen edelleen lisääväni kuivaa kiveä tuonne takaseinälle... ainakin kalat tuntuvat tykkäävän, kun nykyinen sisustus tarjoaa paljon piilopaikkoja ja uimareittejä.
Mahtaakohan tämä mun juttu mennä ihan metsään, kun muut tekevät juuri päin vastoin?
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Inia » 22 Heinä 2012 11:28

Mika kirjoitti:Minä kun harkitsen edelleen lisääväni kuivaa kiveä tuonne takaseinälle... ainakin kalat tuntuvat tykkäävän, kun nykyinen sisustus tarjoaa paljon piilopaikkoja ja uimareittejä.
Mahtaakohan tämä mun juttu mennä ihan metsään, kun muut tekevät juuri päin vastoin?


No, täällä ainakin ollaan hankkimassa vähän lisää kiveä, kunhan sopiva lasti saapuu maahan.
Inia
 
Viestit: 20
Liittynyt: 05 Syys 2011 09:42

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Rapide » 22 Heinä 2012 12:04

Aqualungista en tiedä, kun en ole allastaan nähnyt, mutta Akun kalaston tuntien uskon tuon ratkaisun toimivan.
Tuollaisessa kevyesti kansoitetussa altaassa, kuten Akulla, tuo homma varmasti toimii. Itselläni tai Kalakavereilla tuo ei onnistuisi... KImmolla & Inialla sama homma, kun kaloja on hillitysti ja harkitusti.
Eiköhän se aika pitkälle mene samalla kaavalla, että +1-2=3

Mulle tulee myös lisää kiveä :D
Rapide
 

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Aqualung » 22 Heinä 2012 13:30

Oletan Kaisan nyt puhuvan yleisesti liian minimalismin haitoista ja ihan hyvä että tarkeitä pointteja tuodaan esille. Samalla kuitenkin voidaan todeta piiloja ja koloja olevan nyt aikaisempaa enemmän kun 2 suurta siirtolohkaretta otettiin pois ja tilalle tuotiin järkevämmän kokoista kiveä ja vanhoja kiviä järjesteltiin uusiksi. Kiven määrä kiloissa kun ei ole lineaarisesti verrannollinen juuri mihinkään muuhun kuin sen syrjäyttämään vesimassaan.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 22 Heinä 2012 16:37

Juu, ei siis ollut tarkoitus väittää että tuhosit kaikki kolot ja piilot, ja tosiaan jos altaassa on massiivisia kiviä, blokkaa ne myös virtausta omalta osaltaan. Siksi suunnitelmallisuus kivien asettelussa on ihan järkevää jo alkuun, mutta ei kaikkea vaan pysty alkuun aina saada kohdilleen.
Ajatus oli tuoda vaan ilmi toinenkin näkökanta, että joka altaaseen tuollainen kivien vähentäminen ei ole aina se järkevin teko eliöstöä ajatellen.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Aqualung » 22 Heinä 2012 18:33

Jees ja hyvä onkin tuota tuoda esille. Näissä altaissa kun muuttujien määrä on sitä luokkaa ettei aloittelijalle kannata montakaan kertaa sokkona imitoida toisten tekosia ilman suurempaa tietämystä, vaan mennä sen oman altaan ehdoilla.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Aqualung » 22 Heinä 2012 19:00

Niin ja tämmöistä tänään:

IMG_1331.jpg
IMG_1331.jpg (89.42 KiB) Katsottu 2493 kertaa

IMG_1342.jpg
IMG_1342.jpg (111.7 KiB) Katsottu 2493 kertaa
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Tomin 540l riutta

ViestiKirjoittaja Akutila » 22 Heinä 2012 22:10

Aqualung kirjoitti:Mitä Aku edellä sitä keskinkertaisuudet perässään.


Mitä olenkaan tehnyt
Kuva




Vaan ei voi lopputulosta haukkua, ei! Joutuu jopa kehumaan vähän ja se on Tamperelaiselta sinnepäin jo paljon :mrgreen:
Akutila
 
Viestit: 191
Liittynyt: 14 Elo 2011 17:50
Paikkakunta: Tampere

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

cron