Rapiden Predatorium

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja Rapide » 19 Syys 2013 09:04

Hiljalleen nousee taas uusi allas. Tämä tulee korvaamaan 37-litraisen nanoaltaan, eli Krypton.
Olen pyytänyt tarjouksen kokolasisesta 79x39x40 cm tankista Akvaariolinnasta. Erikoiset mitat siksi, että taso jonka päälle tankki tulee on 79x39 cm.

Altaasta erotetaan toisesta päädystä 10 cm siivu tekniikalle.
Tankki on lähestulkoon kopio Mike Guerreron designista, jota hän käyttää Micro-Reefs systeemeissään. Mike ei pahastunut plagioinnista ;)
Tekniikkaosio erotetaan altaasta akryyliseinällä. Osio jaetaan kolmeen kammioon, joista ensimmäiseen tulee filtterisieni keräämään irtoroskia, aktiivihiili sekä mahdollisesti fosfaatinpoistaja. Toiseen kammioon säädetään vedenkorkeus 25 cm ja sinne tulee Bubble Magus Nac QQ skimmeri - ainoa joka sopii pieneen tilaan ja on riittävän tehokas.
Kolmas kammio nostopumpulle ja Tunzen pinnantasaajalle.
Tekniikkaosio poisluettuna on altaan tilavuus 107 litraa.

Tankki tulee tilanjakajaksi työhuoneeseeni, ja se sijoitetaan niin, että sitä voi katsella molemmilta pitkiltä sivuilta, sekä päädystä.
Asukkaiksi tulee yksi tai kaksi pientä skorpionikalaa.

Valaistus toteutetaan tässäkin altaassa LED-valoilla. Akvaarioon ei tule fotosynteettistä elämää, ja allas jätetään tarkoituksella jokseenkin hämäräksi.
Rapide
 

Re: Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja RoopeB » 19 Syys 2013 09:27

Erittäin mielenkiintoinen projekti aluillaan. Osaatko jo kertoa tarkemmin, mitä merkkiä nuo kalat tulevat olemaan?

Seuraan mielenkiinnolla asioiden edistymistä!

:ugeek:
RoopeB
 
Viestit: 100
Liittynyt: 16 Touko 2012 13:01
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja Rapide » 19 Syys 2013 09:49

Akvaariolinnan kautta olen tilannut Synanceia verrucosan! Kala on kokoa S, ja tukkulistan mukaan <2", eli alle 5 cm!
Eli pico kala, ei edes nano vielä :D
Toinen kala, jota olen hiljattain silmäillyt on Fu Manchu, eli Dendrochirus biocellatus.
Myös Taenianotus triacanthus, Ablabys taenianotus ja binotatus, sekä muut mukavat ovat harkinnassa.
Myös Edgessä asuva Canthigaster janthinoptera tulee muuttamaan tähän tankkiin sen valmistuttua.
Rapide
 

Re: Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja RoopeB » 19 Syys 2013 11:05

Rapide kirjoitti:Akvaariolinnan kautta olen tilannut Synanceia verrucosan! Kala on kokoa S, ja tukkulistan mukaan <2", eli alle 5 cm!
Eli pico kala, ei edes nano vielä :D
Toinen kala, jota olen hiljattain silmäillyt on Fu Manchu, eli Dendrochirus biocellatus.
Myös Taenianotus triacanthus, Ablabys taenianotus ja binotatus, sekä muut mukavat ovat harkinnassa.
Myös Edgessä asuva Canthigaster janthinoptera tulee muuttamaan tähän tankkiin sen valmistuttua.


Upea kalasto tulossa, ei voi kyllä muuta sanoa! Olipa noista luettelemistasi lajeista se lopullinen combo sitten millainen tahansa. Kaikki erittäin kauniita ja mielenkiintoisia.

Mun silmään sun Canthigaster näyttää enemmän solandrilta tai (ehkä) papualta? Canthigaster janthinopteralla on mm. kuvioton, läpikuultava pyrstö ja sun kalalla oli kuviollinen. Samoin c. janthinopteralla kylkien kuviointi jatkuu reilusti mahan alle, kun taas sun kalalla mahan alunen kuviottomampi. Kolmas, tosin ei niin selkeästi nuorilla yksilöillä vielä oleva ero jonka huomasin, oli kuvioiden muoto ja määrä. Canthigaster janthinopteralla enemmän pistemäisiä, kuin varsinaisia viivoja. Pistemäisyys vielä korostuu kalan vanhetessa ja loputkin viivat häviää (?). Tämä tietysti ihan puhtaasti sen videon pohjalta tehtyä havainnointia, eikä millään tavalla varmaa. Kalasi voi siis ihan hyvin olla Canthigaster janthinoptera.
RoopeB
 
Viestit: 100
Liittynyt: 16 Touko 2012 13:01
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja Rapide » 19 Syys 2013 11:40

Mun mielestä hän on C. compressa, mutta koska tarkkaa määritystä ei pysty tekemään silmämääräisesti, niin kutsun häntä sillä nimellä, jolla hänet ostin.
Helpompi näin :D
Rapide
 

Re: Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja RoopeB » 19 Syys 2013 11:59

Rapide kirjoitti:Mun mielestä hän on C. compressa, mutta koska tarkkaa määritystä ei pysty tekemään silmämääräisesti, niin kutsun häntä sillä nimellä, jolla hänet ostin.
Helpompi näin :D


Joo ;-) menee sillä alkuperäisellä vallan mainiosti.

Myös tuo c. compressa on erittäin mahdollinen.
RoopeB
 
Viestit: 100
Liittynyt: 16 Touko 2012 13:01
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 19 Syys 2013 13:58

Synanceia verrucosan kanssa saa olla sitten aika varovainen, ettei käy hassusti :)
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja Rapide » 19 Syys 2013 16:11

Ihan normaalisti sen kanssa voi olla... :?
Rapide
 

Re: Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 19 Syys 2013 17:09

Eikö kyseessä ole tämä otus? http://fi.wikipedia.org/wiki/Synanceia_verrucosa
Jos on, niin luulisi hieman varovaisemmin käsiä altaassa uittavan kuin normiakvaariossa jnejne :)
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Rapiden Predatorium

ViestiKirjoittaja SKMake » 19 Syys 2013 19:17

Tollanen Stonefish kun vähän hierasee niin voi olla harrastajan naama aika stoned sen jälkeen :D
60 Litraa merivettä 07/2012 - 07/2015.
SKMake
 
Viestit: 278
Liittynyt: 12 Elo 2012 19:42
Paikkakunta: New York

Seuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron