Ruokaa luonnosta

Asiaa kalojen ja selkärangattomien ruokinnasta.

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Rapide » 21 Touko 2013 14:29

Kannattaa mennä kokeilemaan ihan mistä tahansa rannalta.
Mä en aio enään esitellä omia hyviä mestojani, kun jäi kakan maku suuhun noista myynnissä olevista ravuista :|

Eihän ne kenenkään yksityisrapuja ja -mysiksiä ole, mutta omat paikkani pidän salassa, tai luottoihmisten kanssa vain jaan ne 8-)
Rapide
 

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 21 Touko 2013 15:12

Olisiko tänne mahdollista saada ohjeita siitä minkälaisista paikoista kannattaa etsiä ja minkälaisia varusteita pitäisi mukana olla sen haavin lisäksi. Ja minkälainen on hyvä haavi :) Rantaviivaa Suomenniemellä todennäköisesti riittää kaikille, jotta hyviä paikkoja ei haavita tyhjiksi ja jokainen saa pitää oman suosikkipaikkansa. Tuo myyntiinlaitto on kieltämättä hiukan nihkeä juttu, itse menin siihen ansaan ostajana... P.elegansin ostin mukavaan 15€ hintaan, ja vasta jälkikäteen kuulin, että niitä voi itsekin käydä etsimässä. Ja tuokin yksilö taisi mennä kalojen evääksi ensimmäisenä päivänään altaassa...
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Iipuli » 21 Touko 2013 15:43

Suklaamonni kirjoitti: Tuo myyntiinlaitto on kieltämättä hiukan nihkeä juttu, itse menin siihen ansaan ostajana... P.elegansin ostin mukavaan 15€ hintaan, ja vasta jälkikäteen kuulin, että niitä voi itsekin käydä etsimässä. Ja tuokin yksilö taisi mennä kalojen evääksi ensimmäisenä päivänään altaassa...

Mä tiedän yhden myydyn eleganssin, mutta ilmeisesti niitä on myyty sitten useampikin...
Koska tuon yhden ostajalle kyllä kerrottiin, että ko rapuja saa merenrannasta haavia ihan ilmaiseksi niin paljon kuin sielu sietää.
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 21 Touko 2013 20:40

Ei tehdä tästä kuitenkaan kovin vakavaa asiaa, kun kuitenkin "joka harrastajan oikeudella" rapuja ja muita saa pyydystää. Näissä on silti hyvä muistaa, että luonnosta pyydetyissä eläväisissä piilee omat riskinsä jos niitä altaaseen laittaa elämään. Asioita on hieman selvitelty eikä kukaan tässä haaveilussa mukana olleista harrastajista ole bisnestä noilla tehnyt. Muuten asiaan en tässä lähde kommentoimaan. Pidän siis edelleen uskoni reiluihin ja luontoakin kunnioittaviin harrastajiin :D

Eliöstöä on käyty vuoden varrella haavimassa akselilta Helsinki-Espoo-Siuntio-Inkoo-Hanko.. ihan sieltä missä rantaviivaa vaan löytyy.

Perusvarustuksena siis olisi hyvä olla pari-kolme erilaista haavia. Teleskooppivartiset ja metalli-/kovamuovi runkoiset on pop. Ihan lammikkohaavi tai perhoshaavitkin on toimivia. Ämpäri tai kaksi on aika ehdoton. Itse aion kyllä viritellä reppuun dry-sackin, kun näin vanhalla on jo nivelet heikot eikä ämpäriä jaksa raahata :lol: Selkärankaa löytyy vielä rippeiden verran.

Kalapussejakin voi jonkusen ottaa, jos haluaa sellaisiin lajitella eläväiset.

Sään mukaan sitten vaatetus. Saa varautua kesällä riisumaan kengät ja sukat pois sekä käärimään housun lahkeet niin ylös kun nousee, koska aina vaan syvemmälle kurotteluun voi iskeä ihan pakottava tarve.

Kesäkuumalla: kylmä olut! Sitä alkaa tekemään mieli jossain vaiheessa.

Pimeän tullen otsalamppu on hieno juttu. Kerran kokeilin taskulampun kanssa säätää ja kädethän siinä loppui heti kesken. Ei toimi.

Hyönteismyrkyt on kanssa ihan hommaa mukavoittava lisä varustuksessa.

Sitten jos meinaa oikein varustautua niin evästä ja juotavaa mukaan (muutakin kun se yksi kylmä olut). Kännykkä on hyvä olla täydessä latingissa jos tulee tarve googletella jotain sekä kamera. Sitten muuten vaan melkein kaikki päiväretkivarustukset on tullut tarpeeseen jossain vaiheessa.

Mulla on kamat kasassa ja reppu valmiina, aletaanko lyömään retkipäivää lukkoon? :P
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja omppu » 21 Touko 2013 23:21

Kiitos perusteellisista varustautumisohjeista! :D Mulle käy 29.5 jälkeen mikä tahansa viikonloppu esimerkiksi, eli eikun kalenterit käteen! :D
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 22 Touko 2013 08:16

Mulle kävisi tuleva lauantai, eli 25.pv, sopiiko muille haaveilijoille?
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja omppu » 22 Touko 2013 20:43

Mulle sopii tosiaan vasta 29.5 jälkeen :)
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Iipuli » 23 Touko 2013 11:17

omppu kirjoitti:Mulle sopii tosiaan vasta 29.5 jälkeen :)

31.5 jälkeen...
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja omppu » 24 Touko 2013 21:55

31.5 jälkeen sounds nice!
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Rapide » 25 Touko 2013 10:22

Sopisi tänään 25.5. illalla
Rapide
 

EdellinenSeuraava

Paluu Eliöstön ruokinta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron