Ruokaa luonnosta

Asiaa kalojen ja selkärangattomien ruokinnasta.

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Rapide » 29 Huhti 2013 13:51

Bustedisoitu!
Aqualung on vaan kateellinen, kun Turussa ei ole merta!
Rapide
 

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 29 Huhti 2013 21:09

Rapide kirjoitti:Koeisku tehty salaiseen lokaatioon. Saaliina 1,781 kg merituoretta Mysistä...
Ihan vaan reilu puoltoista kiloa alle kahdessa tunnissa 8-)


Ai hitto, että tekisi mieli päästä mukaan :) Löytyykö tuolta myös P.eleganseja? Niistä saisi mantikselle hyvää elävää ruokaa.
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Rapide » 30 Huhti 2013 06:18

Paikalliset kalastajat kehuivat, että verkot on aivan täynnä elegansseja!
Ovat ihmetelleet mitä ne ovat...
Eräs pikkupoika äitinsä kanssa kertoi paikan, jossa elegansseja on niin paljon, että niitä voi käsin kauhoa!
Jos huomenna on hyvä keli, niin saatan lähteä käymään.
Rapide
 

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 01 Touko 2013 18:17

Mites hakureissu onnistui? Tuliko saalista ja oliko mukana eleganseja?
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Rapide » 02 Touko 2013 05:45

Kaikenlaista saalista tuli, mutta Palaemonit ei näytä vielä rantautuneen.
Yksi Palaemon adspersus jäi kyllä haaviin.
Sää oli hieman liian tuulinen, ja saalis oli siksi syvemmissä vesissä.
Rapide
 

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 02 Touko 2013 07:05

Rapide on kyllä edellisellä kerralla oikeesti löytäny hyvät parvet. Mulle tämä viimekertainen saalis oli jo sellainen, jonka sanoin olevan mulle ihan riittävä. Rapua kuitenkin kuhisi ämpärissä. Kun sain ravut huuhdeltua ja suurimmat roskat sieltä joukosta nypittyä pois, oli punnituksen aika. Paino 200g :lol:

Näissä hommissa ei kuitenkaan jossain vaiheessa pääasiana ole enää se saaliin määrä, vaan sen muut tuomat ilot. Rannoilla kävely, kallioilla pomppiminen, ulkoilu, merieliöstön tutkiminen, sään ja vuodenajan tuomat ilmiöt ja niiden havainnointi, harrastajien näkeminen jne... ja käy ihan lihastreenistäkin kun tuota sitten monta tuntia illassa tekee.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 02 Touko 2013 22:11

Kuulostaa vaan joka kommentin jälkeen paremmalta ja paremmalta :)
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja omppu » 20 Touko 2013 20:24

Ens reissussa mukana! jotain tällaista olen odotellut :D
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 20 Touko 2013 21:02

Eilen tuli tosiaan käytyä ottamassa samalla vähän väriä naamaankin, kun käytiin tarkastamassa erään haavimispaikan vointi. Vesi on vielä matalalla ja kaislat eivät ole vielä lähteneet kasvamaan, joten selkeesti on erilaisempia ja parempiakin haavimispaikkoja nyt kuin keskellä kesää. Myös kallioilla lojuuvia auringonpalvojia ei vielä ole kovin paljoo, joten senkin puolesta on nyt ollut mukava käydä pyydystelemässä elävää.

Tänään kävin hakemassa hieman somisteita merenrannalta ja nappasin haavin sitten autosta mukaan varmuuden vuoksi. Nyt löytyi pari Palaemon - rapuakin joten nekin alkavat pikkuhiljaa rantautumaan.

Ruuan pyydystäminen ja eliöstön tutkiminen on hauskaa hommaa. Haluan painottaa jo viime vuonna tehtyä "haaveiluvelisopimusta" jonka teimme muutaman harrastajan kesken. Koska näistä itämeren asukkaista osa selviytyy riuttaolosuhteissa mukavastikin, sovimme että kukaan ei, ihan reiluuden nimissä, lähde tekemään näillä rahaa. Näitä on nyt kuitenkin nähty myytävän ihan eläinliikkeessä, mielestäni aika kovaan hintaan ja niitä ei sinne kauppias ole itse vienyt. Tokihan eläinkauppias voi kerätä vaikka takapihaltaan nättejä kiviä ja myydä niitä hyväuskoisille asiakkaille 15€ / kpl hintaan, mutta ei se kovin reilua ole. Toivoisin, että tähän reiluuden sopimukseen pystyy sitten sitoutumaan myös uudet haaveilijat.

Aikalailla reissut ovat olleet extempore - tyyppisiä. Sitten kun on tylsää niin lähtö voi tapahtua vartin sisään. Jossain vaiheessa olisi kuitenkin kiva pitää vaikka pieni miitti - tyyppinen reissu lähirannikolle. Istutaan iltaa, kahlataan rantavedessä, ihmetellään rantakäärmeitä 8-) , haaveillaan niin mahdottomasti, grillataan vähän läskiä nuotiolla ja ollaan vaan.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruokaa luonnosta

ViestiKirjoittaja omppu » 20 Touko 2013 21:21

Oioi tuohan kuulostaa mahtavalta! Mulla vuoden viimeinen tentti ensiviikolla, sen jälkeen olen avoin spontaaneille äkkilähdöille! Mistäpäin niitä rapuja esimerkiksi on löytynyt, olen kuullut puhuttavan hietsusta ja vuosaaresta?
omppu
 
Viestit: 35
Liittynyt: 13 Elo 2012 18:08
Paikkakunta: Töölö

EdellinenSeuraava

Paluu Eliöstön ruokinta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron