Hiekalla vai ilman?

Muuta höpöttelyä ja jutustelua aiheesta ja aiheetta.

Hiekalla vai ilman?

ViestiKirjoittaja Dnoob » 20 Huhti 2014 05:07

Mites täällä mielipiteet jakaantuu. Onko harrastajien altaat hiekkapedillä vai ilman hiekkaa? Molemmilla on oma kannattajakuntansa ulkomaisilla foorumeilla ja molempien edustajat väittävät juuri oman valintansa olevan se oikea.

Minulla on aina ollut loppujen lopuksi hiekkaa altaan pohjalla, kun en enään ole jaksanut siivota jatkuvasti jätöksiä pohjalta. Muuten paljas pohja houkuttaisi, koska silloin hiekkaan ei kerääntyisi ja varastoituisi kaikki ravinne, mitä kalojen ja korallien takia joutuu lappamaan altaaseen hyvinkin tiheään. Mikä varastoituu hiekkaan, vapautuu sieltä myös tasaisesti veteen ajan kanssa.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Hiekalla vai ilman?

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 20 Huhti 2014 08:35

Hiekka-asiat onkin mielenkiintoinen juttu ja kyllä sitä aina altaasta on löytynyt. Yleensä sen verran että pohja peittyy,mahdollisilla hiekassa elelijöillä on paikkansa ja sitä shiftaavilla elukoilla on ravinnonlähteensä. Paksua hiekkapetiä en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi, enkä ole huomannut siitä olevan mitään hyötyäkään niissä altaissa joissa sitä on nykyään. Silloin kun puhutaan e-kivellä varustetusta riutasta, josta löytyy altaan toiminnalle tärkeimmät laitteet. Enemmänkin pelottaa se ajatus siitä mustasta haisevasta aikapommista joka siellä kytee.

Aikoinaan nousi keskustelua pohjahiekan materiaalista. Olin silloin itse laittamassa altaaseen ihan perus hiekkapuhallushiekkaa, ja jyrkästi oltiin sitä mieltä ettei se tule onnistumaan sillä korallihiekalla on tarkoituksensa vesiarvojen ylläpidossa (pH:n suhteen). En nähnyt tälle mitään perustetta enkä myöhemmin mitään ongelmaakaan. Miksi näitä ongelmia ei sitten tulisi altaassa jossa ei ole korallihiekkaa ollenkaan? Kalkkipitoinen materiaali ei ihan hirveästi tuollaiseen emäksiseen veteen liukene kuitenkaan muuttaakseen arvoja radikaalisti. Muu materiaali (normi hiekka) vielä poistaa senkin mahdollisen ongelman, että se ei sido itseensä mitään niinkuin kalkkikivi tekee.

Suosin siis n. 2-5cm pohjamateriaaleja, eikä sen tarvitse mielestäni olla korallihiekkaa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Hiekalla vai ilman?

ViestiKirjoittaja Aurum » 20 Huhti 2014 15:44

Ehdottomasti hiekkaa altaan pojalle, edes ohut kerros. En pidä paljasta pojaa akvaariossa kovin esteettisenä. Toki löytyy myös hienoja altaita, joissa hiekkaa ei ole (esim. tämä)
Omassa altaassa on hiekkaa vaihtelevasti eripuolilla n.3-10cm kerros, suurin osa erittäin hienoa korallihiekkaa (yhdessä kulmassa karkeaa soraa). Alunperin olin aikeissa hankkia esim. raputokkoja (ja pistoolirapuja), jotka olisivat kaivaneet syvään hiekkapetiin pesäkoloja, mutta tällä hetkellä niitä ei altaassa ole. Eli tuo paikoittainen DSB on periaatteessa turha, mutten ole alkanut sitä hiekkaa poistamaankaan (paitsi sen mitä nyt tulee vedenvaihtojen yhteydessä, kun puhdistan kivien pintoja).
Aika paljon tuo hiekka myös pöllyää, kun vähänkin muuttuu streamin suuntaus tai vaihdan jonkin korallin/kiven paikkaa (altaan pohjalla menee mulla voimakkaat virtaukset). Eli vähempi määrä ja hiukan karkeampaa hiekkaa olisi parempi ratkaisu.
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiekalla vai ilman?

ViestiKirjoittaja Aqualung » 20 Huhti 2014 20:00

En väitä oikeaksi, mutta onhan ne bare bottomit nyt aika karuja katanteenilaatikoita hiekkalaatikkoon verrattuna.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Hiekalla vai ilman?

ViestiKirjoittaja TellervoTuimala » 05 Kesä 2014 13:22

Itse käytän hiekkaa sill jotenkin tuntuu hirveän kylmältä jos siellä ei ole. KOtoisa fiilis lähtee. Ja olen sitä mieltä ett se on muutenkin luonnollisempi ympäristö :D
TellervoTuimala
 
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Huhti 2014 10:53


Paluu Muut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron