Kuplalevästä eroon ?!

Muuta höpöttelyä ja jutustelua aiheesta ja aiheetta.

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja Dnoob » 28 Elo 2014 19:11

No et valehellu... Virjelmä se on tuoki :shock:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja kepa » 28 Elo 2014 20:46

Yritin mekaanisesti noita lapolla poistaa, löyty ryppäitä joissa on satoja palluroita.. voi *päivänkakkara* *päivänkakkara*... 50L pönttö oli hetkessä täynnävettä... sitten hajosi skimmeri samassa rytäkässä... kyllä nyt koettelee.. :evil:
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja kepa » 29 Elo 2014 16:17

Mites tämä aine, Fauna Marin Ultra AlgeaX 250 ml. akvaarioon.fi sivustolla lukee että tehoaa myös kuplaleviin ?!
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja kepa » 29 Elo 2014 16:51

Varasin Kimiltä kourallisen rapujakin.. katotaan mitä tässä tapahtuu... tosiaan "löysin" riutta rakennelman takaanta sellaisen määrän tuota että se on jo mattona... pääsykin sinne on lähes mahdotonta eli mekaanisesti niitä ei saa pois ellei purkaa koko helvetin pönttöä :evil:
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja kepa » 30 Elo 2014 09:43

Niin oliko kellään koekmusta tuosta Fauna Marinin tuotteesta ?
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja Merihemmo » 30 Elo 2014 14:58

Mulla on toiminut hyvin sellainen lähestymistapa näissä leväasioissa, että en ole ryhtynyt mihinkään radikaaleihin toimenpiteisiin ensimmäiseen 6 - 9kk ongelmien ilmestyttä, vaan olen pyrkinyt hoitamaan leväasiat ajan kanssa "passiivisesti" hyvällä perushoidolla: laitteet puhtaana, detritusta altaasta pois aina kun mahdollista, säännölliset vedenvaihdot sekä vesiarvot tasaisina jne. Toki jotain elukoita olen kokeillut, jotka syövät kyseisetä levää, mutta ei niillä harvemmin koko ongelma on poistunut. Kaikki mun leväongelmat ja buumit ovat kadonneet ajan kanssa (mm. punainen hattaralevä, kuplalevä, bryopsis ja joku tunnistamaton ruskea limainen levä + punaiset flättärit).

En ole koskaan käyttänyt mitään levänpoistotuotteita, koska mielestäni (vain siis oma mielipide) se on riutta-altaassa aika radikaali toimenpide ja viimeinen vaihtoehto. Varsinkin kun tolla sun altaalla ei ole vuottakaan ikää, niin katsoisin miten tilanne kehittyy pitkällä aikavälillä. Tässä riutta-touhussa maltti on valttia ja tämän oppiminen kantapään kautta on usein se tuskallisempi tie (nimim. kaikki opittu kantapään kautta :D ) Mulla on mennyt joka altaan kanssa niin, että eka vuosi on aina vaikein, sitten tulee monta huoletonta vuotta, kunnes allas on kasvanut niin täyteen ("old tank syndrome"), että se on ihan tukossa detrituksesta ja muusta mönjästä ja sitten se pitää "räjäyttää" ja aloittaa vähän niinkuin alusta.

Mun mielestä noi sun kuplalevät eivät kuvien perusteella ole lähteneet vielä ihan totaalisesti lapasesta. Mulla on ollut sitä paljon enemmän ja se on lähtenyt itsestään pois kun on pitänyt ravinteet kurissa ja antanut altaan tasapainottua hyvällä hoidolla. Yksi tapa jonkin tietyn levätyypin kasvun rajoittamiseen on esim. refussa kasvatettava helposti kitkettävä levä tai levämattosuodatin (joka mielestäni on näistä kahdesta vaihtoehdosta erittäin tehokas mutta työläs ylläpitää).
Merihemmo
 
Viestit: 92
Liittynyt: 13 Syys 2011 19:58

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja Dnoob » 30 Elo 2014 15:10

Se on juuri näin. Pahin virhe on alkaa koheltamaan radikaalein myrkyin ja altaan tasapainoon vaikuttavin konstein varsinkin nuoren altaan ollessa kyseessä. Altaasihan on vasta muutaman kuukaiden ikäinen eikä se ole lähelläkää tasapainoa. Maltti on valttia ja pidä ne kädet pois altaasta. Ravinteet alas, mekaanista poistoa, rapuloisii ja kärsivällisyyttä.
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja Vasara » 01 Syys 2014 19:36

Ei näy kuvat mulla. :(
100 x 60 x 60
Vasara
 
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Tammi 2014 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja Dnoob » 20 Syys 2014 17:34

Miepä sain kans sellaisen päärynän mallisen kuplalevän kiviin. Aivan ihana kaveri, kun vähänki koskee hajoaa ympäri allasta. Niin ja on varressa niin tiukkaan kii, ettei irtoa lappoletkulla. Ma en kestä, oon onnellinen :evil:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Kuplalevästä eroon ?!

ViestiKirjoittaja kepa » 20 Syys 2014 17:55

Mä lopetin ressaamisen, olkoot saakeli sielä... Ei oo onneks enää lisääntynny... :mrgreen:
1600x700x700 since 06/2014
kepa
 
Viestit: 126
Liittynyt: 06 Huhti 2014 09:33
Paikkakunta: Kouvola

EdellinenSeuraava

Paluu Muut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron