Ilmastonmuutostalkoot

Muuta höpöttelyä ja jutustelua aiheesta ja aiheetta.

Re: Ilmastonmuutostalkoot

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 14 Loka 2012 13:09

Nostellaanpas hieman aihetta ja kerrotaan kuulumisia :D

Koen ettei vanhoja kinoja ja väärinkäsityksiä ole kaikki osapuolet vielä sopineet / haudanneet ja ne nostavat päätään aika-ajoin. Yleisesti foorumille kirjoittelun sijaan saati keskenään niiden selvittely on muuttunut yksityisviestien lähettelyyn ylläpidolle sekä herkästi ilmoitustentekoon koskien harrastajien kirjoittamia viestejä ketjuihin. Ristiriitojen selvittely yleisesti foorumille on asia, johon ylläpito ja valvojat tulevat puuttumaan, joten tämä ei ole toivottavaa. Asiallisia ilmoituksia ylläpito ottaa kyllä vastaan ja puuttuu niihin tarvittaessa. Olisi myöskin mukavaa, että saisimme foorumille lisää käyttäjiä sen sijaan, että niitä sieltä poistuisi. Me kyllä mahdumme tänne kaikki.

Meitä yhdistää vain se asia, että olemme meriakvaarioista kiinnostuneita ihmisiä ja monet sellaisen omistaakin jo. Jokaisella ihmisellä on omanlainen tyyli sitä hoitaa, jokaisen allas vaatii hieman erilaista hoitoa kuin toisen ja jokainen elää elämässään erilaisia vaiheita. En näe näissä mitään syytä, miksi kukaan voisikaan olla tässä yhtälössä täysin tasa-arvoisesti vastakkain.

Nauttikaa siitä mitä teillä on, oppikaa siitä missä olette mokanneet ja haaveilkaa siitä mitä voisitte vielä saavuttaa. Ja jos ei ole ihan ylitsepääsemätöntä niin tukekaa, neuvokaa ja kannustakaa kanssaharrastajia myös saavuttamaan se. Jos se tuntuu ylitsepääsemättömältä, niin vastuu tapahtumista ei ole teidän ja turhat negatiivisuudet voi jättää sanomattakin.

Aurinko paistaa, ulkona on värikästä ja talvi tekee tuloaan. Pinnistellään kivasti tämäkin vuosi loppuun :D
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastonmuutostalkoot

ViestiKirjoittaja EmHoo » 15 Loka 2012 18:09

Vähän niin kuin hang-around -jäsenenä en varmaan ole selvillä kaikista tapahtuneista änkyröistä, mutta viisaasti kirjoittaa kyllä Kalakaverit edellä.

M.
140 x 70 x 55 = 540. Jo vuodesta 2012.
http://riuttaolohuoneessa.blogspot.com
EmHoo
 
Viestit: 242
Liittynyt: 06 Syys 2011 20:05
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmastonmuutostalkoot

ViestiKirjoittaja Rapide » 15 Loka 2012 18:40

Yleensä minä taas olen perillä, mutta nyt olen kyllä ihan pihalla... :shock:
Rapide
 

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Mika » 03 Joulu 2012 12:14

Pitänee nyt avautua ihan julkisesti, kun en tiedä mitä tästä tapahtumasta on puhuttu, ketkä ovat olleet puhumassa jne. Sen tiedän että nimeni on liitetty tähän ikävään tapahtumaan ja ainakin jollain tasolla syyttävä sormikin on ilmeisesti sohinut tänne suuntaan.
Olisi ollut korrektia ottaa minuun yhteyttä suoraan, eikä näin että kuulen asiasta kuukauden perästä foorumin kautta. Olimme kuitenkin sopineet että hoidan heidän suolaista puoltaan.

Tässä on minun versioni tapahtuneesta. Pelkään vain pahoin että minun maineeni on mustattu vaikka tahdoin auttaa heitä.

Paikallisen eläinliikkeen merivesiakvaariossa oli tapahtunut katastrofi ja se on laitettu omistajan taholta minun syyksi, tai ainakin niin heidän kanssaan keskustelleista henkilöistä ainakin osa on asian käsittänyt. Riutta-akva siis kippasi ja pehmytkorallit kuolivat kaikki, jonka seurauksena kalatkin kävivät lähellä kuolemaa.

Asia on sillä tavalla, että jokunen kuukausi sitten sovin paikallisen liikkeen kanssa, että tarkistan heidän näyttely- ja esittelyaltaansa tilanteen ja laitan vesiarvot kuntoon, sekä tarkkailen tilannetta jatkossa. Ei siis varsinainen huoltosopimus, mutta jotain sinne päin joskin ilmaiseksi.

Tämä tarve oli liikkeellä, koska omistajista/henkilökunnasta kumpikaan ei kerennyt panostaa altaaseen työkiireiden vuoksi.

Lähtötilanteessa kaikissa kolmessa altaassa oli arvoissa toivomisen varaa. Kaikissa pH, KH ja Mg olivat riuttaan sopimattomat. Ei sillä että ne pehmytkorallit ja kalat näistä asioista selkeästi olisivat kärsineet.
Tähän asti huolto oli siis ruokinnan ohella ollut lähinnä ro-veden lisäämistä ja kerran tai pari vuodessa veden vaihtamista. Akvassa ei tässä vaiheessa ollut kuin kaksi nuhaista kiertovesipumppua kierrättämässä vettä. Vaahdottajakin oli (kuten myöhemmin tuli ilmi) pyörinyt ilman ilman asiaankuuluvaa meshweeliä... tai siis ainakin ilman sitä verkkoa, joten vaahtoakaan ei tietenkään ollut tullut pitkiin aikoihin.
Nämä molemmat asiat on nyt kuitenkin kunnossa, sillä akvaan on päätynyt aqua-medic:n streami ja ylilaidan vaahdottaja. Tästä ilmeisesti kiitos kuuluu arska77:n puhelahjoille ja neuvoille. :D

Korjasin vesiarvot kuntoon ja asiat rullasivat mainiosti. Olin puhunut monesti esittelyaltaan tilanteesta ja kehottanut karsimaan pehmytkoralleja jotka olivat vallanneet kaikkien kivien pinnat. Altaassa oli siis mattona kasvavaa briareumia ja capnellaa ylettömästi.
Muutaman kk kuluttua sain sovittua että tuon heille elävää kiveä (ilmaiseksi) ja he saavat näitä umpeen kasvaneita ottaa vaikkapa myyntiin, jotta saadaan jollain aikataululla akvasta näyttävämpi ja ehkä myöhemmin jopa kivikoralleja kasvamaan.
Liikkeen oma henkilökunta oli vaihtanut kiviä, mutta asettelu ei kertakaikkiaan ollut onnistunut ja asiaa piti vielä korjata. Altaasta piti myös capnellaa karsia lisää.
Tein siis sen, mutta koska kaikkea ei saatu pois ottamatta ainakaan osaa kivistä pois, niin jouduin sitten toimimaan niin. Altaan vesi tietenkin sotkeutui detrituksesta jota altaassa oli tosi paljon. Pari pientä bristleä sieltä tuli samassa pois ja omistaja ei niitä tahtonut takaisin altaaseen.
Sovimme että tulen tarkistamaan tilanteen myöhemmin ja heillä oli yhteystietoni jos jotain kamalaa ilmenee.

Kävin muistaakseni parin päivän päästä tilanteen tarkistamassa, kun en kerta kaikkiaan seuraavana heti pystynyt.
Tässä vaiheessa kaikki oli hyvin ja kalat sekä korallit ok.

Tämän jälkeen liikkeessä oli tehty altaaseen vedenvaihto ja ilmeisesti refraktometri oli ollut kalibroimaton, joten sen takia (?) veden suolapitoisuus on romahtanut niin alas, että paikalle sattunut arska77 ei saanut sitä edes liikkeen hydrometrilla mitattua. Tästä hyposaliniteetista tai jopa makeasta vedestä johtuen altaan kaikki pehmytkorallit kuolivat ja alkoivat mätänemään ja sinne tietty oli ilmestynyt ammoniakkia jonka seurauksena kalat haukkoivat happea. Tässä vaiheessa liikkeestä oltiin yhteydessä ainakin akvaariolinnaan ja siitä ilmeisesti ainakin heille jäi kuva että minun toimieni takia asiat meni pieleen.

Haluan nyt puhdistaa nimeni tästä, sillä en ollut tuhoamassa heidän allastaan vaan koitin auttaa heitä saamaan hienon esittelyaltaan josta sitten useampi innostuisi merivesiharrastuksesta. Ei olisi kannattanut, sillä nyt minun osaamiseni on kyseenalaistettu ja suorastaan tunnen puukon selässäni. :evil:

Pääasia on tietenkin että itse tiedän mitä on tapahtunut ja toivon että minua uskotaan tässä asiassa. Hyvin tuo meidän ysisatanen voi, eli kai minä sentään jotain osaan oikein tehdä. Valitettavasti taidan siirtää asiointini toiseen liikkeeseen.
Viimeksi muokannut Kalakaverit päivämäärä 03 Joulu 2012 14:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Eläinliikkeen nimi poistettu tarpeettoman maininnan vuoksi.
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Mika » 03 Joulu 2012 12:26

Satuin muuten käymään huoltokäynnillä pian tuon vedenvaihtotapahtuman jälkeen, mutta jätin suolat mittaamatta kun minulle sanottiin että vettä oli vaihdettu ja mittaukset tehty. Tiedä sitten olisiko tuossa kohtaa enää suolan lisääminenkään auttanut vai oliko korallit jo menetetty.
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Aqualung » 03 Joulu 2012 12:49

No ohhoh. En ollut ko casesta mitään kuullut, mutta kyllä kuulostaa siltä että joku käpy on käynyt jossain vaiheessa. Äkkiäkös sitä korvausvesiastia ja uusi suolavesi menee sekaisin jos on astiat vierekkäin lattialla huollossa tms. Minä tiedän, muutaman päivän kun viettää sairaalassa sotkettuaan saavit (selvinpäin) pistää kummasti tarkemmaksi näitten kanssa. :)
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Dnoob » 03 Joulu 2012 13:14

Aikamoinen juttu :shock: Aina näissä hommissa on mahdollista vahingoille ja niitä kyllä sattuu kaikille... Ei se auta jäähä tuleen makaamaan vaan eteenpäin ku mummo hangessa kohti uusia haasteita :)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Galeos » 03 Joulu 2012 13:43

No good deed goes unpunished...
Galeos
 
Viestit: 90
Liittynyt: 03 Joulu 2011 16:36
Paikkakunta: Vallis Gratiae

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 03 Joulu 2012 14:51

Kyseessä on nyt ikävä tapahtumaketju josta on tiedossa tekijöiden ja osapuolten sanat. Ulkopuolisena tapahtumasta en siihen lähde enempää kommentoimaan, kuin siltä osin että autoin osaltani pitämään hengissä altaan jäljellä olevat kalat puhelinkonsultaationa sekä tutkimaan tuon refractometrin paikkansapitävyyttä kalibroinnin jälkeen. Refractometri ainakin tällä hetkellä näyttää sallittujen rajojen sisällä olevaa lukemaa (ja taisi näyttää sitä ennen kalibrointiakin) joten arvoitukseksi jää, miten altaassa on voinut suolapitoisuus olla lähes nollaa niinkuin kerrotaan. Vedenvaihdon määrää prosentuaalisesti en muista, mutta vaikka olisin ohjeistanut tehtäväksi 50% vedenvaihdon, ei se hanavedeksi siltikään olisi pitänyt muuttua (vaikka sinne olisi sitä hanavettä sitten vahingossa laitettukin).

Sen verran moderoin ketjua, että poistin kyseisestä viestistä lemmikkiliikkeen nimen. Sen maininta ei edesauta ketään tämänkaltaisessa tapauksessa. Ne jotka asiasta tietävät, tietävät sen.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Frye » 03 Joulu 2012 15:23

Itse ko. refraktometrin kalibroineena voin vielä heittää lusikkani soppaan. Valitettava tapahtuma eikä tasan varmasti kukaan ilkeyttään tehnyt. Ja kuten toisaalla myös esitin en ole ko. liikkeestä syyttävää sormea nähny enkä kuullut nostettavan. Vaan apua kun pyysivät kertoivat sen hetkisen tilanteen ja asiallisesti vastasivat kyselyihin mitä oli aikaisemmin tapahtunut. Kukaan ei ole minulle ainakaan ko. liikkeestä sitä syyttävää sormea nostanut.

Mutta asiaan. Heidän refraktometrinsä kalibrointi oli alkujaan poskellaan. Onneksi ei altaan suolapitoisuutta korjattu sen mukaan. Se näytti sen verran pieleen, että halusin tarkistaa mittarin itse ennenkuin annoin ohjeita jatkoa varten. Mittaria piti ruuvata 10 pykälää jotta saatiin se näyttämään 35ppt. Tällä kalibroidulla mittarilla sitten altaan vesi mitattuna suolapitoisuudeksi saatiin 1.021 (eri mittaaja, katsoi lukeman toiselta puolen asteikosta) Mikä on ihan sallituissa rajoissa.

Todennäköisesti tässä on kyseessä monien asioiden summa, jota on mahdotonta jälkikäteen saada absoluuttisen varmasti selville. Mutta ihan noin kärkevästi en olisi nostamassa myöskään sormea liikkeen suuntaan.

Taustatietona mulla on keskusteluja lähes jokaisen asianosaisen kanssa, yhtä ihmistä en saanut kiinni kun tätä asiaa tänään selvittelin. En ala tässä tätä nyt syvemmälti perkaamaan, koska mielestäni se ei ole liikkeen eikä Mikan etu. Tarkoitus oli kuitenkin taustalla hyvä.
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

EdellinenSeuraava

Paluu Muut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron