Merivesiharrastuksen eettisyys

Muuta höpöttelyä ja jutustelua aiheesta ja aiheetta.

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 18 Joulu 2012 22:26

Hyviä kommentteja tullut ja toki myös kettutyttökorttiakin käytettiin :) tosin arvelin, että niitä olisi saattanut tulla enemmänkin.

Totta on, että ei meillä länkkäreillä ole kovin paljoa varaa paasata ekologisuudesta tai eettisyydestä monenkaan ympäristöön liittyvän asian kanssa, mutta jos sitä ei kukaan koskaan tekisi, niin sanoisin, että maailma olisi tällä hetkellä aika paljon paskempi paikka asua. Aiheen kanssa ei ollut tarkoitus jeesustella enkä tullut tänne ulkopuolelta "trollaamaan", vaan kyllä tässä ihan tosimielellä ollaan akvaariota perustamassa. Ystäväpiiriin kuuluu sen verran ympäristöasioita tiedostavia ihmisiä, että olen 100% varma, että jossakin vaiheessa aiheesta nousee keskustelua ja olisi hyvä pystyä asioita perustelemaan ilman, että tarvitsee kettutyttökorttia käyttää :) Koska jos tuossa keskustelussa jään 100-0 tappiolle, niin sen jälkeen ei ole tätä harrastusta mukava jatkaa... Ja olettaisin, että tämä on parempi paikka löytyy niitä positiivisia asioita kuin esim. Greenpeacen tai jonkin muun järjestön kautta.
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Iipuli » 18 Joulu 2012 22:36

Kettutyttöjä kyläilemään odotellessa siis... ;)
Mitäs, jos heitätkin sellaisen pointin ilmoille, että tarjoat esim.koralleille turvapaikan, kun niiden luonnollinen elinympäristö on saasteiden yms takia tuhoutumassa. Sitten, kun olot paranee (jos...) niin saadaan niitä takaisin meriin.
Onhan isopandojakin koetettu pelastaa ottamalla niitä eläintarhoihin ja koettamalla tarjota mahd.hyvät olosuhteet lisääntymiseen.
Samoin kauderneja koetetaan nyt viedä takaisin mereen. Ko. Kalan kiusana on kyllä ollut myös virus, joka on rokottanut meren kalakantaa pyyntiä pahemminkin. :(
(Mähän melkein oon eläinaktivistiksi tulossa, kun tällaista luonnonsuojelutyötäkin koetan pipertää täällä kauderniviljelmäni kanssa. :P )
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja jaakkim » 19 Joulu 2012 06:05

Keskitysleiri :lol:
...Jos tiedät mitä tarkoitan....
Milli tuntuu vain lompakossa.
jaakkim
 
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Syys 2011 08:50
Paikkakunta: Turku

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Rapide » 19 Joulu 2012 07:16

200 000€ ja pääset ampumaan pandan. True story...
Ja lajin säilymistä esistävä teko sekin, ja ihan laillista touhua! Ensin olin vähän :o , mutta kun kuulin perustelut, niin olin vähän 8-)
Asioilla on aina niin monta puolta...
Rapide
 

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Rapide » 19 Joulu 2012 07:18

On täälläkin eräs Greenpeacen työntekijä, BTW...
Rapide
 

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Rapide » 19 Joulu 2012 07:38

Tuo kettuhomma oli vaan heitto ja yleistys, älä siitä välitä.
Joskus olen kuullut siitä kun sanon asioita aika suoraan, mutta niin se keksi vaan murenee.

Valveutuneisuus ja näennäinen valveutuneisuus on hieman eri asioita. Jos ne sun kaverit ei ole jotain markusdernjatineita niin jättäisin mokomat nutinat omaan arvoonsa. Ihmisillä on tapana narista asioista joista ne tiedä edes perustietoja.
Mulla menee suoraansanottuna rillit huuruun kun joku alkaa paasaamaan luonnonsuojelusta nähtyään jonkun dokumentin telkkarissa. Näistä asioista argumentointi vaatii aika syvällistä opiskelua, jos alkaa esittämään väitteitä, että akvaarioharrastuksella olisi konkreettista osuutta riuttojen tuhoutumiseen. Tiedän monia pyydystäjiä, jotka osaltaan auttavat kartoittamaan riuttojen tilaa, lajien ja kantojen vahvuutta, sekä kartoittavat mahdollisia riskejä.
Kaupalliseen, elintarvikkeiksi pyydettävien kalojen pyyntiin verrattuna akvaariokalojen pyynti on suorastaan hyväntekeväisyyttä!
Rapide
 

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Iipuli » 19 Joulu 2012 10:02

Rapide kirjoitti:Valveutuneisuus ja näennäinen valveutuneisuus on hieman eri asioita. Jos ne sun kaverit ei ole jotain markusdernjatineita niin jättäisin mokomat nutinat omaan arvoonsa. Ihmisillä on tapana narista asioista joista ne tiedä edes perustietoja.

+1
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 19 Joulu 2012 10:04

Oma eettisyys tässä harrastuksessa pysyy aika pitkälle siinä hyvässä huolenpidossa ja sitoutuneisuudessa eläimiin, jotka olen hoitooni luonnosta ottanut. Työnpuolesta siihen saakin kiinnittää päivittäin huomiota ja niissä tilanteissa olen aika suorasanainen. Tähän tulee mahdollisesti myös muuttuva eläinsuojelulaki taustalle tueksi. Tietämättömyys johtaa yleensä erikoisiin mielipiteisiin, ja kun jotain vahvasti on mieltä, pitää se osata perustella.

Hetken harmistunut ja kiukkuinen aikuinen ihminen on minun helpompi ottaa omalletunnolleni kuin liian pieneen altaaseen ja väärään seuraan sullottu kala :D
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Kaihomieli » 19 Joulu 2012 11:25

Asiaa hieman sivuten tuolta makealta puolelta, mulla on karppeja, ja niiden keski ikä tuolla maailmalla sivuaa 60:tä vuotta :)

Aqualung kirjoitti:Ja lisätäkseni vielä tuohon edelliseen heittooni, niin olen ihan samoilla linjoilla siitä että ekologisinta tässä harrastuksessa (kuten monissa muissakin) on yrittää pitää mahdollisimman hyvää huolta eläimistään ja näin niistä voi olla sinulle iloa jopa kymmeniksi vuosiksi (esim keltavälskäri voi elää yli nelikymppiseksi).
Kaihomieli
 
Viestit: 43
Liittynyt: 07 Maalis 2012 11:35
Paikkakunta: Metsämaa

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja -Alix- » 19 Joulu 2012 21:28

On täällä yksi WWF:n työntekijäkin :twisted: Jolla on kaksi akvaariota toimistolla. Eikä kukaan nurise.
-Alix-
 
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Syys 2011 22:00

EdellinenSeuraava

Paluu Muut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa