Merivesiharrastuksen eettisyys

Muuta höpöttelyä ja jutustelua aiheesta ja aiheetta.

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja -Alix- » 19 Joulu 2012 21:29

Rapide kirjoitti:Kaupalliseen, elintarvikkeiksi pyydettävien kalojen pyyntiin verrattuna akvaariokalojen pyynti on suorastaan hyväntekeväisyyttä!

+1
-Alix-
 
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Syys 2011 22:00

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Osprey » 11 Helmi 2013 13:50

Jos kaikki "ei voi mitään", "turhaa nurinaa", ja "kettutyttö" -kortit on jo käytetty, niin minua kiinnostaisi muutama asia.

1. Onko mahdollista saada tietää kalan alkuperästä mitään? Edes sen onko kyseessä viljelty vai pyydystetty otus? Kai ne kuitenkin niitä siellä alkuperämaissa yrittävät viljelläkin? Vai onko se aina niin paljon vaikeampaa kuin jatkuva pyydystäminen? Lajin levinneisyys toki kertoo jo jotain. Tuossa jo mainittiinkin että Havaiji ja Punainen meri ovat parempia alueita kuin kaakkois-aasia. Onko jokin alue erityisen huono?
2. Mitä lajeja saa viljeltynä? Mistä ja millaisella hintaerolla pyydystettyyn?
3. Mitkä lajit ovat erityisen huonossa maineessa pyyntitapojen suhteen?
4. Onko jokin alue tms. mistä tuotua elävää kiveä voi suosia? Tässä kohtaa varmasti laatu ajaa monen muun kriteerin ohi, mutta jos mahdollista niin tässäkin välttäisin mielelläni riutan tuhoajien tukemista.

Olen perustamassa jok.tap. merivesiakvaarion ja mielelläni olen mukana vaikuttamassa asioihin ostopäätöksillä, jos se on mahdollista. Mielelläni tuen viljelijoitä ja jätän tukematta syanidi-pyydystäjiä. Sitten taas sellainen pyynti, jossa pidetään lajien kannat mielessä, ehkä jopa autetaan niiden säilymisessä, on sellaista, jota tukee aika paljon mieluummin kuin ryöstökalastusta. Tämä keskustelupalsta vaikuttaa juurikin oikealta paikalta näiden asioiden selvittelyyn, vaikka itse harrastus jonkun mielestä väärä asioista kiinnostuneelle olisikin. En siis tarvitse argumentteja, joilla voin nostaa itseäni jalustalle vaan keinoja hankkia faktaa.

Tätä kautta mahdollinen verkostoituminen kotimaisten viljelijöiden ja fragin vaihtajien kanssa on jo hyvä alku.
340L "kuutio".
Osprey
 
Viestit: 94
Liittynyt: 12 Syys 2012 11:12

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja tpraut » 11 Helmi 2013 14:38

2. http://www.bluezooaquatics.com/productl ... =1&cid=361
4. Elävää kuollutta kiveä louhitaan kuivalta maalta. Osan riutan kivistä voi halutessaan korvata tällä.
180l Juwel Vision
tpraut
 
Viestit: 242
Liittynyt: 15 Elo 2011 20:06

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Rapide » 11 Helmi 2013 16:12

Ja kuten varmasti huomasitte, on "tank raised" ja "captive bred" sitten eri asia... Eli vuokkokalat, kaudernit ja pari hassua tokkoa on viljelyohjelmassa.
Rapide
 

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Osprey » 12 Helmi 2013 22:48

Rapide kirjoitti:Ja kuten varmasti huomasitte, on "tank raised" ja "captive bred" sitten eri asia...


Huomattua tuli. Mikä noiden ero siis on?
340L "kuutio".
Osprey
 
Viestit: 94
Liittynyt: 12 Syys 2012 11:12

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Aurum » 13 Helmi 2013 16:36

Tank raised = kalanpoikaset pyydystetty (kuoriutumisen jälkeen) luonnosta ja kasvatettu myyntikokoon "akvaariossa".
Captive bred = kalat kuteneet ja poikaset kasvatettu "akvaariossa".

Näin olen asian itse ymmärtänyt, jos meni pieleen korjatkaa.
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja KalaKissa » 14 Helmi 2013 22:46

http://www.bluezooaquatics.com/productDetail.asp?did=1&pid=9073&cid=361 <---- Mulle tollanen. :mrgreen: Toiset ihmiset jotka ei oo tutustunu mun tulevaan meriheppa suuntaukseen saattaa alkaa saarnaan mulle kuin uhanalasia merihevoset on, se on milenkiintoista kuunnella niiden touhotusta asiasta vaikka ne ei oo sen enempää tutustunu asiaan muuta ko sen tiimoilta että on kuulleet sen että merihepat katoaa luonnosta. Yks toinen tuttu luuli että joutuu tilaan suolavedet ulkomailta, oli siinä uskossa että merestä kerätään vettä laatikkoon ja sehän niin on saastuttavaa ko sitä vettä raahataan lentokoneella tänne Suomeen. :shock:
Kyllä se vielä tästä valmistuu :)
KalaKissa
 
Viestit: 150
Liittynyt: 18 Kesä 2012 23:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Dnoob » 15 Helmi 2013 06:35

Ai... Voiko sen jotenki muuten hommata :shock:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Iipuli » 15 Helmi 2013 09:25

No onhan joku harrastaja ihan itsekin väittänyt, että hänen akvaarioonsa tuodaan vesi miamista... :lol:
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Merivesiharrastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Suklaamonni » 15 Helmi 2013 13:54

Itse ajattelin seuraavaan akvaarioon käyttää ainoastaan Vossin pullovettä, hinta ~40$/0,75L
Suklaamonni
 
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Joulu 2012 21:52
Paikkakunta: Kirkkonummi

EdellinenSeuraava

Paluu Muut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron